Har alla övergett zipato eller har diskussionen flyttat till något annat forum?
 
matsv skrev:
Har alla övergett zipato eller har diskussionen flyttat till något annat forum?
Nej jag kör fortfarande zipato. Dock jobbar jag lite på den just nu. Skulle behöva göra regler med HTTP sensorer i men jag upplever att HTTP sensorer och variabler lever ett eget liv och då blir det nästan tråkigt att hittepå nya regler. Fungerar detta för er?
 
Kör också vidare på boxen, fungerar men har inte gjort några nya regler på länge. Har dock haft ett konstigt fenomen 2gånger de sista veckorna.. Satt och lekte med appen och provade räckvidd på en nexa plugg, plötsligt släcktes hela huset. Sedan några dagar senare hände samma sak när frugan tände rgb-listen under köksskåpen som styrs via ingång på en Qubino dimmer. Någon som varit med om samma sak? Ser ingen logisk hur det kan hända..
 
matsv skrev:
Har alla övergett zipato eller har diskussionen flyttat till något annat forum?
Nja, här rullar det på med lampor som tänds och släcks, men det är trögt med nya regler. Man tappar liksom lusten när allt känns halvfärdigt. Det nya gränssnittet ser kanske kul ut, men är helt värdelöst att hantera. Det går ju att gå till det gamla när man vill fixa till något, men det är inte säkert att det fungerar sedan. Regelpusslet kan verka smart, men jag skulle nog hellre vilja skriva i något Basic-liknande språk i stället, ... och hur fungerar namngivningen av prylar. Det finns massor med olika fält på olika nivåer och trots att man försöker vara konsekvent med att direkt döpa till smarta namn så tappar man bort sig. Vilken On-Off switch sitter i köket och vilken är i garaget. För att inte tala om multisensorer där det är galet svårt att ha koll på var den rackarns sensorn finns fysiskt. Det räcker ju inte att döpa manicken en gång utan varje sensor ska döpas 4-5 gånger på olika ställen.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
lilytwig skrev:
Nja, här rullar det på med lampor som tänds och släcks, men det är trögt med nya regler. Man tappar liksom lusten när allt känns halvfärdigt. Det nya gränssnittet ser kanske kul ut, men är helt värdelöst att hantera. Det går ju att gå till det gamla när man vill fixa till något, men det är inte säkert att det fungerar sedan. Regelpusslet kan verka smart, men jag skulle nog hellre vilja skriva i något Basic-liknande språk i stället, ... och hur fungerar namngivningen av prylar. Det finns massor med olika fält på olika nivåer och trots att man försöker vara konsekvent med att direkt döpa till smarta namn så tappar man bort sig. Vilken On-Off switch sitter i köket och vilken är i garaget. För att inte tala om multisensorer där det är galet svårt att ha koll på var den rackarns sensorn finns fysiskt. Det räcker ju inte att döpa manicken en gång utan varje sensor ska döpas 4-5 gånger på olika ställen.
Du har skrivit precis det jag tänkte skriva! :)
Appen (IOS) och nya gränssnittet är rätt lika, man hittar INGENTING! Jag lägger upp nya prylar och skapar regler i nya gränssnittet, annars verkar det bli "kajko". I övrigt använder jag det gamla, då kan man ju få lite "dashboard"-känsla
Jag tänkte ta en titt på
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Av någon anledning visar min Zipabox avstängd nu när jag är inne i my. Zipato. Gick inte att starta om den där. Blev en sladd ur.
 
Man håller fullständigt med er att det nya gränssnittet blev krångligare och när dom gick över till det så började många problem. Jag har legat på zipato om detta utan större resultat. Jag hoppas ni gör det också eftersom det känns nästan löjligt att det fungerade så bra förut för mig och nu blir bara sämre. Är det bara jag som har problem med HTTP sensorer och variabler? För är det så måste jag gå vidare och be dom felsöka just min anläggning.
 
Använder mig inte av HTTP sensor, bara switch.

Gillar inte heller det nya gränssnittet. De är ok att lägga till nytt men att få en översikt är ju totalt omöjligt. Vill kunna gruppera och välja var jag vill se det själv. Drömmer ju fortfarande om att det ska bli något som man kan lägga in bild eller ritning i som typ http://opennethome.org/screen-shots/

Det gamla gränssnittet har jag helt sluta använda, tycker att det är bättre men får inte upp alla värden där längre.

Är det någon programmerare här som kan skriva en sån modul till opennethome så att det går att få in det via zipaboxens api? Det ska ju komma MTTQ till zipaboxen och då öppnas en del nya möjligheter men det kommer väl vilket år som helst....... Tycker att zipato borde lyssna mer på användarna, alla på zipatos forum klagar ju på webbgränsnittet och apparna. Känns som att de inte använder zipaboxen själva eller så har de ett helt annat behov i användandet än vad jag har.

Annars tycker jag boxen fungerar bra, har inga större problem. Har haft en öppen fråga på supporten nu i ett halvår som de inte har löst. När jag lägger till Fibaro universalsensor så får jag bara en (in1) ingång av 2 att fungera.
 
Jag skulle också vilja slippa HTTP men som jag tror att det är går det bara ändra HTTP via en www. sträng eller har jag fel och att det går på något annat sätt så rätta mig och jag skulle bli mycket glad
 
Hej har mitt larm kopplat till en fibaro universal och det funkar kanon! Men vet någon om man kan ändra från open/closed till typ på/av eller tillkopplat/förbikopplat??
 
lilytwig skrev:
Jag ska försöka förklara. Målet var att ha en inkopplingstid enligt rekommendation. Vid -20 grader ska den vara ca 90 minuter och vid +10 ca 25 minuter. Över +10 ingen inkoppling. (Se bild grön kurva). Det kluriga var att få till kurvan, men jag testade mig fram till en formel som passade.

