hamster skrev:
Nej nu är det dags att lära av 40-talisterna (speciellt dom vi har här).
De har, som några redan påpekat, knappast hamnat i den fördelaktiga situation som många 40-talister (inte alla, bör väl påpekas) befinner sig i genom att vara flitiga med amorteringen. De har fått större delen av huset betalt av staten (genom extremt fördelaktiga ränteavdrag, inflation och devalveringar). Och i förlängningen har senare generationer varit med och betalat genom en lägre välfärd. Hoppas verkligen att inte staten får för sig att skjuta över våra skulder på kommande generationer också.
 
Inger.P. skrev:
Jag skulle vilja ge alla byggspekulanter rådet: Besinna Er! Klarar ni inte av en räntenivå om 10% - ge då sjutton i att bygga eller köpa. Så enkelt är det!
Inger
Vad är det som får dig att nämna just 10%?
Alltså vad tyder på att räntan ska upp till dit eller att den ens stannar på den nivån?

:)
Vill också påpeka att personligen har jag väldigt klen koll på ränteutvecklingar och annat ekonomiskt, men försöker läsa in så mycket det bara går här tex.

Trevlig helg allesammans!
 
Inger.P. skrev:
Jag klipper in vad jag själv skrivit i tråden till den tråden:
Med "smärtgräns" menar jag när man för börja försaka "nödvändigheter" och till och med börja med "konstgjord andning" för att klara av lånen.
Åtgärder som man kanske inte klarar mer än ett eller två år innan man blir tvungen att packa ihop och flytta...
Jo, men det spelar ju inte så stor roll vad folk får läsa efter att de röstat. När jag besökte tråden första gången såg jag inga inlägg utan röstade endast utifrån frågan.

Har du något som helst underlag för att säga att MÅNGA bygger och köper som inte har råd? Eller att många tror att räntan är normal i dagsläget?
Om du inte har det så skulle jag även kalla detta skrämselpropaganda.
Det står att läsa i många trådar här på forumet. Många är osäkra om de skall klara sina lån. De känner sig lugnare när banken även har räknat deras kalkyler beräknat på en "chockränta" - två procent högre än den nuvarande... Att de i vart fall klarar TVÅ procents höjning... I övrigt är det ju bara att titta på den undersökning som jag startat... Jag tror inte att alla har samma tolkning av ordet "smärgräns" som du valt att ha...
Jag säger att undersökningen inte säger något om när folk tvingas sälja huset. Jag säger inte att den visar något annat heller, delvis just för att folk troligen tolkar ordet "smärtgräns" väldigt olika.

Varför tror du att Riksbanken är orolig?
Jag tror inte att riksbanken är särskilt orolig över hushållens totala belåning. Deras officiella rapporter, som den senaste inflationsrapporten tonar ner betydelsen av den ökade utlåningen: "Hushållens skulder ökar dock inte snabbare än de
finansiella tillgångarna vilket innebär att den finansiella nettoförmögenheten stiger."

Det man uttrycker oro för är att det skulle ske en mycket snabb uppgång i huspriser framöver: "...emellertid en risk att uppgången fortsätter i snabb takt, med åtföljande effekter på efterfrågan och inflation."

En allt för snabb framtida husprisökning skulle kunna få följder på inflationen. Det är dock knappast ett stort problem för de som redan idag köpt hus om huspriserna skulle skjuta i höjden från denna nivå. Dock kan det då bli ett problem för de som köper då, om priserna skjutit i höjden om några år, och inflationen börjar ticka upp, för då ökar sannolikheten dramatisk att vi får se fallande priser därefter, vilket då kommer drabba de som köpt hus precis före fallet. Därför tycker jag att det är bra att riksbanken höjer räntan.

Det var ju bra att vi är överens om någonting i vart fall...
Jag håller absolut med om att man bör bygga upp en nettoförmögenhet. Detta behöver dock inte ske genom traditionellt sparande eller amortering, utan kan exempelvis också ske genom att man byter ut oljepannan mot bergvärme, utan att ta nya lån för att tecka hela investeringen. Det kan också handla om att man själv tilläggsisolerar på vinden, och så vidare. Detta är också något som förbättrar ens möjligheter att klara tuffare tider.

Du får det att låta som att räntorna helt plötsligt skulle stiga till 10% utan anledning. Det är ytterst osannolikt.
Nu resonerar du oerhört naivt! Tror du verkligen att inflationen är det enda som kan driva upp räntorna till högre nivåer!?!
Jag säger att det är ytterst osannolikt att vi når räntor på 10% utan anledning.

