Gynteri
I den händelse omfattningen av ett uppdrag är osäkert, så skulle jag som kund aldrig teckna ett fastprisavtal.
 
Om jag får erbjudande om ett fast pris på ett badrum, och accepterar det, så säger jag grattis till byggfirman om det visar sig att det går att bygga billigare (till avtalad specifikation och kvalitet).

På samma sätt vill jag inte betala mer än det fasta priset om det visar sig att firman räknat lite fel åt fel håll.

Jag har nyligen låtit renovera mitt badrum, och innan jobbet fick jag offert med specificerat material- och arbetskostnad. Efter arbetet fick jag en faktura, som inte var specificerad. Summan var samma som på offerten, och då är jag nöjd. Om byggaren fick en golvspånskiva eller en några meter rör över, betyder inget för mig. Om arbetet gick lite fortare än beräknat ser jag det bara som en fördel för mig.

Jag accepterade offerten, och betalade fakturan. Alla nöjda.
 
  • Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
Gynteri
Stefan Bengtsson skrev:
Jag accepterade offerten, och betalade fakturan. Alla nöjda.
Ja, det är så det brukar gå till. Affär är affär, att komma efteråt med klagomål som inte har med slutresultatet att göra verkar synnerligen oseriöst.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är inte lätt att vara hantverkare, lämnar man ett pris som kunden accepterar och som visar sig ge bra vinst blir kunden "sur" och vill ha priset på löpande räkning. Arbetar man på löpande räkning och priset blir högre än kalkylerat blir kunden "sur" och vill har fast pris på jobbet. Och ALLTID är det hantverkaren som är "boven".
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Hehe. Men det finns sjukt många fall där hantis är boven. Så många oseriösa aktörer.
 
Villa vista skrev:
Hehe. Men det finns sjukt många fall där hantis är boven. Så många oseriösa aktörer.
Jo, men det är ju efterfrågan-styrt i grund och botten. Billiga hanterverkare som kommer på stuts i gummistövlar med biltema hammare i jeansbakfickan i kombination med en kund som inte kollar upp någonting.
Givtevis så kryllar det av bovar under dessa förutsättningar................lite överdrivet nu, men ni vet vad jag menar.
 
elmont skrev:
Det är inte lätt att vara hantverkare, lämnar man ett pris som kunden accepterar och som visar sig ge bra vinst blir kunden "sur" och vill ha priset på löpande räkning. Arbetar man på löpande räkning och priset blir högre än kalkylerat blir kunden "sur" och vill har fast pris på jobbet. Och ALLTID är det hantverkaren som är "boven".
Jag tycker den intressanta vinkeln i denna tråd är den situation där ett fast pris inte är ett fast pris, nämligen det när specificerad omfattning skiljer sig från verkligt utfall. Den som gjorde det inlägget har en poäng med det även om det kräver en bra specificerad offert/kontrakt för att kunna beivras.

Elmont, den situation du beskriver ovan hamnar vi alla i som säljer tjänster. Inget att sitta å tjura över och inte specifikt för hantverkare.
 
Gynteri
MathiasS skrev:
Jag tycker den intressanta vinkeln i denna tråd är den situation där ett fast pris inte är ett fast pris, nämligen det när specificerad omfattning skiljer sig från verkligt utfall. Den som gjorde det inlägget har en poäng med det även om det kräver en bra specificerad offert/kontrakt för att kunna beivras.
Men, det är ju ganska enkelt ändå. Affärsmässigheten är det inget fel på, men insikten om möjligheten till en något sämre affär måste väl ändå ha funnits hos köparen vid tecknandet av överenskommelsen. Vilket köparen givetvis skulle ha gett till känna innan han skrev på kontraktet.
 
MathiasS skrev:
Jag tycker den intressanta vinkeln i denna tråd är den situation där ett fast pris inte är ett fast pris, nämligen det när specificerad omfattning skiljer sig från verkligt utfall. Den som gjorde det inlägget har en poäng med det även om det kräver en bra specificerad offert/kontrakt för att kunna beivras.
Jag förstår inte varför detta skulle vara speciellt intressant eller svårt att beivra, det måste ju vara mer förekommande att det blir avvikelser från fastprisavtalet med tex extrabeställning, då tillkommer ersättning för det som är utöver avtal likaså om något avgår från avtal, då skall detta givetvis justeras med värdet av avgående arbete.
 
