Nerre skrev:
Rör må vara bra om man bygger nytt eller renoverar, drar man i befintlig bostad blir det mer spika längs golvlister och dra i garderober och såna grejer.
Jepp det är den lösning som står till buds om man inte ska riva i innerväggar etc.

Jag hade valet från stadsnätet att antingen dra ducten själv till önskad plats eller låta leverantörens entreprenör gräva och borra hål i närmaste vägg. Min närmaste vägg är i vardagsrummet och där sitter inte fiberswitchen så lämpligt.
Stadsnätet erbjuder då att hämta valfri längd av fiberduct samt 2st avslutningshyllsor till självkostnads pris om 5:-/ metern samt 25:- för avslutningshyllsorna. I mitt fall blev det 35 meter duct att dra dit jag önska samt lite grävjobb i gräsmattan, grävningen har jag kvar att göra.
 
Jo, mina föräldrar fick också en lång snutt inomhusduct att dra själva, men där är det stadsnät (kommunen som drar det).

Hos oss var det Svensk Infrastruktur och där var det direkt innaför väggen som gällde. De var dock inte främmande för att gräva långt på tomten för att få det till "rätt" vägg.
 
S
Håller på att dra fram fiberkanal från tomtgräns till platsen där jag önskar ha min central. (Vilket är där jag idag har huvudjacket/tele, router, nätverkskontakter, etc = husets Kontor.)

Har tvingats konstatera att det inte finns möjlighet att nyttja befintliga VP-rör (från gatan hela vägen fram) utan mkt stora ansträngningar - så vi kommer att få gå fram utifrån (trädgården) och sedan borra hål i ytterväggen in till platsen där "fiber-mackapären" (jag vet inte vad den kallas;)) skall sättas upp.

Min fundering då är hur man gör detta på snyggaste sätt. D v s sista biten upp från mark (i vårt fall stenplattor, som ligger hela vägen in till husgrunden/plattan) fram till det hål man får borra.
20-25 cm kanske.

Den kabel/rör som grävfirman lämnat är tämligen stel och jag antar att själva fibern som sedan skall blåsas in inte heller tål för tvära kurvor. (?)

Samtidigt vill man ju inte ha någon stor böj där (blir den tillräckligt stor så snubblar man ju t o m på den:eek:).

Någon form av kabelränna som är anpassad för detta, kanske?

Vår yttervägg består f ö av lättbetong, putsad fasad.

En snabb sökning här på nätet gav inget direkt svar (söker ju helst bild-exempel) på detta men funderingar delar vi såklart med många, som skall ansluta fiber.
 
De jag pratade med, sa att minradien skulle vara som ett snusdoselock, men att radie av en CD/DVD-skiva var att rekommendera.

Kan du inte borra snett uppåt?, då blir inte radien lika tvär. Utanpå lägger du en vanligt kabelskydd.
 
tommib
Det är en bra idé ändå att borra snett uppåt när man går igenom en yttervägg då detta gör att ev kondens rinner ut istället för in. I detta fall skulle jag absolut borra i en brant vinkel genom väggen just för att undvika en tvär böj. Kör 45 grader nedåt så blir det nog bra.
 
S
Pelk skrev:
De jag pratade med, sa att minradien skulle vara som ett snusdoselock, men att radie av en CD/DVD-skiva var att rekommendera.

Kan du inte borra snett uppåt?, då blir inte radien lika tvär. Utanpå lägger du en vanligt kabelskydd.
Yes, så har vi tänkt - att borra snett uppåt. Inte klar över om det blir utifrån och in eller tvärtom. Man vill ju både hamna så långt ner som möjligt på väggen och undvika att hamna i grunden/sulan.

Vilken typ av kabelskydd kan funka med denna förutsättning, en kabelkanal som är lite styv och samtidigt "rundad" från mark till vägg så som en CD?
 
Fibern ska ju komma rakt nerifrån marken så när den väl kommer till kabelskyddet så går den ju rakt upp. Varför behövs ett böjt kabelskydd?
 
Här i kommunen så lägger kommunen (som är nätägaren av hela fibernätet, Skanova/Telia sköter driften) PEMslang (iaf sista biten) fram till huset och någon dm upp på väggen, slangen täcks sedan av ett plåtskydd (kabelskydd). I PEMslangen dras sedan fiberduken som sedan fibern blåses in i. På fasaden monteras en fiberskarvbox (ca 150*250) där inomhusfibern svetsas ihop med den iblåsta. Inomhusfibern ser fastighetsägaren till att den förläggs där han vill ha den och att den förläggs på rätt sätt. Antingen drar fastighetsägaren fibern själv eller så tar han in någon installatör på egen bekostnad.
 