Hörrudu K-sund! Under denna krisen arbetade jag med just dessa fastighetskriser...
Med fastighetskrisen menar man vanligen krisen för kommersiella fastigheter, som definitivt var betydligt allvarligare än krisen för småhus. Det var givetvis fler ärenden även på småhus-sidan än under slutet av 80-talet då priserna gick spikrakt uppåt, men det betyder dock inte att det var många fall i förhållande till den totala mängden småhusägare.

Du är mycket prioriterad Ksund! Men jag hoppas verkligen att du inte tror att alla som bygger har det lika förspänt som du!
Det var bara svar på att du sa att jag byggde hus med skygglappar. Jag gillar inte att diskutera min egen ekonomiska situation på internet-forum, men kände mig tvingad att besvara detta, för att visa att det inte handlar om att försvara mitt eget beslut att bygga, utan att få andra att inte skrämmas.

Detta råd tror jag är farligt och kommer att hindra folk från att bygga upp ett bra boende och ett visst sparande, genom att de då fastnar i hyreslösningar som är mycket dyrare.
Jättebra! Då anmäler du dig som bankakut då!? och hjälper dem som det går åt helvete för!
Jag tänker då absolut inte hjälpa de banker som eventuellt missköter sig, mer än det jag tvingas göra via skattesedeln.

Om du menar att hjälpa privatpersonerna så är det precis det jag försöker göra genom att bemöta inlägg som det som startade denna tråd.

Inställning till att äga sin bostad kan vara en minst lika viktig faktor för vilka som får det gott respektive dåligt ställt, som utbildning och lön. De som vågar satsa på ett eget boende som de dessutom själva investerar i, är de som vinner i längden, inte de som av rädsla hamnar i hyresfällan.

Kommer du att hjälpa de människor som vid pensioneringsdags inser att de inte har en miljon bundet i huset som kan rädda deras ekonomi livet ut, utan istället sitter i en hyresrätt, men 10000 på ett sparkonto?
 
Inger.P: Personligen tycker jag inte om folk som tror sig veta bättre än andra, men jag, som varande språkforskare, måste få invända mot din användning av ordet "utopi".

Citat:
"Men vad som händer sedan... när vi skall in i nästa högkonjunktur det vette gudarna...
Det ska hända något MYCKET drastiskt för att räntan åter skall stiga till 10% men det är definitivt ingen utopi."

Slå upp utopi och sen dystopi och se hur tokigt det blir.


Men, jag tycker faktiskt att man ska ha en lite negativ grundinställning. Jag är ju norrbottning egentligen, för tusan!

Jag säger som Ronny Eriksson (översatt av mig från pitemål): Enda gången jag mått riktigt bra. Det var när jag hade så helvetes ont i ryggen, och fick stå mot en varm kakelugn!

 
Rätt kul att läsa den här tråden. Alla har rätt. Men vi svenskar gillar samtidigt att vara lite domedagsprofeter. :)

Själv satt man nyskild 1992, med över millen i lån, 15.75% i ränta och ett hus som föll över 30% i värde. Tjänade då 20 tkr plus provision brutto. Men det gick faktiskt riktigt bra ändå.

Räntor hit och dit. Klart folk är oroliga. Men jag vet att man klarar mkt mer än man tror i kris. Sen kan man faktiskt låsa räntorna. Det finns inkomstförsäkringar, etc. Tror nog man klarar sig hyffsat ändå. Och framförallt får man tid att agera.

Det finns inga vattentäta investeringar. Fastigheter måste man dock se som en relativt säker investering sett över tiden. Men visst kommer det dippar och toppar även där. Lite mer terrorattentat mot exempelvis kärnkraftverk, storbörserna, naturkatastrofer, etc, kommer att stöka ordentligt. Men det går över det med, om man har uthållighet.

Jag hade insyn i bankvärlden och fastighetsbranschen under förra krisen. Har det nu också. Vad jag vet, så var dom flesta, om inte alla, exekutiva försäljningar baserade på borgenslån till företag. Företagen fick problem tack vare lågkonjunkturen och bankerna krävde in sin säkerhet. Lite fyrkantigt, absolut. I vissa mindre städer, blev det inte bra då alla jobb försvann. RÅDET en del fick då, var att försätta sig i en situation så att skuldsanering kunde uppnås. Man gjorde bedömningen att marknaden för den orten inte skulle hämta sig.

Idag jobbar jag mycket med banker. En bank vill aldrig realisera en förlust. Vågar påstå att för stunden så är bankerna mycket mer sansade i sina bedömningar. Men det kan ändras självklart.
 
Inger: Nej, nu börjar det bli lite krångligt att följa den här diskussionen. Jag redigerar om den... om du ursäktar K-sund!

