Hur fungerar det med siames idag? Hade tänkt köpa en rulle sådan sist jag skulle dra lite i hemmet men fick då höra att den lokala elbutiken slutat ta hem det pga problem med överhörning i dem så resultatet blev ofta underkänt.
 
Mer än jag vet, spontant låter det märkligt. Däremot är cat6 kinkigare att få till bra testresultat på generellt. Men att en siames skulle förvärra det låter jag vara osagt.
 
Det är det första jag har hört om det också. De ligger ju inte närmare varandra än vad ett vanligt par av kablar gör, så jag har svårt att se det. Det var inte bara så att den leverantören de tagit hem var sämre än andra då?

I industrin så används (användes, det var ett par år sedan jag var direkt inblandad) inte mycket siameser iaf.
 
Det enda negativa jag har läst om siameskabel är att det tydligen är svårare att dra siameskabel än två vanliga kablar, eftersom siameskabeln är styvare, bråkigare, mindre följsam mot vad enkelkabeln är. Några problem med överhörning har jag aldrig läst om.

Sen vet jag inte vilken kabel som är dyrast. Jag antar att vanlig enkelkabel är ganska så hårt prispressad, och siameskabel är ganska så exotisk.
 
BUMP! Kom igen nu! In med lite nya bilder på era nätverkslösningar! =)
 
När jag får fiber (innan årsskiftet tror vi, säger Telia) så ska jag uppgradera befintligt skåp till ett stativ från golv till tak. Då kommer det nya bilder :)
 
mexitegel skrev:
När jag får fiber (innan årsskiftet tror vi, säger Telia) så ska jag uppgradera befintligt skåp till ett stativ från golv till tak. Då kommer det nya bilder :)
Hos oss (i Göteborg) gick det mycket snabbare än beräknat, så det var en positiv överraskning.

Nu står min nätverkslösning på källargolvet under trappan... Bredvid kattlådan. Men jag kan nog ta någon bild :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Buntband och klammer är ett bra sätt att snygga till härvan. Såna här spiralformade plastband som man kan linda runt ett gäng kablar är fint också:)

Syns på mina bilder tidigare i tråden.

Slår mig att jag ju uppgraderat lite så jag kanske ska ta nya bilder... men jag har bara bytt ut en switch mot en som klarar gigabit och sen bytt ut "accesspunkten" mot en ny (som har 5 GHz också). Den gamla hängde sig några gånger om året. Den nya har ju gigabit mot routern också. Så det är inte så stor skillnad på hur det ser ut:)
 
I den här tråden blir vi ju hänförda av blinkande lysdioder oavsett om det är gigabit eller megabit :). Men inga bilder på routrar som är suicida tack :)
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Nerre skrev:
Slår mig att jag ju uppgraderat lite så jag kanske ska ta nya bilder... men jag har bara bytt ut en switch mot en som klarar gigabit och sen bytt ut "accesspunkten" mot en ny (som har 5 GHz också). Den gamla hängde sig några gånger om året. Den nya har ju gigabit mot routern också. Så det är inte så stor skillnad på hur det ser ut:)
Nej, jag måste säga samma sak. Mina bilder är också mycket tidigare i tråden, och trots att det var flera år sedan så ser det likadant ut idag. Ett trådat nätverk det bara går, och går, och går. Utan problem eller ytterligare handpåläggning. Min 24p Dell managed gigabitswitch tuffar fortfarande på, helt utan något som helst problem. (Dell försökte rea sig in i branschen för många år sedan, så jag kunde lägga vantarna på en till, för den tiden, mycket bra pris).

Så nya foton är ganska meningslöst. ;)
 
Håller på att fundera att flytta lite av media sakerna till källardelen vid el centralen, har ett bra utrymme där jag skulle kunna göra en liten central. Routern är nu central placerad i huset och funkar bra. Men om jag nu skall dra en CAT 6 kabel ned dit så är det nått mer jag skall dra samtidigt. Är lite klurigt då jag måste genom golv från första planet så jag vill inte göra om det. Tänkte framför allt flytta ned en NASen till att börja med. blir säkert en 15m kabel som skall dras. Börja jag dra en skärmad kabel för den kommer gå i utrymme där det ligger lite el kablar. Nått annat ?
 
B
Mattias_Jo1 skrev:
Håller på att fundera att flytta lite av media sakerna till källardelen vid el centralen, har ett bra utrymme där jag skulle kunna göra en liten central. Routern är nu central placerad i huset och funkar bra. Men om jag nu skall dra en CAT 6 kabel ned dit så är det nått mer jag skall dra samtidigt. Är lite klurigt då jag måste genom golv från första planet så jag vill inte göra om det. Tänkte framför allt flytta ned en NASen till att börja med. blir säkert en 15m kabel som skall dras. Börja jag dra en skärmad kabel för den kommer gå i utrymme där det ligger lite el kablar. Nått annat ?
Skippa skärmad kabel, kan göra mer skada än nytta och några elkablar är inget problem.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Håller på att fundera att flytta lite av media sakerna till källardelen vid el centralen, har ett bra utrymme där jag skulle kunna göra en liten central. Routern är nu central placerad i huset och funkar bra. Men om jag nu skall dra en CAT 6 kabel ned dit så är det nått mer jag skall dra samtidigt. Är lite klurigt då jag måste genom golv från första planet så jag vill inte göra om det. Tänkte framför allt flytta ned en NASen till att börja med. blir säkert en 15m kabel som skall dras. Börja jag dra en skärmad kabel för den kommer gå i utrymme där det ligger lite el kablar. Nått annat ?
Ja, dra en till... Du kommer garanterat att behöva den... ;) Det gör man nämligen alltid.

Men nej. Det du behöver tänka på är vilken utrustning du skall ha. Med en kabel så kommer du antingen bara att kunna koppla in en grejj, eller så behövs det switch som nästa steg. Så försök att förutse behovet. Det är (nästan) lika lätt att dra flera kablar som en när man ändå är i farten.
 
Hmmm... Skäms på mig :surprised:
Egentligen är jag pedant när det gäller el- och tele och fäster upp överskådligt, samlat och med dragavlastning o s v.

Fast vi har flyttat och mitt i allt kaoset blev det den här lösningen som nu varit ett bra tag. Lite svårt att använda frysen :(

20160223_171716_b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fiberingång från Vaggeryds Energi utanför bild
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Ok oskärmad alltså. Blir nog en POE switch där nere. Kommer dra ned larmets centralenhet dit också.
PS.avfärdade just Sector Alarms dörrknackare. Det var skönt. DS.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.