Jag checkar av ute-temperaturen 90 minuter innan jag ska köra med bilen. Sedan har jag en fördröjning innan brytaren slår till. Fördröjningen överensstämmer mycket väl med kurvan i rekommendationen.(Se bild blå kurva)

Regeln
Scheduler Configure har jag satt till 5.30 on weekdays Vid den tidpunkten kollar jag om temperaturen är mindre än 10 grader. If temp <10. (Det saknas Else sats vilket innebär att om temperaturen inte är under 10 grader så händer ingenting.)
Om temp <10 är sant så aktiveras en Wait (som är beroende av temperaturen).
När den väntat klart så slår brytaren, Motorvärmare D1 till.
Det som står efter Wait är formeln som beräknar hur många sekunder som den ska vänta innan tillslag.
Temperature är den aktuella temperaturen och formeln är (temp+30) * (temp+30) * (temp+30) /17.

Om temperaturen är -10 så blir det (-10+30)*(-10+30)*(-10+30)/17 = 470 sekunder = 8 minuter.
Om temperaturen är 0 så blir det 30 * 30 * 30 / 17 = 1588 sekunder = 26 minuter.
Om temperaturen är +10 så blir det (10+30)*(10+30)*(10+30)/17 = 3 756 sekunder = 62 minuter.

Du väljer själv vid vilken temp som regeln ska utföra något eller ej. Jag har valt 10 grader eftersom jag har givaren i ett kallförråd där det är några grader varmare än ute. Observera att om det är kallare än -30 så fungerar inte regeln rakt av så som den ser ut här utan då får du modda litet.

Tjena. Har nu köpt tempsensor och ska försöka få till denna regel för motorvärmaren, tyvärr så fungerade den inte... Vad kan vara fel?
HTTP Sensorn fungerar prima, ställde in i kalendern att regeln skulle starta 3 timmar innan avfärd och det gjorde den.
Tempsensorn är en Fibaro Universal sensor som också fungerade prima, imorse visade den +6 grader.

Våra motorvärmare stod på hela 3timmar innan avfärd. Gjorde en likadan regel för frugans motorvärmare och där var det likadant.
regel2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hoppas verkligen någon mer kunnig kan titta på denna regeln.
Planen är då att få motorvärmaren styrd av kalendern+temperatur.
http sensorn tillsammans med google kalendern via IFTTT fungerar perfekt. Den triggas 3 timmar innan avfärd.
Sedan kommer det ett IF block och ifall temperaturen är ex mellan minus 16 och minus 19 så ska den vänta ex antal sekunder innan motorvärmaren slås på.
Har även lagt in att den ska skicka mail när motorvärmaren slagits på så jag håller koll på vilken av triggarna som startar den.

Frågan är väl hur man skriver minus ( - ) i dessa variablar.

regel3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Benz0187 skrev:
Hoppas verkligen någon mer kunnig kan titta på denna regeln.
Planen är då att få motorvärmaren styrd av kalendern+temperatur.
http sensorn tillsammans med google kalendern via IFTTT fungerar perfekt. Den triggas 3 timmar innan avfärd.
Sedan kommer det ett IF block och ifall temperaturen är ex mellan minus 16 och minus 19 så ska den vänta ex antal sekunder innan motorvärmaren slås på.
Har även lagt in att den ska skicka mail när motorvärmaren slagits på så jag håller koll på vilken av triggarna som startar den.

Frågan är väl hur man skriver minus ( - ) i dessa variablar.

[bild]
Börja med att göra regeln enklare. Börja med en if sats. Tror mera på den första regeln du visade. Börja med en if sats och se att det fungerar och bygg sedan vidare på den. Det ska fungera att använda minus. En sak som kan vara värt att testa är att använda >< istället för mellan.
 
Benz0187 skrev:
Tjena. Har nu köpt tempsensor och ska försöka få till denna regel för motorvärmaren, tyvärr så fungerade den inte... Vad kan vara fel?
HTTP Sensorn fungerar prima, ställde in i kalendern att regeln skulle starta 3 timmar innan avfärd och det gjorde den.
Tempsensorn är en Fibaro Universal sensor som också fungerade prima, imorse visade den +6 grader.

Våra motorvärmare stod på hela 3timmar innan avfärd. Gjorde en likadan regel för frugans motorvärmare och där var det likadant.
[bild]
Hej
Menar du att din MV slog till direkt vid tidpunkten utan att vänta alls? Eller vad händer?

Jag har iofs läst någonstans att någon har haft problem med långa väntetider, men hos mig fungerar det utmärkt.
För att testa att regeln fungerar så kan du enkelt korta väntetiden genom att ändra divisorn 17 till ett större värde. Om temp är ca 15 grader så sätt 9000 så får du 10 sek fördröjning. (Glöm inte att höja upp tempvillkoret 10 oxå!)

Jag hade ca +6 i morse och en triggtid 05.30. MV startade 6.15, dvs med 45 min fördröjning vilket var det förväntade.
 
lilytwig skrev:
Hej
Menar du att din MV slog till direkt vid tidpunkten utan att vänta alls? Eller vad händer?

Jag har iofs läst någonstans att någon har haft problem med långa väntetider, men hos mig fungerar det utmärkt.
För att testa att regeln fungerar så kan du enkelt korta väntetiden genom att ändra divisorn 17 till ett större värde. Om temp är ca 15 grader så sätt 9000 så får du 10 sek fördröjning. (Glöm inte att höja upp tempvillkoret 10 oxå!)

Jag hade ca +6 i morse och en triggtid 05.30. MV startade 6.15, dvs med 45 min fördröjning vilket var det förväntade.
Den triggades direkt ja. Vad kan vara galet då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.