Hej!

Bor i villa i en mindre ort utanför Norrköping. Norrköpings kommun har dragit fiber fram till vårat område, och nu väntar man på att dom sedvanliga 60% ska anmäla sitt intresse.
Idag ligger vi på ca 40%.

Men, fick nu ett första infobrev från Telia om att dom kommer dra in deras "Öppen fiber" i området...planerat våren 2016.

Hellst vill jag ha fiber från kommunens stadsnät då det verkar mer öppet, och lite billigare. (och kanske en liten ideologisk inställning om att infrastruktur ska ägas av stat/kommun ;-)

Vad tror ni, vågar man tacka nej till Telia, som vill ha svar ngn gång i November, och hoppas på att kommunen vaknar? Om man inte ansluter sig i första vågen, kan det bli så att Telia kör ngn drive för att få med ytterligare ett antal hushåll efter nåt år?

(Jag måste inte ha fiber till varje pris, kan tänka mig att forsätta med ADSL ett tag till och se vad som händer på marknaden med bla 4G/5G.)
 
Adsl är en återvändsgränd. Trådlöst 4g/5g/6g etc kommer aldrig att bli mer än en dålig nödlösning. Eftersom utvecklingen går mer o mer mot strömmad media och molnlagring så kommer du att behöva mer o mer bandbredd. Med on demand tv's intåg, Viasat play, netflix etc så kommer inte "surfpotten" att räcka till. Övergången har börjat, tablå-tv som den ser ut idag är dödsdömd på sikt.

Man ansluter sig till fiber när man får chansen, för det blir alltid dyrare att ansluta sig i efterhand, om det ens är möjligt... Ibland går det, ibland inte. Men det är inget du kan få reda i förväg! Dvs säger du nej idag, så kanske du kan efteransluta dig, eller kanske inte.

Om det är viktigt för dig med en "kommunal anslutning" så får du nog höra med kommunen om de har tänkt köra nån rekryteringskampanj, eller själv knacka på hos grannarna och försöka få ihop dom sista 20%. För när tillräckligt många skrivit på för telia, så finns det nog inte 60% kvar som vill ha stadsnätet. Dvs drar telia fram fiber, så blir det inget stadsnät.

Du behöver fiber till varje pris, kanske inte personligen just nu, men ju längre du har tänkt att bo kvar desto viktigare är det att fastigheten har fiber den dag du skall sälja. Redan idag så värderas fastigheter utan fiber ned, med kostnaden för efteranslutningen, om andra hus i området har fiber. Om ca 10-20 år så kommer fiber att vara lika självklart som fast telefon var på 80-talet...

Att inte dra in fiber, är dumsnålt och kortsiktigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT
I vårt område kom Svensk Infrastruktur ut med erbjudande om att ansluta sig i våras. Demvar väldigt agressiva i sin kampanj och man var tvungen att bestämma sig mer eller mindre omgående. Orsaken vara tydlig ca 2 v senare nör det kom ut info från Telia att de skulle lägga ner Öppen fiber :), självklart visste SI detta och försökte binda upp så många de kunde. Intressant är att SI inte erbjöd alla anslutning, bara de där de kunde gräva ner fiber via gräsmattor och grönområden. Vilket gjorde att vi inte omfattades....

Nåja, i slutänden blev det så att båda grävde fiber, tror de delade på grävkostnaderna. Tvivlar dock på att detta hade fungerat om det varit stadsnät och TÖF. Misstänker därför att den leverantör som får ihop tillräxklig med täckning hos er kommer lägga ner fiber och bara den. Tvivlar på att det blir båda, och jag tvivlar starkt på att man går in med någon "efterkampanj". Baserat på bilket jä**a jobb det var att gräva upp hela området, inkl vägar och återställa det är jag nästan helt säker på att det blir väldigt svårt och dyrt att ansluta sig i efterhand.

Det intressanta i sammanganhet är att vi som vald TÖF är anslutna, allt fungerar och först då fick vi en faktura. Det tog ca 1 månad (i semestertider) att gräva in kabeln, blåsa den, ansluta kabeln till stammätet, och montera allt inne.
De som valde SI fick väldigt snabbt utrustningen inne monterad (samt en faktura på denna), men de har fortfarande inte anslutits till nätet :) Körde förbi ett grannhus där fibern fortfarande hänger på utsidan av huset....