Demmpa skrev:
Här i kommunen så lägger kommunen (som är nätägaren av hela fibernätet, Skanova/Telia sköter driften) PEMslang (iaf sista biten) fram till huset och någon dm upp på väggen, slangen täcks sedan av ett plåtskydd (kabelskydd). I PEMslangen dras sedan fiberduken som sedan fibern blåses in i. På fasaden monteras en fiberskarvbox (ca 150*250) där inomhusfibern svetsas ihop med den iblåsta. Inomhusfibern ser fastighetsägaren till att den förläggs där han vill ha den och att den förläggs på rätt sätt. Antingen drar fastighetsägaren fibern själv eller så tar han in någon installatör på egen bekostnad.
Fiberskarvboxen behövs egentligen bara för att installatörerna ska kunna koppla fibern utan att behöva vänta på husägaren. Kan du se till att du är hemma när de kommer, så slipper du den. Då kopplar de ihop fibern med din mediakonverterare inne i huset direkt. Då slipper du den fula plastlådan utanpå huset. Lättare att måla om, slipper göra fler hål i fasaden, snyggare.
 
Det är ingen i kommunen som har fibern direktkopplad till fiberkonvertern, alla har ett fiberuttag inne och en bit fiberpatchkabel mellan uttaget och konverten. Alla i kommunen har även en fiberskarvbox ute på fasaden, anledningen är att kommunen vill slippa komma överens med fastighetsägaren om tillträde.
När man beställer fiberanslutning så får man en kartong innehållande en rulle med ca 20 m fiber som är kontakterad i ena änden.
Detta förfarande har pågått sedan första privata villan kunde beställa fiberanslutning våren -07. Vi beställde hösten -07 (då fick man fibern i en "kringla"), arbetskamrater beställde nu i våras, exakt samma förfarande men uttaget har ett litet annat utseende.

OT:
I mitt föra jobb så bytte jag ut (radio/tv-)antennuttag till multimediauttag (radio/tv/internet). Kommunala fastighetsbolaget uppgraderade kabel-tv-nätet till "trippelplay". Det var inte ett enda område där vi kom åt alla uttagen under den/dom veckor vi var i området. Det var både den ena och den andra ursäkten, flera av dom vi inte kunde komma in hos var hemma hela dagarna. Ja det var påtvingat besök men ändå.

Det är även vanligt att hantverkaren inte kommer vid avtalad tid, jag har råkat ut för det några gånger privat, då är det jag som har beställt jobbet, jag och hantverkaren har kommit överens om "exakt" tid, ja hantverkaren kan bli försenad av olika anledningar men då gäller det att personen hör av sig, men det har inte hänt alltid.

Ja det händer även att fastighetsägaren blir försenad/förhindrad, det gäller även där att personen då måste meddela det till hantverkaren men det görs det inte alltid.
 
Skönt att vi slipper kopplingsboxen både hemma och i sommarstugan. Hemma ingick kopplingsboxen inte i installationen, som Eltel skötte med den äran. På landet var det ett önskemål om man inte kunde vara på plats, annars slapp man den.

Olika falla ödets lotter...
 
Redigerat:
Vår går direkt in i hallen. Borrad i vinkel med plåtskydd på ytterväggen ner mot marken.
 
Här är fibern blåst hela vägen till uttaget inomhus. Fibern blåstes av eltel när de var på plats. Fibern går in under mark så man ser inget av den.
 
S
petersv skrev:
Fibern ska ju komma rakt nerifrån marken så när den väl kommer till kabelskyddet så går den ju rakt upp. Varför behövs ett böjt kabelskydd?
Det har du ju helt rätt i!
Själva böjen (a la CD då) hamnar ju en bit ner i marken så när den väl når markytan så är den ju rätvinklig och kan följa husgrund + yttervägg (en liten bit).
Då återstår det "bara" att få till det så snyggt som möjligt vid den lilla nivåskillnaden mellan dessa, grund och vägg. Att hitta rätt sorts kabelskydd.
 
2015-11-06 21.55.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har typ 1 meter stengrund (byggt på 20-talet)....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.