Mycket snyggt!
 
Håller med övriga om att det blir mycket snyggt men måste ändå ta på mig pessimist-mössan och fråga hur stor risken är att det spricker? Det är ju ändå ganska stor ytor som täcks och om man har otur kan ju marken under röra sig olika mycket på olika ställen... Antar att man löser det med *rätt* underarbete som så ofta annars...
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Tack för komplimangerna!

Försöker svara på frågorna.

Finns det något som säger att det går att lägga upp till en viss lutning? Någon som vet?
Är ingen expert på just mönsterbetong men sista 3 meterna upp mot garaget lutar 18cm (6%). Hela ytan lutar 1% i övrigt. Tror att det är svårt över 6% och blir ogörbart någonstans över 10%.

Hur mycket får man räkna med att det kostar?
Det kommer nog inte redovisas i det här fallet men har hört siffror om ca 1000kr/m2.

Hur som helst, vad kommer årskostnaden för värmen bli tro? Var i Sverige är detta?
Är det kopplat till husets värmesystem eller är det en separat värmekälla som driver detta?

Är det bara gången som har värmeslang?
Den här fastigheten värms med en havrepanna och det ligger i Dalsland. Det är kopplat till samma värmesystem men med en värmeväxlare och glykol i slangarna. Det är lagt 3 slingor två för olika delar av gångvägen till huset och en för en bilplats.

Hur mycket det kostar att driva är oklart men betänk att plattan bara behöver vara +2 för att du ska få önskad effekt.

Håller med övriga om att det blir mycket snyggt men måste ändå ta på mig pessimist-mössan och fråga hur stor risken är att det spricker? Det är ju ändå ganska stor ytor som täcks och om man har otur kan ju marken under röra sig olika mycket på olika ställen... Antar att man löser det med *rätt* underarbete som så ofta annars...
Betongen är delad i 4a olika delar.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Är grymt sugen på att göra på detta vis när vi ska göra om uppfart och gångväg till dörren. En jobbarkompis har det och är skitnöjd. Inga problem alls efter sju år. Snyggt mönster förövrigt.

Det går även att hyra dessa plattor om man inte vill köpa.
 
  • Gilla
Tolsen
  • Laddar…
Johan Olsson skrev:
Den här fastigheten värms med en havrepanna och det ligger i Dalsland. Det är kopplat till samma värmesystem men med en värmeväxlare och glykol i slangarna. Det är lagt 3 slingor två för olika delar av gångvägen till huset och en för en bilplats.

Hur mycket det kostar att driva är oklart men betänk att plattan bara behöver vara +2 för att du ska få önskad effekt.
En annan aspekt är att man inte "måste" köra systemet bara för att man har lagt det. När man kört det ett tag så vet man nog på ett ungefär vad det kostar i värme / kronor att få det isfritt. Man får då vid varje tillfälle avgöra om det är värt att slå på systemet.
Tilläggas bör väl också att man nog bör skotta bort merparten av snön och låta systemet smälta bort den där jobbiga isen som bildas vid vissa väderomslag.

Eller så värmer man upp sitt system med vedeldning. Då är frågan om det är jobbigare/roligare/tidseffektivare att fixa med ved eller att skotta och sanda.
 
  • Gilla
R1cki
  • Laddar…
Hur stor kantbalk användes? Hur tjock är plattan vid garaget och vid ingången?

Du sa att ni delat upp det i flera sektioner, vad använde ni för rörelsefog?
 
Snyggt jobbat!
Varifrån köpte ni stämplarna?
 
huggan skrev:
Hur stor kantbalk användes? Hur tjock är plattan vid garaget och vid ingången?

Du sa att ni delat upp det i flera sektioner, vad använde ni för rörelsefog?
Måste en friliggande platta verkligen ha en kantbalk? Det skall ju inte byggas några väggar på den...
 
vectrex skrev:
Måste en friliggande platta verkligen ha en kantbalk? Det skall ju inte byggas några väggar på den...
Jag vet faktiskt inte men tittar man på bilderna finns det en iallafall. Kanske är mer för att förhindra rörelse än för hållbarhet.
 
J-r va snyggt !
Vad använde ni för betongkvalitet ? SKB S5 ?
Var kan man beställa stämplar ?
mvh
 
Dog bilderna eller är det bara på min?

