Börjat med att planera ut 5:e lasset fyllnadsmassa.. Då jag kör med skottkärra så tröttna jag rätt fort och rastade klippon istället :)
 
Planterat 16 tulpanlökar. Får väl fixa rådjurbur till dem också.
Grävt lite mer runt den fina tallstubben, maken fick såga. En liten bit i taget.
 
Planterat körsbärsträd och grävt upp några maskrosor. Klippt gräsmattan.
 
Planterat ca 150 lökar (massor av små allium, en hög med narscisser och en bunt med tulpaner).. en rabatt check!

Har tre st 2 kg påsar med tulpanlökar kvar att plantera ..plus lite andra lökar (men Rom byggdes inte på en dag!)
 
Idag har jag grävt stolphål och gjutit fast stolphållare samt rättat till lite och fixat runt en grav som jag fick gräva i mitten av veckan då ena katten behagade att dö.:(
 
Igår skyfflade jag ut 1,5 ton sjösten runt odlingslådorna. Vi funderar fortfarande på vad vi skall ha för kanter så stenen ligger i högar. Corten-plåt är det vi funderar på just nu.

Idag lade jag första biten på en gång med ölandskalksten. Knepigt att lägga då de inte är jämntjocka och inte heller plana på undersidan. Spelar ingen roll hur man gör så ligger de och vippar i alla fall. Försökte skölja ned sättgruset mellan stenarna med vatten nu ikväll. Förhoppningsvis stabiliserar de sig med tiden. Det är en lågtrafikerad gång där vi i princip bara går när vi klipper häcken och plockar hallonen.
 
KristinaRT
Krafsat ihop 30 liter fallfrukt som maken ska köra till tippen i morgon, och efter det klippte jag gräset.

Har också,funderat på om gräset kommer att återhämta sig där polen stod - efte en vecka har det inte kommit upp några strån. Och om det är lönt att så i det, eftersom vi troligen kommer ha poolen på samma plats nästa år. Det är kanske bättre att gräva upp gräset och lägga bärlager som får sätta sig över vintern och sedan lägga grus till sommaren och poolsäsongen..... Verkar dock vara en himla jobb att gräva bort så mycket grässvål för hand :)
 
KristinaRT skrev:
Krafsat ihop 30 liter fallfrukt som maken ska köra till tippen i morgon, och efter det klippte jag gräset.

Har också,funderat på om gräset kommer att återhämta sig där polen stod - efte en vecka har det inte kommit upp några strån. Och om det är lönt att så i det, eftersom vi troligen kommer ha poolen på samma plats nästa år. Det är kanske bättre att gräva upp gräset och lägga bärlager som får sätta sig över vintern och sedan lägga grus till sommaren och poolsäsongen..... Verkar dock vara en himla jobb att gräva bort så mycket grässvål för hand :)
Säkert dum fråga, men varför kör man tre hinkar fallfrukt till tippen?
 
Jag klippte gräset igår, hastighetsrekord! Tog 47 minuter med handjagaren. Den friska luften hjälpte säkert :)
 
Konstaterat att traktens ungar pallar äpplen, man blir nästan lite glad när man märker att saker är som det alltid varit även i internetåldern.
 
  • Gilla
kioskdavid och 5 till
  • Laddar…
2015-09-30 11.42.21-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skördade smultron och mumsade på igår, vi har massor!

Vi har köpt alla plantor i år och de har verkligen tagit sig allihoppa.. (om ni minns så satte jag några i mina "hjulmojjar" för att fylla ut kring rabarbern.. men de måste jag nog flytta redan nu.. de håller på att kväva den stackars rabarberplantan!)

Sen köpte vi några andra smultronplantor när handelsträdgården i närheten hade halva priset (minst) på kvarvarande sommarplantor.. de plantorna har tagit över två pallkragar..ujuj.. de växer så det knakar (det är skörd ifrån just de plantorna i min hand på bilden..) - stora fina och fler kommer..
 
Hemmakatten
Roligt! Här i Roslagen plockade jag jordgubbar för ett par dagar sedan. Dessutom sitter en massa kart kvar så jag kanske kan plocka några fler till helgen. En sen ekologiskt sort som jag köpte i våras. Plockade också de sista bondbönorna (min absoluta favorit).
 
Vi sådde tre olika (tror jag) sorters bönor..ingen tog sig :( eller det var inte helt sant..de växer nu?! Fyra fem stycken.. (Dvs inte så många..)

Ärtorna tog sig verkligen inte alls och vi fick EN rödbeta - vädret var skumt tydligen..
 
Smultron är det överlägset bästa "ogräset"/marktäckare!
 
Oldboy skrev:
Smultron är det överlägset bästa "ogräset"/marktäckare!
Iaf om man har sorter som skickar ut revor!
Frågan är vad vi köpte för sorter hmm..

Får nog kolla om de skickat ut några tentakler ;)
(De har dock växt synligt på höjd, minst 25 cm höga)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.