Ursäkta men kan du förklara vad du menar. Om jag lyfter en stor stek från 90cm ög (över golv) till 90cm ög är det ju lättare än att lyfta från 90ög och sänka till 50ög. Jag ifrågasätter inte din upplevelse utan undrar bara vad jag missförstått
 
Min känsla är att det är lättare att lyfta nåt tungt uppåt/mot sig och nedåt/från sig än rakt fram i midjehöjd. Men det är min känsla, har inget att prova med just nu.
 
Inbyggnadshäll alla gånger!! Snyggt och praktiskt! Nu är det ju givetvis lite skillnad på glaskeramikhäll och induktion när sant ska sägas. Induktionshällen är mycket lättare att hålla ren, och håller sig fin längre. Man slipper stå med skrapan eftersom knappt något hinner bränna fast..så fort man tar bort kastrullen, sänks ju värmen. Bara att torka bort spill, och sen dra på med lite fönsterputs nån gång då och då. Repor?? Aldrig haft problem med det. Ser i regel till att kastrullerna är hyfsat rena på undersidan innan jag använder dom.. :p Sen en stor fördel att kunna välja extra stor matlagningsyta, typ 80 cm. bred häll. Mitt huvudargument är dock: Noll sås och klet i springan mellan spis och bänkskiva. Fick mer än nog senaste gången jag drog fram spisen, det såg för hemskt ut..:( Nää, aldrig mer!!.. (om jag får välja :D ) Argument nummer 1: Noll sås och klet i springan! Nämnde jag noll sås och klet i springan?? (y)
 
tuktuk skrev:
Ursäkta men kan du förklara vad du menar. Om jag lyfter en stor stek från 90cm ög (över golv) till 90cm ög är det ju lättare än att lyfta från 90ög och sänka till 50ög. Jag ifrågasätter inte din upplevelse utan undrar bara vad jag missförstått
Jag bor inte kvar så jag kan inte mäta men jag är helt säker på att ugnen satt högre upp än 90 cm. Den satt högre än bänkskivan. Bra titthöjd, dålig arbetshöjd. Det kanske inte är så det brukar vara men så var det där. Och det var inte bra.

Helt klart är att köket med inbyggnadsprylar var väldigt snyggt. Och visst, inget klet i springan. Men eftersom jag har så dåligt erfarenhet av induktionshäll och inbyggnadsugn så skulle jag inte välja det.

Man borde nog vidga sina vyer lite - det kanske är dags att tigga mat hos alla jag känner. Och då även kräva att få att laga maten... Jag kan aldrig tänka mig att nån mer än jag har en gammal gjutjärnsspis. :)
 
På tal om ugn.. jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att det är smidigare ur ergonomisk synvinkel att ha ugnen under bänknivå???Jag har den tio gånger hellre i "arbetshöjd" än under bänkskivan (eller som spis). Kanske det kan bero på att jag är rätt lång..1,80.. :p Tycker det är skitstruligt och rent av farligt att försöka balansera en glödhet långpanna full med en 6-kilos kalkon och spad mens man sitter på huk...:( Har gjort denna "övning" både på huk och i stående position... Sist nämnda är då helt klart att föredra!
 
Redigerat:
Aha! Där har vi svaret! Sitta på huk? Vaddå? Man böjer sig lite grann... Vi har nog olika bas-arbetshöjd helt enkelt ;)
 
Om man sätter ugnen i midjehöjd, så kommer något annat att komma långt ner och vise versa.
Vad man använder oftast och var man vill ha dem är upp till var och en, men allt kan inte komma i midjehöjd hur gärna vi än vill.
:rolleyes::p
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.