Hur djupa är fogarna? är ytan så ojämn som den ser ut eller är det ganska slät?

Tänkte gjuta en platta till carporten men vill ha så att en domkraft rullar lätt
 
huggan skrev:
Hur stor kantbalk användes? Hur tjock är plattan vid garaget och vid ingången?

Du sa att ni delat upp det i flera sektioner, vad använde ni för rörelsefog?
Kantbalkarna är olika tjocka på olika platser. Gången fram till huset har en 5cm djup kantbalk ca 10 cm bred armerad med 10mm armering. Vänstra kanten har 10cm djup och 20 cm bred kantbalk armerad med 12mm och 10mm armering. Andra kanter har andra mått.

Gångens betong är 10cm tjock och övriga gjutningar 12cm. Alla armeringsnät är 8150 dvs 8mm med 150mm cc.

Ingen rörelsefog. Formolja och gjutet stumt emot. Plattorna kan alltså bara röra sig ifrån varandara. Men med en tottal yta på ca 110 kvadratmeter och den ganska grova armeringen, anläggningscement och det gedigna underarbetet med frigolit under alla ytor så...

thomasx skrev:
Snyggt jobbat!
Varifrån köpte ni stämplarna?
Ebay. Sök på Stamped concrete. Notera att många av de bilderna som de använder är på betong som målats. Snyggt de första åren men sen får man nog jobba en del för att upprätthålla utseendet.

vectrex skrev:
Måste en friliggande platta verkligen ha en kantbalk? Det skall ju inte byggas några väggar på den...
Kantbalk motverkar också kantresning. När betongen krymper så riskerar plattan att göra precis som en torkande bräda och resa sig mot mitten.

huggan skrev:
Jag vet faktiskt inte men tittar man på bilderna finns det en iallafall. Kanske är mer för att förhindra rörelse än för hållbarhet.
Eftersom vi ville ha ut frigoliten utanför gången och på så vis motverka risken för tjälskador så lade vi två lager XPS om 5cm här och då fick vi kantbalken gratis så att säga. Annars är nog behovet av kantbalk inte så stort på 1,4 x 9 meter.

largab skrev:
J-r va snyggt !
Vad använde ni för betongkvalitet ? SKB S5 ?
Var kan man beställa stämplar ?
mvh
C30/37 Anläggningscement, 5%svart färg, 16sten och S4.

Anläggningscementen har grövre korn än vanlig betong och förutom att den krymper nästan hälften så mycket som vanlig cement har den längre öppettid. Den är också jämnare i sitt betende när den torkar även om man fått ett lite blötare och ett lite trögare lass om man jämnför med vanlig cement.

nino skrev:
Hur djupa är fogarna? är ytan så ojämn som den ser ut eller är det ganska slät?

Tänkte gjuta en platta till carporten men vill ha så att en domkraft rullar lätt
Fogarna blir som på ett yta med plattläggning. Ytan på det här mönstret är ganska ojämn det finns andra mönster men jag tror att en finskurad eller suddad yta är det du letar efter om domkraften ska bete sig så.
 
  • Gilla
claekm och 1 till
  • Laddar…
Du får nästan ta och starta en firma Johan så kan du hjälpa fler med samma sak!
Eller gå med det som affärside till en mindre firma runt Örebro...
 
  • Gilla
Nightclaw och 1 till
  • Laddar…
Vackert!
Är inne på att byta packadegrusuppfarten mot en i mönsterbetong. är dock rädd för att det är lite för kraftig lutning på den. men drömma kan man ju...
 
Nu har jag inte kollat bilderna, men jag tror rent sponant inte att det är målad betong, utan det är nog så kallad hårdbetong, som läggs på den gjutna betongen innan den härdat, det blir en mycket hård och slitstark yta.

Denna typ av mönstrad betong är mycket vanlig i USA, inte minst utanför hotell-entréer där det är en strid ström av bilar som passerar mer eller mindre dygnet runt.

Hårdbetong förekommer även här i sverige, och används bl.a. på golv i tunga industrier och liknande, just pga dess slitstarka egenskaper.

Jag har kollat en del på detta i USA, och funderat en del på att göra det själv här hemma, men har aldrig riktigt fördjupat mig i inköp av stämplar, kostnader osv.

jag skulle nog själv inte kunna tänka mig att göra så här utan att lägga på hårdbetong på toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.