Glömde skriva en sak; JA man behöver fiber, tom mina pensionerade föräldrar med förhållandevis blygsam internetanvänding erkänner att de behöver det och att det fungerar så mycket bättre än ADSL som de hade tidigare. Som andra skriver som ökar användningen extremt mycket, och att köra 4/5g är inte en lösning för ett hushåll/permanentboende, det är en lösning när man är på resande fot eller i sommarstugan.
Dessutom, eftersom alla vet att det är dyrt om ens möjligt att efteransluta sig, tror jag att priset kraftigt kan påverkas på ett hus utan fiber i ett område med fiber...
 
Redigerat:
D
Cujo skrev:
Du behöver fiber till varje pris, kanske inte personligen just nu, men ju längre du har tänkt att bo kvar desto viktigare är det att fastigheten har fiber den dag du skall sälja. Redan idag så värderas fastigheter utan fiber ned, med kostnaden för efteranslutningen, om andra hus i området har fiber. Om ca 10-20 år så kommer fiber att vara lika självklart som fast telefon var på 80-talet...

Att inte dra in fiber, är dumsnålt och kortsiktigt.
Ungefär så tänkte jag med när jag beställde fiber från Telia öppen fiber, trots att jag inte har några större hastighetskrav (kommer nog gå på 10/1). Men 20,000:- är inte speciellt mycket i fastighetssammanhang, så beställde för säkerhets skull. Fast jag skulle ju inte i nuläget buda varken mer eller mindre på en fastighet, bara beroende på om det har fiber eller inte. Undrar om det verkligen är tillräckligt med spekulanter som skulle ta med detta som en så viktig faktor att det har någon prispåverkan i någon större utsträckning.
 
Här finns inte ens något stadsnät utan bara samarbeten med Telia och övriga, så det är inget att fundera på. Vet inte hur kommunens mål på 90% anslutna via fiber ska nås, men sen har de ju också valt att inte nämna npgon tidshorisont :)
 
DIY_freak skrev:
Fast jag skulle ju inte i nuläget buda varken mer eller mindre på en fastighet, bara beroende på om det har fiber eller inte.
Och jag skulle inte buda alls på en fastighet för permanentboende där det inte fanns, eller fanns möjlighet till, fiber.

Man kan inte säga att ett visst objekt går upp så och så mycket bara för att man installerar fiber. Det är naturligtvis många olika faktorer som påverkar ett hus pris. Men du kan räkna med att hela stocken av hus med fiber kommer att värderas högre än de utan. Precis som hus på sjuttiotalet utan el, eller vatten indraget värderades lägre. Eftersom de kommer att vara mindre intressanta och därför, i medeltal, ha färre intressenter.

Hus utan fiber är, och kommer allt mer att bli, mycket mindre intressanta som objekt överhuvudtaget. Lite som min båtbesiktningsman sade: "Ny motor i en 30-40 år gammal båt gör ingenting på priset, det är skillnaden mellan en båt som går att sälja överhuvudtaget och en som inte gör det"... :)
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Jag jobbar lite med fiber, både med stadsägda och kommunala och med mina erfarenheter kan jag säga att om ni väljer Telia, så blir ni mer eller mindre fast hos dem, utan valfrihet att välja annan leverantör senare.
Med kommunalt stadsnät kommer ni alltid att kunna välja leverantörer.
Stadsnät som byggd med stöd av EU pengar måste även tillhöra kommunen ett visst antal år, som ett krav för att få bidrag och förhindra att det säljs ut.
 
Nu var det väl Telia Öppen fiber det var frågan om. Dvs telia äger visserligen fibern, men du är fri att välja leverantör. Iofs så får man kanske något billigare bredband i ett stadsnät, men det spelar ingen roll , om det aldrig byggs något sådant...
 
Det enda som egentligen blir billigare är en kollektiv upphandling samt äga nätet själv.
 
