Y
Jag är ingen byggare men rent spontant så tänker jag att ni har så många fler reglar så det blir nog en stabil vägg utan problem att bära sten.

Jag är den som vill undvika onödigt oljud och så, så jag kanske hade satt någon kil bakom dom reglar som står långt ifrån riktiga väggen så man minskar risken för att dom skramlar runt när barnen slår igen dörrarna. :)

// Tror jag missförstod frågan //
 
Redigerat:
D
Aha. Alltså den sidan som syns på bilden ska ha gips och målas. Men det är andra sidan av väggen jag menar. Alltså den som är om man skulle gå in i rummet från andra sidan valvbågen som sitter uppe nu. Där ska vi ha dekorsten tänkte vi :)
 
Så här har förra ägaren gjort hos oss. Men vår "fusksten" är gjord i gips. Ser lite tattigt ut enligt mig :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Det ser lite ut som vad jag tänkte mig. Men den där stenen ser inte så verklighetstrogen ut med tanke på den ljusa färgen, iaf inte för mig. Kan det vara det som gör det?

Är sant att övergången inte är så klockren heller, då är det kanske bättre med ett köpt valv eller mdf och göra som "dörrkarmar"?

Tack för du delade med dig :)
 
Redigerat:
Ramnemark skrev:
Så här har förra ägaren gjort hos oss. Men vår "fusksten" är gjord i gips. Ser lite tattigt ut enligt mig :)

[bild]
Tycker det var en ganska snygg lösning (iaf på bilden).. om man tänker sig förutsättningarna.. (valv är kluriga). Sedan kan man ju tycka lite vad man vill om "fejksten".. har själv kikat på riktiga stenar fast "tunna" hos tegelbruken.. de jag hittat var ganska dyra (minns inte riktigt hur dyra, men tillräckligt för att jag la det projektet på hyllan ett tag hehe).

Men jag tycker fortfarande de i gips kan se riktigt bra ut när de är placerade rätt :)
 
Murade valv är riktigt snygga, det hade min förra granne. Det är lite av en konst att göra :D
Har ni kollat på det? (beror lite på hur stor öppning ni har till övers.. de tar ju lite utrymme i anspråk eftersom hela "ramen" blir murstenar..)
 
D
Funderat på det har man ju gjort :) Detta blir spännande att se hur vi löser :) Alltid bra med massor av input! :)

Elektrikern var här idag, han ska höra av sig snart igen. Tog och ringde den största firman i stan typ. :)
 
D
Annars visade sig (efter kontakt med tillverkare) att dekorstenen i lättbetong är lika diffusionsöppen som vanlig puts/källarvägg eftersom dom bara pigmenterar betongen och inte "målar" som jag trodde.

Gött att det börjar komma upp lite möjligheter för väggar i källare iaf. Förut när jag tänkte på't så kändes det som att putsa eller regla var enda alternativet.
 
Alla "problem" har många lösningar.. det är värt att komma ihåg!
(Vissa bättre än andra dock..)

(y)
 
I köket satte jag riktig sten. Den är lite dyrare (700kr/m2) än den du länkade men den gillar jag. Kommer även riva gips-stenen när jag gör om gillestugan. Då blir det likadan sten som i köket men bara bakom kaminen...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Sån där sten må vara snygg, men varje gång jag ser sånt jag tänker mest hur mycket damm som samlas på alla små stenkanter som sticker ut, och som medför en massa extra jobb att få rent...
 
  • Gilla
klonk
  • Laddar…
b8q skrev:
Sån där sten må vara snygg, men varje gång jag ser sånt jag tänker mest hur mycket damm som samlas på alla små stenkanter som sticker ut, och som medför en massa extra jobb att få rent...
Damm funkar nog utmärkt att "damma bort", men värre i köket speciellt nära spisen.. rör sig lite mer matfett i sådana områden och dammet suger fast som fn :/

Men jag kan säga att brädväggar är inte så mycket bättre heller (jag älskar dem också..).. speciellt när de är "ruffa" i ytan (dvs ohyvlade).. de är också dammsamlare och är snäppet värre att komma åt att rengöra (dammsugaren funkar bra, med möbelmunstycke hehe, men det är många springor..)

Känns lite ibland som uttrycket "Vill man vara fin får man lida pin".. typ :rolleyes: :)
 
Y
Har du varit och sett på produkten live eller bara på bild?
Vill minnas att iaf den svarta, hade glitter på sig vilket gav lite b-känsla.
 
D
vi har inte hunnit kolla in några dekorstenar, men vi har ett par som vi ska undersöka vidare. finns väl 5-10 varianter som är aktuella och kring 500 kr/kvm.

vi har de flesta butiker i motala/linköping, så vi kommer definitivt kolla innan vi köper :) men just nu lägger vi all fokus på gillestugan, så tar vi valv in från andra rummet + den väggen när vi satt gips.

för övrigt har jag till mars på mig att renovera gillestuga+tvättstuga. sen kommer en liten pojke som behöver all uppmärksamhet från mamma o pappa :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.