2 706 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Hur tåligt är egentligen ett målat trägolv?
Om man tänker sig ett målat plankgolv, hur tåligt är det egentligen? Jag tänker alltså på om färgen lätt skavs bort etc. Vi har fyra (!) katter så jag förstår ju att man kanske får räkna med visst slitage men om man behöver måla om efter ett år så låter jag hellre lägga in någon annan typ av golv.
Vi mörkfärgade 80 m2 grangolv med Osmos produkter, och sedan hårdvaxoljade vi det. I köket vid diskbänken där man rör sig mycket varje dag har färgen skavts bort. Resterande 78 m 2 är inte bortskavt, men med åren kommer det säkert hända på de mest utsatta ställena.
Har också ett gäng katter och två målade grangolv. Hallen målades i vintras och visst finns det redan några repor från klorna. Å andra sidan släpade jag nyss en gammal kyl över köksgolvet, som också är nymålat, och det blev inte en skråma
Målade trappen vit för 3 år sedan, den får ju massvis av stryk varje dag och vi har en 50+kg hund med rejäla klor. Inga skador i färgen ännu, jag tror att färgvalet och underarbetet är väldigt viktigt för resultatet. Men vi får väl se om 10 år om trappen fortfarande är vit
Och jag målade min trappa ljusgrå med billigaste golvfärgen från någon lågprisbutik, med i princip obefintligt underarbete. Snart nio år sedan. Det har blivit något enstaka märke när jag släpat tunga möbler och slagit i, men annars är det förvånansvärt fräscht!Ropia skrev:
I ungarnas rum med vitmålat trägolv använde jag dyrfärg och både slipade och grundade innan. Det golvet är inte ens två år men ser riktigt jäkligt ut redan.
Liknande trådar
-
Vad är egentligen rimlig kostnad för en fasadtvätt?
Fasad -
Vad ska det kosta att lägga laminat egentligen? Lost nybörjare
Golv -
Vad har kontrollansvarig egentligen för ansvar
Grund & Markarbeten -
Zaptec Go - Hur dålig är appen egentligen?
Laddboxar & Elbilar -
Måla källare. Vad gäller egentligen med färg
Färg, Måla & Tapetsera