Nu när ena projektet är halvklart, då är det dags att planera ett nytt ;)

Jag behöver hjälp med att planera ventilationen i min källare, som kommer att användas för gym, bastu, dusch, tvätt (maskin och tumlare) samt bergvärme. Idag är källaren fuktig utan min woods och instängd. Luktar källare och kläderna tar lukt vid torkning. Självdrag i huset. Mitt mål är att hänga tvätt och få ett bättre klimat. Dränering är ett senare projekt.

Utanför ytterdörren finns detta. Vad kan det vita, cirkulära vara för något? Ventilen tycks leda till en låda, vars funktion för mig är okänd, och cirkulära biten till källartrappen som dock ej kan ses på insidan.

hus 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hus 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källartrappen. Så fort dörren öppnas så välkomnas man av klimatet i källaren. Ingen tilluft i trappen.
hus 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden tagen i "hallen". Tilluft finns i matkällaren, vars dörr jämt är stängd pga renovering, bastun, samt i det kommande gymmet. Fram i bilden är tvättstugedelen.

hus 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dusch/tvättork. Ingen till eller frånluft. Tråkigast lukt när inte luftavfuktaren är igång. hus 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På andra sidan är tvättdelen. Även här ingen till eller frånluft.
hus 6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hus 7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog in tre lokala ventilationsfirmor.
Nr1 tyckte inte att källaren var ett problem, utan resten av huset. Jag tycker det motsatta. Han ville låta källaren vara och var mest intresserad av att installera FTX. :thumbdown:

Nr2 Berättade att man kunde koppla ventilationsrör i alla rum och leda ut allt med hjälp av en paxfläkt. Jag förstod inte hur han menade, och skulle återkomma med plan och pris. Det har han inte gjort trots fler påminnelser. :thumbdown:

Nr 3 Tyckte att en paxfläkt kunde sättas, för 10 000kr inkl ROT (borrning lättbetong, montering, exkl. fläkt) och sade att dränering var lösningen (firman dränerar också). Jag tror att det är en del av lösningen, men inte hela.

Har ni några förslag, på trappen och tvättstugan?
 
Eftersom det inte finns några ventiler (förutom i matkällaren) är detta nr ett att montera tillsammans med en utsugsfläkt i ett av hålen. Detta är en snabb och enkel lösning som inte borde kosta så mycket, men inte ger något värmetillskott. Att dränera bör bli del 2 då dålig dränering ger extra fukt i källaren, och det är fukten som ger den dåliga lukten bl.a.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Det vita cirkulära är sirenen till ditt larm.
Ventilen är ansluten till ett ventilationsrör i lådan, den ser ut att fortsätta till höger i andra bilden, vad finns där?

När det gäller källaren är väl det enklaste en fukt- och närvarostyrd frånluftsfläkt i dusch/tork och tilluftventiler i övriga rum.

Kan du rita en planlösning?
Du får nog fler råd då.

Edit:
Äh, pucktvåa!
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Bengt Arne Andersson skrev:
Eftersom det inte finns några ventiler (förutom i matkällaren) är detta nr ett att montera tillsammans med en utsugsfläkt i ett av hålen. Detta är en snabb och enkel lösning som inte borde kosta så mycket, men inte ger något värmetillskott. Att dränera bör bli del 2 då dålig dränering ger extra fukt i källaren, och det är fukten som ger den dåliga lukten bl.a.
Ja, det känns som om till och frånluft är lösningen, men kan man ha dessa på samma ställe?
 
Nu vet jag var sirenen sitter :)
Lådan sitter i entrehallen, vet inte var den leder, ska kolla på övervåningen sen.


Här kommer en skiss på planlösningen.
Tilluft i tvättstugan, frånluft vid duschen. Tilluft i trappen?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt frånluften längst in i tvättstugan, så drar du luft förbi dusch och tork, ingen vägg/dörr emellan?
Du kommer få överluft genom källardörren, så nån tilluft vid trappen kommer inte behövas.
 
Bastu: tilluft som mynnar ut under bastuaggregatet, frånluft diagonalt från tilluften.
Gym: tilluft och frånluft diagonalt från varandra, tilluft nere frånluft uppe.
Garage: tilluft och frånluft diagonalt från varandra, tilluft nere frånluft uppe.
Tvättstuga: frånluft längst in.
Tilluft till källaren bör vara via trappan.
 
