Fred vom Jupiter skrev:
Så vad säger ni som redan gjort resan: anlita låssmed för 2000 kr för att montera Låset på en sprillans ny dörr, eller göra ett försök själv? Jag har aldrig monterat lås på ytterdörr förut. Följer det med en vettig bruksanvisning?
Sätta in låset är busenkelt. Montera dörren är lite knepigare, inte svårt, men svårt i jämförelse. Det tar max 1h att sätta in låset om du aldrig gjort det förr...
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
D
Inga som helst problem att monteracdet själv.
 
  • Gilla
Snubben123 och 1 till
  • Laddar…
Det fiins en bra installationsvideo på Youtube som kompletterar manualen. Med en helt ny dörr lär väl passningen inte vara något stort problem. Monteringen är enkel, kan möjligen vara knepigare att få bort det gamla låset. Mitt hade täckbrickor för skruvarna som krävde att man satte nyckeln i visst läge för att få bort. Tog en stund att klura ut.
 
Någon som kan övertyga mig varför jag ska byta ut mitt vanliga lås mot ett yale doorman? :) Behöver argument.
Om man köper vilket är snyggast på en vit dörr, vit eller silver?
/
M
 
trojlee skrev:
Någon som kan övertyga mig varför jag ska byta ut mitt vanliga lås mot ett yale doorman? :) Behöver argument.
Om man köper vilket är snyggast på en vit dörr, vit eller silver?
/
M
Finns hur många som helst (y)

*Jag som tränar slipper springa runt med nycklar i träningskläderna.
*Dörren är alltid låst så man slipper oroa sig att någon smyger in.
*Behöver aldrig åka hem för att släppa in sotaren eller oroa sig för att någon annan hittar nyckeln man gömt på ett "supersäkert" ställe..

Vill du ha fler argument så säg bara till, vi har Doorman på alla ytterdörrar, Codehandle på altandörrarna och motor på garageportarna så vi är nu helt helt nyckelfria och skulle aldrig byta tillbaka.
 
D
Är det någon som vet hur stor del av brickan som använd av spole/elektronik? Skulle vilja trimma ner en bricka och knö in den i bilnyckeln.
 
DIY_freak skrev:
Är det någon som vet hur stor del av brickan som använd av spole/elektronik? Skulle vilja trimma ner en bricka och knö in den i bilnyckeln.
Du kan börja med att klippa bort ytterhöljet och sedan hålla upp brickan mot ljuset så syns elektroniken tydligt igenom plasten.
När ytterhöljet är borta blir den iaf tunnare så jag har lagt en sådan under skalet till mobilen så man bara behöver hålla upp mobilen mot låset.
 
D
Ytterhöljet lossnade mer eller mindre naturligt (se tidigare i tråden). Jag har försökt hålla upp plastbrickan mot ljuset men såg inget. Får försöka med starkare ljus nu när jag vet att det går.
 
D
Provade med en stark diodlampa men såg inget. Tyckte jag kanske skymtade en spole i doorman, ovalen. Om du kan se elektroniken tydligt, ungefär var liggrvden och hur stor är den?
 
DIY_freak skrev:
Provade med en stark diodlampa men såg inget. Tyckte jag kanske skymtade en spole i doorman, ovalen. Om du kan se elektroniken tydligt, ungefär var liggrvden och hur stor är den?
Testade ta ett kort... inte bästa bildkvalitén men man kan i alla fall urskilja delarna med lite fantasi....
2015-10-24 22.34.58_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vad är det för skillnad på v1 och v2?Hur ser man skillnad på version?
//
M
 
Visst är det ingen skillnad om man har en vänster eller högerhängd dörr? Ser att handtagen pekar åt olika håll på bilder hos ÅF, men det måste man väl kunna vända hur man vill eller??
 
D
Earplugged skrev:
Testade ta ett kort... inte bästa bildkvalitén men man kan i alla fall urskilja delarna med lite fantasi....
[bild]
Tolkar jag det rätt att det går en spole eller något precis utanför Yale Doorman loggan? Så klipper man lte utanför den är man säker?
 
D
trojlee skrev:
Visst är det ingen skillnad om man har en vänster eller högerhängd dörr? Ser att handtagen pekar åt olika håll på bilder hos ÅF, men det måste man väl kunna vända hur man vill eller??
Det är samma för vänster och höger.
 
tackar(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.