Ksund: Det går utmärkt :)

Inger: Se på datumet för inlägget och när tråden skapades. Försök inte snacka bort fakta!

Ksund: Om jag förstår saken rätt så är det så att registrerade användare när de går till en poll de inte röstat i, inte får se inläggen förrän efter att de har röstat. Jag är inte helt säker dock, men jag fick inte se något inlägg innan jag röstade.

Inger: Varför försöker du tona ner fakta! Vad har du för intresse av att folk förköper sig?

Ksund: Det jag säger är att undersökningen inte säger något om svenskarnas räntetålighet eftersom den inte är utförd på ett sådant sätt att den har någon bärighet. Om vi gjorde en opinionsundersökning här och de borgerliga fick 80%, skulle du säga att man tonade ner fakta ifall man ifrågasatte att den sade allt om svenskarna?

Inger: Ytterst märkligt! I de senaste tre protokollerna från riksbankens möten har de just betonat att de ÄR oroliga över hushållens skuldsättning! Att det är mycket p.g.a. hushållens starka accelererande skuldsättning som de börjat ta in detta som en faktor i deras räntepolitik...

Ksund: Då tror jag att du har missförstått protokollen. Det de är oroade över är inte dagens skuldsättning, utan att en fortsatt kraftigt stigande skuldsättning skulle kunna bli ett problem, och att dagens räntenivåer är ytterst stimulerande. Det är inte samma sak och det är vad jag försökte förklara i mitt föregående inlägg. Du uttrycker oro för dagens belåningsgrad. Det gör inte jag och det gör inte riksbanken. Som jag sagt förr tycker även jag att det är bra att riksbanken höjer räntorna för att undvika en överbelåning framöver.

Inger: De har vid båda tillfällena som de nu har höjt räntan just påpekat den orsaken. Skuldsättningen var även på tapeten vid mötet i december - då den avgående riksbankschefen röstade ner höjningen... Har det verkligen gått dig helt förbi?

Ksund: Den orsaken de påpekat är oron för framtida ökningar av belåningsgraden, inte att den idag skulle vara för hög. Läs protokollen igen.

Inger: något som jag INTE håller med dig om... Om huspriserna sjunker har du inte igen din investering i en bergvärmepump. Sätt hellre in pengarna på ett vanligt bankkonto om du inte kan hitta lågriskfonder el.dyl.

Ksund: Och detta är ett av de råd du kommer med som jag menar är farliga. Att sätta pengarna på ett vanligt bank-konto är både en osäkrare och sämre avkastande investering än att investera i en bergvärmepump. Med pengarna i ett bankkonto utsätts du för en stor valutarisk då kronan kan röra sig ganska mycket, vilket direkt påverkar hur mycket bensin och kläder du kan köpa för dina pengar. Se på de som satt med massa pengar på ett bankkonto 1992 när kronan föll. En korrekt installerad bergvärmepump är däremot en real investering med ett verkligt värde.

Inger: Ingen kraftig ränteuppgång sker väl utan anledning... Det finns alltid en bakomliggande orsak...

Ksund: Då förstår jag inte varför du ifrågasatte att jag sa det från början. Det var ju precis det jag sa.

Inger: Varje familj som går under och skuldsätts i decennier är EN familj för mycket!

Ksund: Så det är bättre att miljontals lever fattigt för att vi ska slippa att se en enda familj bli fattig?

Givetvis kommer enstaka familjer att råka illa ut. Betydligt fler kommer dock råka illa ut för att de inte vågat satsa, än för att de satsat.


Inger: Jag har aldrig påstått att DU bygger med skygglappar. Hur skulle jag kunna göra det när jag inte känner till din ekonomiska situation. ATt du har det bra ställt är ingen anledning att locka andra stackare i fördärvet!

Ksund: Du sa att den som kallade det skräckpropagande byggde med skygglappar och försökte försvara sitt beteende. Det var jag som sa att det var skräckpropaganda så visst sa du att jag byggde med skygglappar.

Jag säger samma sak till dig. Bara för att du lyckats få till ett hus behöver du inte försöka trycka ner alla andra som har den drömmen och tvinga in dem i en hyresfälla och en fattig ålderdom.

Inger: hellre lite pengar på banken än miljoner i skuld till kronofogden!

Ksund: Om ett visst val ger dig 1% risk att du får ett riktigt dåligt utfall, men 99% chans att det ger dig ett starkt positivt utfall, så kan det ibland vara värt att ta den risken, jämfört med ett val som med 100% sannolikhet ger dig ett rätt dåligt utfall.