Klicka skrev:
Alltså förstå mig nu. Att om byggarna har sagt att de "kanske" måste byta ut alla gipsskivor och golvspånskivor. Och sen behövs inte det. Ska de alla fall ta betalt för detta material som aldrig köptes in? Det är det jag har svårt att fatta att man gör.
För att återgå till bilanalogin.

- Hej, jag har problem med bromsarna på min bil.
- Vi byter bromsskivor och belägg för fastpris 10 000 kr.
- OK. Det tar jag.

(Senare)
-Ja, då är bromsarna fixade. Beläggen var ok, så dem bytte vi inte. 10 000 kr tack.
 
TS borde precisera vad som har hänt: Om hantis i offer/avtal skrev byte av gips och detta aldrig utfördes då skall det ej faktureras, dock tolkade jag det som att hantis menade på att det kan bli tilläggskostander pga kvaliteten på befintliga skivmaterial efter tex rivning vilket skulle vara rimligt då hantis ej rimligtvis kan veta detta innan rivning.
 
Min reflektion från att ha jobbat många år inom andra branscher som säljer tjänster både till fast pris och till löpande är att kommunikation och att kunden uppfattar att arbetet utförts effektivt är helt avgörande om en kund kommer att bli nöjd när det gäller priset om vi förutsätter att själva slutresultatet är ok. Har det gått åt mycket mindre timmar än beräknat så ser man till att kunden känner att båda är vinnare genom att leverera ett mervärde eller att reglera priset.

Jag upplever att det finns en lite naiv och kortsiktig föreställning hos vissa hantverkare att så länge kunden inte förstått bättre så får kunden skylla sig själv. Visst finns det en poäng att kunden borde vara mer påläst men i slutänden handlar det om man har en nöjd kund och inse värdet av en missnöjd kund. Jag tycker inte jämförelsen med de så illa omtyckta friåkarna inom taxi är så dålig men där är skillnaden att jag tror aldrig jag sett en seriös aktör försvara prissättningen eller agerandet.

Som jag ser det handlar det, oavsett vilken tjänst man säljer, om att göra kunden nöjd och min bestämda uppfattning är att hantverksbranschen tyvärr är sämre än andra branscher och en anledning som jag tror är avgörande är att man saknar kundperspektivet.
 
Gynteri skrev:
Men, det är ju ganska enkelt ändå. Affärsmässigheten är det inget fel på, men insikten om möjligheten till en något sämre affär måste väl ändå ha funnits hos köparen vid tecknandet av överenskommelsen. Vilket köparen givetvis skulle ha gett till känna innan han skrev på kontraktet.
Ja det är ganska enkelt ändå, men har man inte specat arbetet som ska utföras ( jmfr bromsbytet ovan) så får man som köpare svälja en större del av "risken" än man skulle behöva.

Insikt om något sämre affär borde föreligga, ja givetvis.
 
Villa vista skrev:
Jag förstår inte varför detta skulle vara speciellt intressant eller svårt att beivra, det måste ju vara mer förekommande att det blir avvikelser från fastprisavtalet med tex extrabeställning, då tillkommer ersättning för det som är utöver avtal likaså om något avgår från avtal, då skall detta givetvis justeras med värdet av avgående arbete.
Som sagt, är inte arbetets omfattning specificerad så går detta inte att beivra. Extrabeställningar blir ju något helt annat eftersom det ligger i säljarens intresse att kontraktera/reglera.

Hur intressant det är kan man ju alltid diskutera, om det var något alls som var intressant i denna tråd så var det just det.
 
jarlh skrev:
För att återgå till bilanalogin.

- Hej, jag har problem med bromsarna på min bil.
- Vi byter bromsskivor och belägg för fastpris 10 000 kr.
- OK. Det tar jag.

(Senare)
-Ja, då är bromsarna fixade. Beläggen var ok, så dem bytte vi inte. 10 000 kr tack.
Exakt, och detta är inte ok eftersom arbetets omfattning avviker från spec. Fast pris är bara nästan alltid fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.