Helt säker kan man ju aldrig vara, men det verkar vara relativt få som har problem med sina 310/315 nu. Köper du av en bra ÅF så ska det ju dessutom vara smärtfritt att få eventuella problem lösa om något ändå skulle strula.

Jag köpte min 310 i april om jag inte missminner mig, och har enbart haft några mindre mjukvaruproblem. Irritationsmoment, ja, men gräsmattan har trots allt varit jättefin hela sommaren och jag har inte behövt ångra att jag sålde åkgräsklipparen. Väldigt nöjd på det stora hela.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Med andra ord är en lokal ÅF att föredra framför att köpa på nätet :)
 
  • Gilla
iggepop
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Med andra ord är en lokal ÅF att föredra framför att köpa på nätet :)
Det är såklart en avvägning, jag sparade 3.500 kr på att köpa på nätet i stället för att gå via min närmaste ÅF, och när jag behövde uppgradera programvaran så kunde jag ändå hitta en lokal ÅF som hjälpte mig snabbt och gratis. Men vill man vara säker på att vara prioriterad, och tycker att det är värt att betala för, så kan det vara bra att köpa lokalt.
 
OK, så lokala ÅF tar sig an alla klippare? Då är det ju en annan femma, snål som man är :D
 
Som jag fattat det så måste de det, fast det kan bli så att de prioriterar sina egna kunder först och främst.
 
Hej

Är läst och sökt på forumet men hittar inte ett riktigt bra svar. Jag funderar på att köpa en HQ 315 och undrar om någon har praktisk erfarenhet av att grannarna har en Robomove eller Landroid? Vill inte köpa grisen i säcken i frågan! Har 5 grannar med bara en häck i mellan så potentialen för radio problem är helt klar överhängande!

Mvh
Carl-Johan
 
Om det är någon som får problem så är det förmodligen grannarna. Men en så pass ny modell ska inte ställa till besvär för dem heller.

Men hur stor gräsmatta har du? Du klarar dig inte med en 310? 315 är i princip samma maskin som 310 fast du får betala mer för att slippa spärren som gör att du bara kan köra 16 timmar per dygn. Så om du har ca 1.000 kvm eller mindre så skulle jag rekommendera dig att spara några tusenlappar och välja 310 i stället. Många tänker att de tar 315 så har de marginal och kanske kan låta klipparen vila lite, men så fungerar det inte.
 
  • Gilla
CalleSpeed
  • Laddar…
Nu är HQ 310 på väg hem med DHL! Blir lite irriterad att dom är så snåla att bara sänder med 150 meter tråd till den! :confused: Har man en U-formad trädgård runt huset så räcker det inte. Köpte till ett vägfäste till förvaringen, extra 150 meter tråd, 100 spika, 4 skarvar och 9 extra blad för 16 600 sek vilket känns ok.

Såg med att det är ju samma batteri och i tabellen för rekommenderad driftstid per dygn är det samma prestanda upp till 16 h/dag. Har inte mer än ca 600 kvm så den räcker till. Men man vill ju alltid ha lite marginal.. :D

//Calle
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Från Bosch till HQ

Efter drygt 2 år med Bosch Indego gav jag upp, returnerade för gott och fick pengarna tillbaka. När den gick sönder för femte gången kastade jag in handduken.
Köpte en 315 av den lokala handlaren. Gjorde inte om misstaget att köpa billigt av avlägsen butik som var fallet med Bosch.
Kollade priser på nätet och gick tillsammans med en granne (som också köpte en 315) till den lokala handlaren. Vi fick priser som vi var väldigt nöjda med, obetydligt dyrare än näthandlare.
När jag installerade Boschen la jag begränsningstråden själv. Nu köpte vi till läggning med maskin av återförsäljaren.Tog i mitt fall 1.5 tim. för 1000 kvm inkl. installation av klipparen. Rekommenderas!!
Fast först slet jag upp den gamla tråden för att den inte låg så exakt som jag ville ha den nu. Dessutom utökade jag klippytan med en biyta.
Den gamla tråden hade på drygt två år kommit så långt ner i gräsmattan att jag slet av den på fem ställen när jag drog upp den.
En tröst med min tidigare klippare var att jag fick ny tråd i förpackningarna från Bosch när de sände nya klippare vid reklamationerna. Så jag hade 450 meter vilket precis räckte.
Dagen efter starten av min 315 gick motorn till höger bakhjul sönder.Att detta problem kunde uppstå var vi förvarnade om av åf.
Så bra att ha köpt lokalt! Körde de få km till min åf och fick alternativet att vänta en stund på bytet eller få den hemkörd dagen efter. Valde sistnämnda och fick samtidigt en liten justering av tråden som jag inte var riktigt nöjd med.
Nu står den inomhus för vintern och väntar liksom jag på ljusare tider.

Min rekommendation är: köp lokalt och gärna med montering av tråden. Då för du den lagd av en expert som vet bättre än du själv och dit du kan gå tillbaka om läggningen och installationeninte fungerar.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Hej

Fördelen med HQ är att garantin gäller hos alla auktoriserade handlare oavsett var du köpt den!

Bara du har registrerat den hos HQ så fungerar det.