Ingen vägg/dörr emellan. Det går en skiljevägg där, och har en inbyggd duschkabin. Jag funderar på att ta bort hela väggen och duschen, har inte riktigt bestämt mig ännu. Överluft genom källardörren hoppas jag blir verklighet. Just nu står det som sagt stilla. Tankar på var jag kan få mer tilluft, längst in i tvättstugan eller vid fönstret vid duschen? Kan fönsterventiler räcka eller krävs ett nytt hål?

Den vita "lådan" leder ingenstans. jag måste ta bort två lister för att se exakt hur det ser ut, men den går inte uppåt eller ner till källartrappen. Tilluft som täppts igen med lådan lite snyggt?
 
I bastun har jag tilluft som mynnar ut under aggregatet. Ingen frånluft.
Varför tycker du att tilluften skall vara via trappan?
Ang. gymmet: Du ser hålet för tilluft på bilden, som är uppe. Om jag byter den till en frånluft, var tycker du att jag ska borra, då diagonalt tilluft blir mellan bastu/dusch alt. till garaget.
 
Vad har det eldats med förut i huset ?? finns det ingen skorsten ??

Finns det en skorsten tar du upp ett hål i den, då blir det en fin frånluft med skorstenseffekt, kanske ihop med en fläkt.
Tillluften i min egen källare består av att fönsterna saknar tätningslister, det blir typ samma effekt som att borra upp hål i väggarna el montera fönsterventiler.

Tidigare har ventilationen i din källare troligtvis byggt på att man har en förbrännande panna, som drar en massa luft. Men när den ersätts med värmepump som inte drar nån luft alls, upphör ventilationen.
 
  • Gilla
Kaian86 och 2 till
  • Laddar…
Hammarfall skrev:
Ingen vägg/dörr emellan. Det går en skiljevägg där, och har en inbyggd duschkabin. Jag funderar på att ta bort hela väggen och duschen, har inte riktigt bestämt mig ännu. Överluft genom källardörren hoppas jag blir verklighet. Just nu står det som sagt stilla. Tankar på var jag kan få mer tilluft, längst in i tvättstugan eller vid fönstret vid duschen? Kan fönsterventiler räcka eller krävs ett nytt hål?

Den vita "lådan" leder ingenstans. jag måste ta bort två lister för att se exakt hur det ser ut, men den går inte uppåt eller ner till källartrappen. Tilluft som täppts igen med lådan lite snyggt?
Skippa tilluft i det rum du har frånluftsfläkten. Det är risk för kortslutning (enbart cirkulation mellan den tilluften och frånluften) om du har ventil där.

Jag skulle säga att nya hål genom grunden gäller, du ser inte ut att ha mycket karm att jobba med. Att ersätta en ruta med en skiva, med hål i, skulle också vara ett alternativ.

Då viker förmodligen röret av i bjälklaget, kan det vara ventilation av någon toalett eller skafferi?
Har du någon tallriksventil i taket nånstans?
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Glömde murstocken! Den delar vägg med duschen och är precis bakom. Vet inte riktigt vad som eldats tidigare. Bergvärmen kom -96. Det ser ut att ha varit hål i skorsstenen, Det är en igenbommad (?) lucka där det står "Används för kamin ej ventilation).

Gebe: Röret kan leda till toaletten, den är precis mellan hallen/badrummet på övervåningen. Nu är frågan om tilluften ska vara vid fönstret eller trappen. Väntar på Demmpas motivering.
 
Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hammarfall skrev:
I bastun har jag tilluft som mynnar ut under aggregatet. Ingen frånluft. .
Utan frånluft så kommer den blöta varma luften att vandra in i bostaden, med risk för mögelangrepp.

Hammarfall skrev:
Varför tycker du att tilluften skall vara via trappan? .
Då slipper du få upp källarluften i bostaden, luften ska vandra från bra rum till dåliga rum.

Hammarfall skrev:
Ang. gymmet: Du ser hålet för tilluft på bilden, som är uppe. Om jag byter den till en frånluft, var tycker du att jag ska borra, då diagonalt tilluft blir mellan bastu/dusch alt. till garaget.
Från befintlig tilluftshål går det kanske att dra en kanal ner till golvet, sedan borra frånluftshål precis invid väggen till garaget.
 
Hammarfall skrev:
Glömde murstocken! Den delar vägg med duschen och är precis bakom. Vet inte riktigt vad som eldats tidigare. Bergvärmen kom -96. Det ser ut att ha varit hål i skorsstenen, Det är en igenbommad (?) lucka där det står "Används för kamin ej ventilation).
Du har antagligen en kamin på markplan vars rökkanal utnyttjar den kanalen i gamla skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.