Och ärligt talat, även om jag hade hamnat i personlig konkurs, så skulle jag nog inte ångra att jag spänt bågen och satsat, även om det skulle leda till problem i flera år innnan jag kommer ur det. Personlig konkurs är otrevligt i flera år, men inte alls lika otrevligt som att inte ens försökt, vilket drabbar dig livet ut.

Inger: P.S. Betyder K-sund att du bygger i Kvicksund eller?

Japp!

Förresten vill jag säga att jag tycker att du bidrar med mycket bra i många andra trådar. Debatten kan bli hård i frågor som denna då vi har helt olika tro om vad som är bäst, men det betyder inte att jag tycker att du är dum i huvudet eller liknande, utan det handlar om att vi tror helt olika.

För mig känns det som en personligt viktigt fråga eftersom jag ser så många som inte utnyttjar sin potential utan av rädsla fastnar i något de inte gillar och som förstör deras möjlighet till att bygga upp en bättre situation. Istället blir de förbittrade jantemänniskor som hoppas att det ska gå lika illa för de som vågat satsa, vilket det som tur är sällan gör.
 
Hejsan

Intressant tråd...

Tycker definitivt att man måste få chansen att spänna bågen

Dock måste man också vara realistisk,,,,tänkt på andrahandsvärdet,,,vilket område bygger du i??? Kommer du kunna få ut pengar om du måste sälja under de första fem åren som kan sägas vara de mest kritiska???

Ge gärna goda råd så man kan vara beredd när det blir sämre tider istället för att systematisk avråder folk från att bygga. Hyresrätt är det dyraste du kan bo i.


Nora

 
Hur ska man kunna spara när man betalar 8000 eller 7300 i hyra varje månad i en hyresrätt???

Jag har vänner som sitter med sådana hyror,,,de undrar hur de ska kunna spara?

Jag tycker denna tråd är bra för de visar ju två inställningar som båda är viktiga, och en del ska nog inte bygga medan andra kanske har möjlighet att bygga.

Jag blev förvånad när vi fick klartecken från banken och om vi fått nej hade vi nog lagt ned planerna...

Nora
 
Hejsan

Fel person att fråga,,,sambon är räntechef......
Dock alla har ju en smärtgräns,,, i vårt fall betyder det att vi kan betala men hallå då kanske vi känner att vi vill sälja...just för att vi då tycker att boendet blir för dyrt....

Vi har dock en rejäl slant sparad på banken, som buffert när blir dåliga tider. Sedan har vi vår reservplan...Flytta till Norrland =) ( kommer därifrån) och då vet vi att om vi säljer inom några år, så ligger huspriserna i vårt område på drygt 3 mille och vår produktionskostnad på 2, 1.

Dock, vår tvist är att vi bara har en fast inkomst, därför blev jag förvånad när vi fick lån,,,...Så när jag tagit min examen samt fått lön som motsvarar mitt yrkesområde har vi i princip en hel nettolön "över" som oavkortat ska gå till huskostnader i form av amortering, driftskostnader etc...Så om det scenariot kommer att slå in uppstår situationen att vi kommer att vara "rikare" när vi har huset än nu.........

Klart man funderar på kommande dåliga tider,,,hela tiden nästan....Men samtidig har jag och min sambo aldrig bangat att jobba....I höstas arbetade jag som tidningsbud...5000 netto i månaden är bra extra tillskott i kassan. Så även om jag inte får ett jobb som motsvarar min utbildning så finns det jobb.

Vi betalade också vår tomt kontant och har kunnat betala pantbrev och bygglovsavgifter kontant och kommer ändå ha en stor buffert kvar när vi lagt in det sista kontant.

Du får gärna kommentera vår situation för du har ju oftast kloka synpunkter!!! Säg nu inte bara att det ser mörkt ut för oss =)

Vi sitter dessutom nu ihoptryckta i en etta för att spara ytterligare pengar =)

Nora
 
C
Nora skrev:
Dock alla har ju en smärtgräns,,, i vårt fall betyder det att vi kan betala men hallå då kanske vi känner att vi vill sälja...just för att vi då tycker att boendet blir för dyrt....
Har bekanta som resonerade så på 80-talet. De lånade pengar och köpte en bostadsrätt när priserna låg högt. Sedan när räntorna började gå upp bestämde de sig för att sälja. De fick ungefär hälften av vad de hade gett, och eftersom i princip inga amorteringar var gjorda kunde de därmed bara lösa ca. hälften av lånet. De betalar nog på det lånet än idag.
Det gäller att komma ihåg att det aktuella ränteläget till stor del styr marknadsvärdet. Iallafall i de områden där efterfrågan överstiger tillgången.
 
