jockeping skrev:
Kjell_G skrev:
Svar till jockeping:

Jag kör med enkla, galvade stolpspjut 70x70 men jag tänker sätta en snedsträva på baksidan på varannan stolpe (c/c 3000). Där kör jag ned ett mindre spjut i ganska rejäl vinkel och fäster vinkeljärn i det mot stolpen. Tror det räcker med 25x25, det blir obehandlat så det kommer att rosta lite och då syns det inte så väl (hoppas jag :) Baksidan är en liten allmänning mot en bussgata som drar förbi.
Det är lite svårt att dra ner spjuten helt lodrätt, så det blir en möjlighet att räta upp med hjälp av detta.[/QUOTE

Okej, har man den möjligheten att sätta snedsträva så är ju det det bästa. Det vankas staket kommande år så därför är det bra få info om hur andra gör. Så tack för svar.

Kan rekommendera Julas "markskruv".
[länk]

Tog ca tio minuter per skruv att få ner i rätt knepig jord med mycket lera och småsten, sitter som berget och mycket lättare att få rakt än de traditionella spjuten.

Använde en regel som hävarm för själva skruvningen.
 
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
Tänkte att jag skulle plantera äppelträd nästa år, för jag har lite för många projekt just nu. Fast det är bättre att plantera på hösten...
Så självklart kan man inte hålla sig utan idag köpte jag 3st äppelträd!
Blev grävning efter jobbet och nu är det soffläge. Nya tag imorgon!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Burit ut en bildskärm som det började välla rök ur.... :x
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nog mest min danspartner som för... :rolleyes:
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Y
Monterade några extra upphängningar till avloppssystemet samt justerade fallet.
Tog ca 4 spad-tag i en lerpöl för sedan besluta att en grävmaskin vore bättre.
Mailade lite frågor till olika husmaterial-fabriker
Klippte lite gräs.
 
Höll gräsklipparen? ;)
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Tänkte att jag skulle plantera äppelträd nästa år, för jag har lite för många projekt just nu. Fast det är bättre att plantera på hösten...
Så självklart kan man inte hålla sig utan idag köpte jag 3st äppelträd!
Blev grävning efter jobbet och nu är det soffläge. Nya tag imorgon!
Bästa tiden för att plantera ett träd var för fem år sedan, näst bästa är idag! ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Y
haha ja, klippte bara en liten plätt så motorn han knappt bli varm :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Verktygs vård, slipat och provborrat 66 borrar med en för dagen ny borrmaskin.
Kan skryta med att jag fått in snitsen på att slipa borrar på frihand, slipar allt från 6 mm och uppåt, synen börjar svika så mindre är knepigt.
WP_20151008_006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åkte och hämtade pelletspannan jag fyndat på Blocket. Sedan var vi tre pers som kämpade en timme med att flytta den 2 meter från släpvagnen, och in genom källardörren. Där gav vi upp, måste fixa en vinsch av något slag för att lyckas baxa ner den de återstående 1,5 metrarna...
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt och 2 till
  • Laddar…
tommib
scim skrev:
[bild]

Åkte och hämtade pelletspannan jag fyndat på Blocket. Sedan var vi tre pers som kämpade en timme med att flytta den 2 meter från släpvagnen, och in genom källardörren. Där gav vi upp, måste fixa en vinsch av något slag för att lyckas baxa ner den de återstående 1,5 metrarna...
Kolla om du kan hyra en sån här någonstans
https://www.youtube.com/watch?v=XNX5yx59Ysc

Killarna som installerade min värmepump hade en liknande, funkade hur bra som helst (visserligen bara tre trappsteg, men principen är samma oavsett)
 
Tror trappan är för trång för att det ska gå dessvärre. Jag har dock en plan, har byggt en ramp och tänkte försöka hissa ner den med ett spel fäst i timmerväggen ovanför.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det för dock vänta tills på söndag. Har ni inte hört från mig innan måndag ligger jag förmodligen under pannan i källaren 😝
 
S
Ner kommer den alltid!
 
scim skrev:
Åkte och hämtade pelletspannan jag fyndat på Blocket. Sedan var vi tre pers som kämpade en timme med att flytta den 2 meter från släpvagnen, och in genom källardörren. Där gav vi upp, måste fixa en vinsch av något slag för att lyckas baxa ner den de återstående 1,5 metrarna...
Vad eldade du i innan ?? Vad fick du ge för pannan ?? Har den varmvattenberedare eller är det värmeväxlare ??
Återkoppla gärna hur den funkar senare, min CTC från -76 börjar ramla i bitar, så jag spanar efter nått bättre beg.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Vad eldade du i innan ?? Vad fick du ge för pannan ?? Har den varmvattenberedare eller är det värmeväxlare ??
Återkoppla gärna hur den funkar senare, min CTC från -76 börjar ramla i bitar, så jag spanar efter nått bättre beg.
Jag har en Janfire Flex-A i en CTC 266K från -68 som börjat läcka i shuntventilen. Jag kommer dock använda den vintern ut, känns lite sent att byta nu. Jag fick ge 8000 för panna, brännare, skruv, cirkulationspump, ett mafaförråd (som jag kommer sälja, kör bulk) och slutet expansionskärl (tänkte byta ut mitt öppna). Jag är inte helt säker, men jag tror den har plattvärmeväxlare, kör dock en VVB i serie med pannan. Återkommer med rapport till våren ;)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.