Man kan ju äga anläggningen själv och hyra in någon för underhållet. En del väljer den lösningen just för att inte riskera bli någons mjölkko.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
petersv skrev:
Man kan ju äga anläggningen själv och hyra in någon för underhållet. En del väljer den lösningen just för att inte riskera bli någons mjölkko.
Förstår inte vitsen med att ha ett fibernät som inte slutar vid någon större spelares grejer. För jag tror inte du kommer in med en knutpunkt för din enstaka fiber. En förening ja men då sitter du ju i knät på dem iaf och hos dem som ägen knutpunkten.
 
petersv skrev:
Man kan ju äga anläggningen själv och hyra in någon för underhållet. En del väljer den lösningen just för att inte riskera bli någons mjölkko.
Det är väl endast de som bor så att ingen kommersiell vill dra fiber som orkar att bygga fibernät, med allt vad det innebär. Och det kostar både pengar, svett och i vissa tårar för de som får dra lasset att genomföra en byggnation.
Sedan har vi flerfamiljshus med t.ex. brf eller liknande men det är då helt andra förutsättningar är villa områden.
 
Mina föräldrars område handlar upp fiberanläggningen. Operatören handlas upp på ca 5 år i stöten och står för back-haul.

De gjorde inget själva och betalade samma som jag för Telias nät. Fast de äger nätet själva och har mycket lägre månadskostnad efter avgift för tjänsten, drift och underhåll.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
petersv skrev:
Mina föräldrars område handlar upp fiberanläggningen. Operatören handlas upp på ca 5 år i stöten och står för back-haul.

De gjorde inget själva och betalade samma som jag för Telias nät. Fast de äger nätet själva och har mycket lägre månadskostnad efter avgift för tjänsten, drift och underhåll.
Vad är det för typ av område, brf med flerfamiljhus, rad/kedjehusområde eller villaområde med enskilda fastighetsägare, etc, för det påverkar väldigt mycket hur man kan bygga och hur man avtalar.
Sedan ställer det krav på föreningen som äger den lokala fibern att få alla att acceptera en ny operatör för fiberanslutningen, om man skulle vilja byta efter fem år, då det kan skilja i vilka tjänsteleverantörer man kan få.
Speciellt om man har kombinationen med Internet, TV och telefoni.
 
Villaområde i alla fallen. Samma förläggningssätt (blåsfiber grävt i trottoaren). Met eller mindre samma installationskostnad. Läge tjänstekostnad för internet och telefoni före de med kollektivt upphandlad internet. Samma pris för tv om man väljer till det.

Att äga nätet gör att man kan förhandla priser. Tyvärr äger vi inte nätet själva och får betala därefter. Men jag är nöjd ändå. Det är fortfarande relativt billigt och otroligt mycket bättre nät än alternativen (xDSL, mobil).
 
Tack för alla svar!
Jag har kollat runt lite mer (bra sysselsättning när man är hemma med förkylning), och det verkar som om det är mer regel än undantag att Telia kör minst ett uppsamlingsheat efter 12-18mån. För i princip samma peng som första omgången.

Men, framförallt har jag fått ett snabbt svar från kommunen, på min fråga om dom planerar att dra fiber i området:
"
Hej Anders.
Vi håller just nu på att skriva ett brev till er i XXX som kommer ut i veckan.
Vi planerar absolut på att dra fiber i XXX under 2016. Mer information kommer som sagt till dig inom kort.

Med vänliga hälsningar
Norrköping Vatten och Avfall AB
"

Vad jag även har läst så är gränsen på 60% bara en initial gräns för att kunna prioritera områden, ambitionen är så många som möjligt ska ha möjlighet att ansluta sig till det kommunala nätet :).

Så det blir att be Teliasäljaren att vända vid grinden, och invänta kommunen...

