Hej, vi har en självavfrostande frys som isar igen på mindre än en månad. frysen i fråga är en Whirlpool. Problemet visar sig genom att fläkten som ska cirkulera all luft stannar då is har byggts upp. Dräneringshålet isar igen efter ett par dagar. Jag har kollat dräneringshålet och det är inte tätt. Är det någon som haft liknande problem? Jag funderar faktiskt på att om det går att stänga av avfrostningen och frosta frysen på gammalt vis.
 
I vår frys gick fläkten konstant på högvarv under sensommaren. Fick förslaget att tömma den och stänga av under ett dygn då det kunde blivit en propp i köldmedlet och om inte det löste problemet skulle de komma och byta ut en del i fläkten. Vi deponerade frysvaror hos grannarna, stängde av frysen i två dygn och tömde därefter behållaren på baksidan som blev full med vatten. Sen dess fungerar den som den ska.
 
Har frostat av den tre gånger nu, men det tar drygt en månad sen är det samma visa.
 
Kan det vara att dörren inte är tät? Stängde dåligt vid ett tillfälle och det isade igen på ett dygn, frostade av och rensade evakueringen sen normalt igen.:cool:
 
Hur länge har ni haft den och har du pratat med whirlpool?
 
  • Gilla
Mmmajcus
  • Laddar…
Förutom de saker som nämnts, kan det vara avfrostningselement, temp-säkring, sensor, elektronikmodul.
 
  • Gilla
samuelj
  • Laddar…
Har faktiskt inte ringt Whirlpool än, frysen är sju år gammal så garantin är "borta med vinden". Har faktiskt kopplat bort avfrostningen, idag tills vidare. Ska ringa till dom och fråga till veckan.
 
Uppdaterar: Har ringt Whirlpool som i sin tur kopplade mig till närmaste återförsäljare. Denna återförsäljare vara mycket knapphändig med information och hänvisade att han tar betalt för sin kunskap. Jag har även märkt att frysen ändrar temperaturer rejält endast vid 10 sekunders öppning. Temperaturen stiger från 18-11 minusgrader vilket inte verkar riktigt rimligt.

Alltså, frysen isar igen och temperaturen svajjar rejält i den. Kan det vara någon form av givare/sensor som inte fungerar eller är det lika bra att ta dit en servicetekniker direkt. Garantin har självklart gått ut...
 
Låter nästan som termostaten/sensorn i frysen lagt av så den kyler hela tiden och då bildas det snabbt is som korkar igen luftflödet med ännu snabbare isbildning som följd. Eller så fungerar inte avfrostningen alls - märker du någon skillnad med avfrostning på/av under några dagar ? Är det ingen skillnad mellan inställningarna likadant så kan avfrostningsfunktionen ha lagt av.
 
A
Jag gillar Whirlpool återförsäljaren...
indikerad temperatur borde inte ändra sig efter 10s öppen dörr.

så jag frågar det kanske självklara... har du gjort skåpet strömlöst genom att ta ur stickproppen eller brutit via säkring huvudbrytare etc??
 
Yes, har gjort det. Kommer troligtvis får ta hit expertis iom att jag aldrig pysslat med dessa grejjer.
 
NetNut skrev:
Låter nästan som termostaten/sensorn i frysen lagt av så den kyler hela tiden och då bildas det snabbt is som korkar igen luftflödet med ännu snabbare isbildning som följd. Eller så fungerar inte avfrostningen alls - märker du någon skillnad med avfrostning på/av under några dagar ? Är det ingen skillnad mellan inställningarna likadant så kan avfrostningsfunktionen ha lagt av.
Kan man stänga av avfrostningen?
 
A
Det är väl egentligen det som har hänt, eller?
 
Jo, men när isen byggs på stannar cirkulationsfläkten och tempen går snabbt upp vilket medför att frysen måste avfrostas relativt omgående.
 
A
mer i detalj undrar jag
avfrostar den något över huvudtaget så att det ät avfrostningsvattnet som stannar bak så att fläkten efter avfrostning fryser fast
eller
bygger det på så mycket is i förångaren att det börjar vandra mot fläkten?

om den avfrostar lite brukar det bli klar is men i sista exemplet är det snö aktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.