Precis...därför vet vi att om vi ska sälja måste vi göra det ganska snart....fast nu har vi förstås inte flyttat in än =)

Nora
 
Inger.P: Ursäkta om jag trampade på en öm tå ;) Men, det är lite skillnad på att sätta ett kommatecken på fel ställe och på att använda ett ord som betyder raka motsatsen till vad man egentligen menar.
 
Inger.P. skrev:
[quote author=daniel_168 link=1141845251/30#38 date=1142081004]Inger.P: Ursäkta om jag trampade på en öm tå ;) Men, det är lite skillnad på att sätta ett kommatecken på fel ställe och på att använda ett ord som betyder raka motsatsen till vad man egentligen menar.
Ingen fara, mina tår håller. Jag menade "utopi" och jag menar fortfarande "utopi!".

Vad det andra ordet betyder har jag ingen aning om. Jag är inte heller intresserad av att veta det. Det är inte ett ord som jag använder i mitt språkbruk och jag tänker inte heller börja använda det! Jag tycker att det är bättre att skriva så att alla förstår... än att försöka verka "viktig" genom att svänga sig med konstiga ord och krångliga termer...

Vad jag blir förbannad på är folk som anmärker på någons sätt att skriva eller uttrycka sig. I de flesta forum och mailinglistor finns det så gott som alltid NÅGON som inte kan se till vad saken handlar om, utan som istället sitter och märker ord eller grammatiken. Även om det inte är mig de anmärker på så säger jag ifrån direkt!

Jag tycker att folk ska skriva från hjärtat. Även om man är dålig på att stava eller kommatera så kan man besitta en väldigt stor kunskap. En kunskap som jag - och andra - kan lära oss mycket av ;)
Huvudsaken är att jag förstår sakinnehållet. Ibland får man kanske läsa om ett inlägg både en och två gånger men än sen då? Passar det inte så behöver man ju inte läsa!

Jag är trots gymnasieutbildning fortfarande enormt dålig på att kommatera t.ex. Jag brukar skriva dit ett kommatecken när jag tycker att man behöver andas luft. Reglerna för kommatering tycker jag annars är för mig ointressanta... Onödigt vetande s.a.s. OM jag någon gång skall skriva en bok så får jag väl ta en lektion i satsbildning (Gu' vilket tråkigt ord!)

Jag såg förresten i Helsingborgs Dagblad idag. De använde också ordet utopi... Du får väl maila och klaga på dem, en journalist borde ju veta vilka ord som är "rätt" eller "fel" att använda.

P.S. Jag kan berätta en saga för dig... en sannsaga!
Två väninnor skulle åka på semester till Tyskland. De hade läst tyska ihop på gymnasiet. Den ena hade 5:a och den andra 3:a.
Gissa vem som klarade sig bäst i Tyskland?

5:an hade fullt upp att tänka på det grammatiska, hon vill använda exakt rätt ord - böjning av verb osv... hon VÅGADE inte prata p.g.a. att göra bort sig.
3:an babblade på, nog blev det konstiga meningar och felaktiga böjningar... men tyskarna förstod henne ändå. Det är ju huvudsaken   ;)

Tala från hjärtat![/quote]

Inger, nu kan jag faktiskt inte låta bli och fråga dig, men menar du verkligen utopi?! Det är ju i sådana fall väldigt intressant/konstigt med tanke på de resonemang du gör i denna tråd.

Jag håller fullständigt med dig om att det är rätt onödigt att rätta folks stavfel o.d, men detta handlar om ett ord som antagligen(?) betyder något helt annat än vad du menar.

Det som jag tycker är tråkigt är att du slår ifrån dig så hårt och inte ens vill veta vad detta ord som du använder betyder. Du skriver ju själv att man inte ska "svänga sig" med svåra termer som ingen förstår. Det gäller väl även dig? "Alla" förstår inte alls detta ord och tydligen inte du heller...


 
Det behövs ingen språkforskare för att svara på detta  ;) Slår man i Svenska ak. ordlista står det:

Utopi; ouppnåeligt samhällsideal, outförbar tanke eller dröm som ej kan förverkligas

Dyspoti; negativ framtidsvision; motsatt utopi


:)
 
Inger.P. skrev:
Jag tror att det är en utopi att min arbetskamrater förstår ordet dyspoti ;)
;D ;D ;D [smiley=thumbsup.gif]


P.S Jag har heller aldrig sagt att du ska "svänga dig" med ord som "dyspoti"... Fortsätt du med ditt språkbruk, men det är väl bra om man inte använder ord som man inte har riktig koll på, det blir lätt fel då ;) Håller med dig om att det enkla sällan blir fel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.