Som en liten anekdot så gjorde man på 80-talet (området byggt på 70-talet) en efterinstallation av kabelTV med allt vad det innebar med grävarbeten osv i mitt område.
Jag kan tänka mig (ska verifiera med dom äldre grannarna) att det var samma diskussioner nu som då, "Det är klar du ska haka på 'Kalle' - utvecklingen kommer gå mot fler o fler TV-kanaler, och koaxkabeln har jättehög kapacitet - ett hus utan kabelTV kommer vara svårt att sälja i framtiden etc"
Nu har dom första diskussionerna kommit om hur länge nätet ska forsätta...
 
Det kostade ca 5000 mer för de här som har ändrat sig och vill ha fiber från Telia efter nätet var byggt.

Telia brukar skynda sig när konkurrenter är på väg. För all del utnyttjade vi det för att få fart på dem i vårt område.
 
KristinaRT skrev:
De som valde SI fick väldigt snabbt utrustningen inne monterad (samt en faktura på denna), men de har fortfarande inte anslutits till nätet :) Körde förbi ett grannhus där fibern fortfarande hänger på utsidan av huset....
Konstigt, när SI drog in hos oss var de tydliga med att man inte behövde betala innan fibern fungerade. Det var bara direktbetalning med kort som gällde om man inte ville köra avbetalning. Ingen faktura utan när installatören kopplat in fick man testa att det funkade och sen betala. Hos oss funkade det inte, det var inte inkopplat i andra änden. Då skrev han på sin lapp att vi skulle få faktura istället. Sen ringde de nån dag senare och kollade med oss att det funkade och sen kom fakturan.
 
snuttjulle skrev:
En sak kan man vara helt säker på att vem som än gräver in fibern kommer vilja ha betalt och man kommer för alltid på något sett vara bunden till att betla underhåll om man vill använda den.
I vårt fall fick Svensk Infrastruktur betalt när fibern var indragen. De äger inte fibern, de bara grävde in den.

Nätet driftas av Zitius, men de äger inte heller nätet vad jag förstått, de bara driver det. Men de tar ju ut en kostnad av tjänsteleverantörerna för det. Jag är lite osäker på vet det är som anlitar Zitius för att driva nätet dock...
 
anderols skrev:
Som en liten anekdot så gjorde man på 80-talet (området byggt på 70-talet) en efterinstallation av kabelTV med allt vad det innebar med grävarbeten osv i mitt område.
Jag kan tänka mig (ska verifiera med dom äldre grannarna) att det var samma diskussioner nu som då, "Det är klar du ska haka på 'Kalle' - utvecklingen kommer gå mot fler o fler TV-kanaler, och koaxkabeln har jättehög kapacitet - ett hus utan kabelTV kommer vara svårt att sälja i framtiden etc"
Nu har dom första diskussionerna kommit om hur länge nätet ska forsätta...

Skillnaden mellan kabel-tv-anslutningen på 80-talet och en fiber-anslutning är att, kabel-tv:n hade begränsningar redan när den installerades. Fibern har i praktiken inga begränsningar. Läs det en gång till: "Fibern har i praktiken inga begränsningar."

Den ersätter kabel-, parabol-, marksänd-tv och radio. Den ersätter också din fasta telefon och din internet-anslutning. Fiber ersätter alla dina nuvarande, och fungerar för alla dina kommande, behov av kommunikation och mediakonsumtion.

Den bandbreddsbegränsning som faktiskt finns i en fiberanslutning idag, beror inte på själva fibern, utan sitter i elektroniken som skickar signalen. Dvs för att uppgradera ett fibernät så behöver man inte byta ut kablen, utan man byter ut elektroniken som är lätt åtkomlig ovan jord.

Det finns inget nytt, och mycket bättre, som väntar runt hörnet! Fiber är framtiden, och den är redan här!
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Cujo nu får du tänka ett varv till. Bara för att det är det bästa man känner just nu så är det inte det i framtiden. Man sa samma sak om koppar när det kom.
Jag är övertygat om att inom 20 år kommer trådlöst vara det enda som gäller, men det är få som inser det så det är väl bara hoppa på fiberrallyt för att få bättre betalt då man säljer huset.
 
