Mikael_L
Mexitegelhusklubbens årsmöte? :rolleyes: :cool:





(Jag tycker mexitegelhus faktiskt är rätt snygga, särskilt om det är mörka detaljer till, t.ex. mörkbrunt laserat trä. Väldig omodernt att tycka antar jag, men det gör jag ändå! ;))
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Mexitegelhusklubbens årsmöte? :rolleyes: :cool:





(Jag tycker mexitegelhus faktiskt är rätt snygga, särskilt om det är mörka detaljer till, t.ex. mörkbrunt laserat trä. Väldig omodernt att tycka antar jag, men det gör jag ändå! ;))
Jag tycker de är jättefina.. men ..svart träpanel ska det va till.. :D Två mexitegelhus senare (båda fick svart träpanel till det fina vitgråa mexiteglet) så sitter jag här utan mexitegel.. och en odefinierbar färg på huset ;)
 
S
Färdig!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stressade järnet för att hinna få det klart innan lite öl på krogen. Länge sen det var nåt annat än renovering på kvällen...
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
S
Snigla skrev:
Jag tycker de är jättefina.. men ..svart träpanel ska det va till.. :D Två mexitegelhus senare (båda fick svart träpanel till det fina vitgråa mexiteglet) så sitter jag här utan mexitegel.. och en odefinierbar färg på huset ;)

I mitt kvarter har de precis målat om ett mexitegelhus så det är blått nu. Det blev ju inte direkt vackrare och inte så underhållsfritt.
 
Känner mig smickrad :).

Vi målade faktiskt den bruna grundmuren, den svarta takfoten (vi har valmat tak) och de svarta fönstren vita nu i somras. Men jag är fortfarande lite ambivalent, för jag tycker precis som Snigla att det är snyggt med svarta detaljer... Den bruna källarmuren saknar jag inte ett dyft, takfoten är nog hugget som stucket, men svarta fönster... :)

Men det vita ser propert ut mot aluzinken, man kanske skulle posta en bild? Den säger ju mer än tusen ord sägs det... :D
 
Redigerat:
Har brunlackade alu-fönster (byte 2010) vilket jag ångrar då de utvändiga foderlisterna blev i svart Plannja plåt :( Syns inte på avstånd, men nära ser det inte så bra ut. Hade nog varit bättre med vitlackade fönster och svart plåt.

Har också valmat tak med mörka betongpannor, tycker det passar mexitegelhus utmärkt. De sista 50cm ovanför tegelfasaden är horisontell brunmålad träpanel, vilket jag inte gillar.

Grunden skall troligen fräschas upp med en mörkare sockelskiva, ev med lite isolering bakom.

Huset är precis 40 år och fasaden ser fortfarande ut som ny (y)
 
D09
Är ute i garaget och letar grejor att sälja :)

Tar "en" grönstedt samtidigt så går det lättare ha ha
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Men det vita ser propert ut mot aluzinken, man kanske skulle posta en bild? Den säger ju mer än tusen ord sägs det... :D
Pics please.
 
Ok, det får ljusna först :).

För övrigt har jag bytt en gummipackning på ena toaletten. Den har stått och läckt i ett halvår. Kostade 44 kronor, fanns hos lokala VVS butiken som jag passerar säkert en gång i veckan och tog 5 minuter att byta. Varför är man så seg med de enklaste sakerna? :)
 
Vet inte varför det är så. Vårt trycke (dörrhandtag) till vår ytterdörr lossnade för två veckor sedan. Det tog mig mer än en vecka att skruva tillbaka den igen. Jag skyllde på att jag inte hittade insexnyckeln. :p
 
Y
Efter en veckas pyssel med ny vattenstam till huset så var det dags att testa systemet.
Öppnade uteventilen, kröp under huset och det visade sig att jag byggt allt på fel slang så det forsa ut ur den andra nydragna slangen.
- Våtdammsuga, jaga ytterligare delar utan lyckas. Istället blev det verktygsinköp samt tillverkning av nya packningar till ena gräsklipparen.

