noone70 skrev:
eftersom bankmannen inte ville/kunde ändra omförhandlingsdatum på de befintliga lånen så var det bara att köra på.
Bankerna vill inte ändra på detta eftersom det skapar en sådan "bra" inlåsningseffekt för oss konsumenter.

Ett annat sätt som får många att inte byta bank trots att de tjänar på det är överlevandeförsäkringen som de håller på med. Har fått för mig att särskilt Handelsbanken kör hårt med den och får på så sätt riktigt trogna kunder som har ganska dåliga dealar. Bättre i det fallet är att köpa en försäkring vid sidan om, om man nu vill ha en sådan.

Och Länsförsäkringar kör ju sitt race med dålig ränta men med lång rabatt på räntan och rabatt på försäkringarna.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
M
SBAB kommer att höja priserna på tisdag och gör en ny modell då. Inge jättejustering men de höjer 5 punkter verkar det som.
Lägsta räntan blir 1.36 istf 1.31 som idag.

Däremot fick man under första året 20 punkters extra rabatt, dvs lägsta 3 månaders under 12 mån blir 1.16.

Känns som hyffsat ok iaf det första året.
 
miksil skrev:
SBAB kommer att höja priserna på tisdag och gör en ny modell då. Inge jättejustering men de höjer 5 punkter verkar det som.
Lägsta räntan blir 1.36 istf 1.31 som idag.

Däremot fick man under första året 20 punkters extra rabatt, dvs lägsta 3 månaders under 12 mån blir 1.16.

Känns som hyffsat ok iaf det första året.
Det är väl bara att byta igen efter ett år
 
Per Eskilsson skrev:
Tack för informationen Timmelstad!

Stämmer det att man måste spara 2,5% av lånebeloppet eller är det förhandlingsbart?
Kommentera också gärna i [länk]
Det är (såklart) förhandlingsbart. Vi uppfyller egentligen inga av kraven för "premium banking" men ses som kunder med "bra potential".
 
noone70 skrev:
Nu är det verkligen dax att byta bank.
Förhandlade alldeles nyss med min (ex) bankman på SEB om ett av våra "mindre" bolån som ska omförhandlas,
Hamnade 1.40 i påslag och ingen möljoghet att omförhandla.

Dock är det lite småkrångligt, ca 80% av våra lån har vi fortfarande till bra ränta (0,7% påslag) fram till september nästa år.
Är det någon som har erfarenhet av att byta bank stegvis, att man flyttar alla sina bankaffärer utom en viss del av lånen?
Om nu ditt lån med bra ränta går ut om ett år.
Kan du inte binda den lilla delen i ett år med ditt bra påslag innan det hinner löpa ut? Då förlänger du ju det bra påslaget ett tag till. Skillnaden mellan rörligt och ett års bindning är i nuläget marginell..

Så är jag inne på att göra..
 
StevieGee skrev:
Om nu ditt lån med bra ränta går ut om ett år.
Kan du inte binda den lilla delen i ett år med ditt bra påslag innan det hinner löpa ut? Då förlänger du ju det bra påslaget ett tag till. Skillnaden mellan rörligt och ett års bindning är i nuläget marginell..

Så är jag inne på att göra..
Det är inte troligt att du kan/får/tillåts ta en sån "genväg". Jag har frågat om exakt den saken inför min omförhandling men fick inte göra så utan i så fall skulle påslaget först omförhandlats och sedan kunde jag binda lånet.
 
magda136 skrev:
Det är inte troligt att du kan/får/tillåts ta en sån "genväg". Jag har frågat om exakt den saken inför min omförhandling men fick inte göra så utan i så fall skulle påslaget först omförhandlats och sedan kunde jag binda lånet.
Det var minsann inga problem att göra så när jag band 5år till 3,14% för 3 år sedan. Ska påminna dem om det om det blir något tjafs. Då fick jag mitt påslag + upplåningsräntan för 5-årsräntan.

Var det med SEB du tog upp det?
 
StevieGee skrev:
Om nu ditt lån med bra ränta går ut om ett år.
Kan du inte binda den lilla delen i ett år med ditt bra påslag innan det hinner löpa ut? Då förlänger du ju det bra påslaget ett tag till. Skillnaden mellan rörligt och ett års bindning är i nuläget marginell..

Så är jag inne på att göra..
Bra ide men jag tror inte banken går med på det.
 
noone70 skrev:
Bra ide men jag tror inte banken går med på det.
Du och Magda trodde helt rätt. Talade med banken på telefon igår och de hävdade att jag var tvungen att göra en ny förhandling om jag ville binda. Blir riktigt trött på dem. Det står ju klart och tydligt i mitt lånevillkor att den framförhandlade marginalen gäller i två år. Nu gör den inte det utan den gäller i max två år om du inte vill göra någon förändring.

Kan även tillägga en rolig sak. Hon sade typ 10 ggr att jag får 1.4 i tillägg bara för att jag är med i Unionen. När jag till slut sa till henne att "jag skiter i vad jag får för tillägg med unionen" så sa hon att jag får 1.32 i tillägg.. konstigt!

Trött som f#&n på SEB nu då de verkar skita i att konkurrera om bolånekunder längre utan bara ska "hämta hem" på sina befintliga som man lyckats låsa fast!
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
1. dela inte upp lånet i flera delar - eftersom du då i praktiken sumpar dina chanser att byta bank
2. kör allt rörligt - det har lönat sig de senaste 20 åren
3. pruta - med ganska små insatser kan du pruta 0,5 % eller mer
4. byt bank för bättre deal - om fler byter bank kommer konkurrensen mellan bankerna att öka
5. jämför ditt bolån med andra på https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/alla
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Är sugen på att byta till SBAB. Någon som vet om de fortfarande "köper över" bundna lån? Har inte orkat ringa och kolla än..
 
StevieGee skrev:
Är sugen på att byta till SBAB. Någon som vet om de fortfarande "köper över" bundna lån? Har inte orkat ringa och kolla än..
du menar lösa lånen i förtid och betala ränteskillnadsersättning?
 
Mitt "rabattavtal" löper ut till årsskiftet och det lutar åt att det blir en justering till min nackdel (så klart....) och för att bibehålla dagens "rabatt" ytterligare i 5 år så tog jag i fredags (när jag såg en dipp på några punkter på 5-åringen) beslutet att binda hela lånet i 5 år.

5,6 till 1,49% i 5 år, en liten chansning men skönt att slippa bry sig om maknaden, bubblor etc etc under 5 år och veta exakt vad det kommer att kosta framöver och på den nivån som man nu kan binda lånen på lång tid så kände jag att jag tar premien jag ev får betala för det.

Någonstans så hoppas jag ur rent egoistisk synvinkel förstås att jag i min jämförelse mellan vad jag hade fått betala om jag legat kvar rörligt under 5 år framöver mot vad jag faktiskt kommer att få betala visar att jag gjort en vinst (beror förstås en del på hur rabatten i det omförhandlade avtalet kommer se ut efter årsskiftet)

Vad tror ni, har jag tagit ett bra beslut med givna förutsättningar?
 
Redigerat:
Bankerna har självklart knutit till sig de bästa experterna de kan hitta på prognoser om framtidens räntor, om du vet bättre än dem? Sannolikt inte, men om du sover bättre med den ränteförsäkring du köpt så är ju det bra för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.