KristinaRT
PeAu skrev:
Jag jobbar lite med fiber, både med stadsägda och kommunala och med mina erfarenheter kan jag säga att om ni väljer Telia, så blir ni mer eller mindre fast hos dem, utan valfrihet att välja annan leverantör senare.
Med kommunalt stadsnät kommer ni alltid att kunna välja leverantörer.
Stadsnät som byggd med stöd av EU pengar måste även tillhöra kommunen ett visst antal år, som ett krav för att få bidrag och förhindra att det säljs ut.
Förstår inte riktigt vad du menar - vi kunde välja på en LÅNG lista olika leverantörer, så jag skulle gärna vilja få förklarat vad du menar med vi inte skulle kunna välja leverantör? Vi kunde dessutom välja bara internet, eller olika kombinationer m TV och telefoni... Som sagt, ingen valfrihet????

Grannarna som valde SI kunde däremot bara välja på Viasat, och var tvugna att teckna öven telefon och TV via dem - det är vad jag kallar begränsad valfrihet...
 
PeAu skrev:
Jag jobbar lite med fiber, både med stadsägda och kommunala och med mina erfarenheter kan jag säga att om ni väljer Telia, så blir ni mer eller mindre fast hos dem, utan valfrihet att välja annan leverantör senare.
Med kommunalt stadsnät kommer ni alltid att kunna välja leverantörer.
Stadsnät som byggd med stöd av EU pengar måste även tillhöra kommunen ett visst antal år, som ett krav för att få bidrag och förhindra att det säljs ut.
Läs följande länkar
http://www.oppenfiber.se
http://bredbandswebben.se/start/
Som båda gäller Telia Öppen Fiber, den första är innan fibern är installerad, den andra är där man kan välja tjänsteoperatörer.

Vi har kommunalägt fibernät, kommunen lägger ner fiber (tom slang, brunnar mm) så fort det grävs i kommunen, sedan sköter Telia (via Telia öppen fiber) drift, underhåll mm.
 
I öppna nät kan du välja tjänsteleverantör, men alla dem måste betala en rejäl slant till nätopetatören. Särskilt Telia verkar ta bra betalt. Valfriheten är både verklig och skenbar.

Med en kollektiv upphandling av nätunderhåll och tjänster kan man få långt lägre avgift för samma tjänster.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har själv jobbat med fibergrävning och installation tidigare och min erfarenhet är att alla "öppna" nät alltid tar en viss avgift för drift och underhåll av nätet och detta varierar stort mellan leverantörerna. Fördelen med Telia och andra stora leverantörer är att hastighet och kapacitet ofta håller samma kvalitet oavsett dygnstid och vad det gäller fiber bra kapacitet ända ut till slutkunden.
Vissa leverantörer köper anslutning av andra och använder sedan "delad" kapacitet för att lägga sig lägre i pris vilket ger långsammare hastigheter vid hög belastning.

Som petersv skriver lönar det sig ofta rejält att gå samman och förhandla fram bättre priser, vår bostadsrättsförening med 65 lägenheter betalar t.ex 259:-/månad för 100/10Mbit fiber inklusive Telia digitaltv lagom och Ip-telefoni.
 
Mina föräldrar samt svärföräldrar bir båda i villaområden med kollektivt upphandlad 1Gbit/s symmetrisk anslutning. Priset är billigare än vi får 100/100 Mbit hos Telia öppen fiber. Och ja, de får verkligen den hastigheten om man t.ex. laddar ner en Linuxdistribution e.d.

Vi var för få hus för att få ett riktigt bra erbjudande för en kollektiv upphandling, under 200.
 
En sak kan man vara helt säker på att vem som än gräver in fibern kommer vilja ha betalt och man kommer för alltid på något sett vara bunden till att betla underhåll om man vill använda den. Detta gäller både om man har bildat en förening och grävt in den själv eller om typ Telia Öppen fiber, Stadsnät eller någon annan variant.
Sedan kan man bara hoppas att ingen av dessa kan börja nyttja sin monopolställing och ta överpriser för underhållet. OM de nu gör det hoppas jag att PTS tar dem i örat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.