mexitegel skrev:
För övrigt har jag bytt en gummipackning på ena toaletten. Den har stått och läckt i ett halvår. Kostade 44 kronor.
Enligt vattenfall så innebär en läckande toalett ca 300kubik vatten på ett år.
Du nämner ett halvår, dvs 150kubik. Och räknar man lågt att 1 kubik kostar 10kr
så har du förlorat 1500kr fram till 44kr packningen. Eller så kan man ju se det ur positivt perspektiv att du sparade 1500kr på att inte vänta ett halvår till. :p
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Vet inte varför det är så. Vårt trycke (dörrhandtag) till vår ytterdörr lossnade för två veckor sedan. Det tog mig mer än en vecka att skruva tillbaka den igen. Jag skyllde på att jag inte hittade insexnyckeln. :p
Apropå insexnycklar, hur gick det med hjulbytet på sonens kickbike? ;)
 
Yrrol skrev:
Efter en veckas pyssel med ny vattenstam till huset så var det dags att testa systemet.
Öppnade uteventilen, kröp under huset och det visade sig att jag byggt allt på fel slang så det forsa ut ur den andra nydragna slangen.
- Våtdammsuga, jaga ytterligare delar utan lyckas. Istället blev det verktygsinköp samt tillverkning av nya packningar till ena gräsklipparen.


Enligt vattenfall så innebär en läckande toalett ca 300kubik vatten på ett år.
Du nämner ett halvår, dvs 150kubik. Och räknar man lågt att 1 kubik kostar 10kr
så har du förlorat 1500kr fram till 44kr packningen. :p
Inte alls kul att höra.
Klarade sig huset från fuktskador?
Lider verkligen med dig.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
I mitt kvarter har de precis målat om ett mexitegelhus så det är blått nu. Det blev ju inte direkt vackrare och inte så underhållsfritt.
Träpanelen eller.. verkligen målat om hela huset/mexiteglet blått ???? :x

Kan iof tillägga att vi funderade på att måla om hela också (stenarna och panel..) har sett väldigt fina sådana hus också (målade tegelhus alltså, kanske inte just mexitegel).. de är ju som sagt inte underhållsfria direkt sedan, men efter några år (läs en hel hög år haha..) så är inte alltid mexiteglet heller underhållsfritt :)
 
mexitegel skrev:
Känner mig smickrad :).

Vi målade faktiskt den bruna grundmuren, den svarta takfoten (vi har valmat tak) och de svarta fönstren vita nu i somras. Men jag är fortfarande lite ambivalent, för jag tycker precis som Snigla att det är snyggt med svarta detaljer... Den bruna källarmuren saknar jag inte ett dyft, takfoten är nog hugget som stucket, men svarta fönster... :)

Men det vita ser propert ut mot aluzinken, man kanske skulle posta en bild? Den säger ju mer än tusen ord sägs det... :D
Du hade ju redan lovat mig bilder på dina fönster.. efter allt jobb du gjorde ;)

Vi hade svarta fönster på bägge husen.. (vi målade dock om insidan från brunt till vitt! Jäklar vilken skillnad det kan göra för ett rum). Men vi bytte aldrig fönstren heller.. vi bytte ett när vi fick riva en yttervägg.. och där satte vi faktiskt in ett vitt fönster.. men då satte vi liggande svart panel på hela den delen av ytterväggen vi rivit - stenarna var så skadade så det var inte mycket att spara på (så på nått vis blev det tvärtom där med färgerna gentemot resten)

Vår grundmur på bägge husen var ja hmm puts..hehe..den ena lite mer sandfärgad än den andra (men båda gick lite i grått ändå). Vi målade om dem till en ljusare nyans av grå.. (vi blev så nöjda vid hus ett, så vi gjorde lika på hus två hehe)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.