KristinaRT
gusvo085 skrev:
Cujo nu får du tänka ett varv till. Bara för att det är det bästa man känner just nu så är det inte det i framtiden. Man sa samma sak om koppar när det kom.
Jag är övertygat om att inom 20 år kommer trådlöst vara det enda som gäller, men det är få som inser det så det är väl bara hoppa på fiberrallyt för att få bättre betalt då man säljer huset.
Menar du att man kommit på något som är snabbare än ljuset om 20 år? Jag tvivlar, men den som lever får väl se....
Jag tror definitivt att om man inte kommer på ett sätt att skicka någon annan slags Ljussignaler genom luft (och så vitt jag vet finns det inget i närheten av det ännu) kommer fiber med största sannolikhet vara det snabbaste och mest tillförlitliga även om 20 år. Det handlar bara om fysik, inget mer....
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
gusvo085 skrev:
Cujo nu får du tänka ett varv till. Bara för att det är det bästa man känner just nu så är det inte det i framtiden. Man sa samma sak om koppar när det kom.
Jag är övertygat om att inom 20 år kommer trådlöst vara det enda som gäller, men det är få som inser det så det är väl bara hoppa på fiberrallyt för att få bättre betalt då man säljer huset.
Nej. Man sade inte alls samma sak om koppar "när det kom". Ja dvs. om du med "när det kom" menade 1860-talet när man började hänga upp koppar trådar för telegrafi. På den tiden så hade man bara vaga begrepp om bandbredd, informationsöverföringskapacitet osv. Det var faktiskt inte förrän 1928 som Harry Nyqvist började gre systematiskt i begreppen och detta kulminerade som bekant med Claude Shannons berömda formulering av samplingteoremet 1948.

Så du gör ett i vardagliga sammanhang vanligt fel av typen "vetenskapen har ju haft fel förut". Ja, det har den, men det betyder inte riktigt vad du tror. Isaac Asimov sade det bäst:

"[W]hen people thought the earth was flat, they were wrong. When people thought the earth was spherical, they were wrong. But if you think that thinking the earth is spherical is just as wrong as thinking the earth is flat, then your view is wronger than both of them put together." (Läs gärna artikeln där han benar ut begreppen; The Relativity of Wrong.)

Så när vi säger att fiber är det enda du någonsin kommer att behöva, så säger vi det med betydligt mer på fötterna än den fiktive ingenjör som på 1930-talet (inte) sade att "koppar är allt du kommer att behöva". Vi blickar över en betydligt större horisont idag än man gjorde då, vi förstår det grundläggande begränsningarna så som Shannon förklarat dem för oss på ett helt annat sätt än man gjorde för bara hundra år sedan.

Kabel-TV-coax hade redan när den lades många inbyggda begränsningar, och att använda den för dubbelriktad last-mile kommunikation visste vi redan då var dödsdömt eftersom telekom-världen lagt ner det till förmån för fiber redan i mitten på sjuttiotalet. (Coax för kommunikation är 60-tals-teknik). Fiber har sådana parametrar, realiserade genom teknik som går att köpa över disk, redan idag att ingen kommer att komma ikapp. Det är svårt att hitta någon annan teknik för någonting så är så självklart överlägsen nästan vilka parametrar du vill titta på (livslängd, pris, störningsokänslighet, överföringshastighet, latens, you name it). Den fiber som läggs till ditt hus idag klarar redan terrabit-hastigheter. Det finns inget annat på horisonten som kommer ens i närheten.

Jag sticker gärna ut hakan och säger att trådlöst aldrig kommer att "komma ikapp". Etern är helt enkelt inte stor nog. Om du skall använda rundstrålande teknik så måste cellerna bli så små att vi får det system vi har idag. Nämligen fiber till ditt hus, och WiFi i huset. Trådlöst som "last mile" är, av många olika skäl, ett loseralternativ. I takt med att vi vill ha mer rörliga system, där fiber ju inte är ett alternativ, så kommer trycket på spektrum snarare att öka, inte minska.
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
KristinaRT
Hur mycket man än jobbar med att effektivisera frekvenseranvändningen, smala av bandbredder och flyttar fekvensområden, så tror jag som fg talare - det går inte att jämföra med fiberoptik....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.