//Calle
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för redogörelsen iggepop, jag brukar själv försöka vara bäste dräng men vad gäller detta området så lutar det mer och mer åt att köpa med installation så slipper jag förhoppningsvis en massa meck och bara kan ringa ett samtal om det inte skulle funka.

Håller just på att övertala svärfar om att han också måste ha en klippare till nästa säsong så man kan förhandla lite priser :)
 
  • Gilla
iggepop
  • Laddar…
Osäker på om den genar direkt till laddstationen när den följer begränsningen. Men jag vet att den hoppar över till guiden om den känner av den när den följer begränsningen. Jag hade kört på alternativ 2 om du tvunget ska ha laddstationen där. Det kommer fungera bra. Om du vill utnyttja guiden mer optimalt så hade det varit lämpligt att placera laddstationen nere vid garaget. Då hamnar klipparen även närmare den största ytan. Men oavsett kommer det fungera bra och det är inte ofta önskad placering och optimalplacering är den samma.
 
Redigerat:
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Har precis skaffat en Automower 315 och planerar kabeldragning och laddstationsplacering på min lite drygt 800 m2 stora gräsmatta, se bilder nedan.

Jag har några funderingar kring hur jag skall placera laddstationen bakom huset för att få stationen dold, nära till el, skyddad under altan samt placerad på del av gräsmatta där det inte spelar så stor roll om gräsmattan blir uppkörd pga in/utfarter till laddstationen. Mitt problem är att jag då har svårt att dra guidekabeln igenom hela trädgården (AM 315 har bara en guidekabel).


Förslag 1, se bild nedan.
gräsmatta_160411 - utgåva2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddstation placerad vinkelrätt mot ca 3m bred passage. Frågan är vad som händer om maskinen står i område 2 och vill gå hem för att ladda. Om den nu inte slumpmässigt lyckas hitta tillbaka till laddstationen kommer den till slut att följa begränsningskabeln. Om den då väljer att gå medurs, den långa vägen där begränsningskabeln löper hela trädgården runt (upp mot 250m), då kommer den dock passera väldigt nära laddstationen i passagen (inom 3m från laddstationen). Kommer/kan den då känna av signal från laddstationen och där "hoppa av" begränsningsslingan för att styra in mot laddstation med guidning av stationens "signal" ELLER kommer den fortsätter att följa kabeln hela varvet runt först?


Förslag 2, se bild nedan.
gräsmatta_160411 - utgåva4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddstation riktad mot område upp till vänster i bild. Längre "U-krök" på guidekabel för att underlätta att maskinen slumpmässigt hittar guidekabel från område 2?



Förslag/fundering 3:
gräsmatta_160411 - utgåva5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om guidekabeln som i bild ovan (rött streck) är lagd med kablar ihoplagda så som man bildar en "ö", kan maskinen då ta "genvägen" på väg hem från område 1 (enligt blå linje), den har ju alltid kabeln på sin högra sida väg väg hem?
...samt även plocka hem maskinen i område 2 för att föra den till laddstationen (enligt rosa streck) innan sedan laddstationen ev skulle kunna ta över och guida in sista sträckan?
Blir kanske förvirrande för maskinen då den inte vet vilken kabel som leder till laddstationen när den kommer fram till de ihoplagda kablarna, kanske den skulle kunna börja köra runt i cirklar istället?
Och dessutom kanske komplicerat när maskinen skall guidas ut från stationen och släppas på olika avstånd längs guidekabeln för område 1 resp 3, men då har den ju alltid kabeln på sin vänstra sida och kanske är det bara antal varv på hjulen som avgör på vilket avstånd från laddstationen "släppet" sker?


Många frågor/funderingar! ...men vad tror ni, vad har jag för fler bra alternativ?!

Tack på förhand!
MVH Andreas
 
Vet inte hur det gick till men mitt svar till Andreas1983 kom innan hans inlägg. Märkligt. Angående att lägga ihop guiden så tror jag inte det kommer fungera. Kommer nog mer förvirra klipparen mer än vad det gör nytta.
 
Hej quick,

Tack för feedback! Jag tror jag redigerade mitt inlägg efter att du svarat, därav att ditt svar kom innan mitt inlägg.

Om det funkar som du skriver (att maskinen känner av guideslingan även när den kör längs begränsningskabeln) så känns alternativ 2 helt klart bäst. Om maskinen då skulle gå från område 2 längs begränsningskabel mot laddstationen "medurs" kommer den hoppa över till guidekabel intill laddstaionen då jag får förlägga dessa kablar med minimiavstånd från varandra (30 cm) och maskinen behöver därmed inte gå den långa vägen runt hela trädgården. Även om det då inte ligger guidekabel till område 2 så blir sträckan längs begränsningskabel inte mycket längre och spårbildningen borde väl inte bli något att prata om förutsatt generös korridorsbredd inställd i maskinen!?

Vad händer när maskinen går längs begränsningskabeln för att ladda och den behöver korsa två tättförlagda kablar som skapar en ö någon meter ut från begränsningskabeln? Kommer den gå ut för att runda ön eller går den bara över kablarna och fortsätter längs kanten på trädgården?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.