D
hus från 63 och förmodligen lika gamla brunnar. bör jag bila upp runt brunnar och rör och lägga nytt och gjuta igen? :)
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Japp
 
  • Gilla
På grön kvist och 2 till
  • Laddar…
Brunnar äldre än 1990 ska alltid bytas.

Fotografera mycket när du gör om sånt där som brunnar och avlopp, normalt sett finns inget krav på våtrumsintyg om man behöver hjälp av försäkringsbolaget vid eventuell skada. Däremot krav på fackmannamässigt utförande och där kan fotodokumentation vara ovärderligt (så länge man gjort det fackmannamässigt ;-))
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Jag tror vi kommer göra det i etapper. Vi river ut plastmattan färdigt, då det inte är bra med ett tätt skikt på betong. Sen riva ner puts+plastfärg av samma anledning plus att den håller på att rasa ner av sig självt ändå. Därefter tillbaka med möbler, så det går att tvätta där i några år till och sen tar vi detta med avlopp så snart vi har kunskap pengar och tid. Då känns det som att vi avvärjt det värsta samt att vi inte tar oss vatten över huvudet. Under tiden lär vi oss mer o mer och har tid att utforska avloppsdelen på nätet.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
D
Det går bra med huset nu :) taket så gott som färdigt. Vi har hängrännorna kvar på framsidan att se över.

Hallen spacklad och målad, lite av mitt spacklande som syns igenom, men inte allt för mycket.

I gillestugan är all puts borta och körd till tippen, så snart börjar vi med att göra det fint där nere :) en vägg ska reglas (innervägg med stålreglar) en ska vi behålla betonghålstenen, men måla vit (silikatfärg). Källarytterväggen har jag en lösning till en väl ventilerad och fin vägg. Sen ska vi eventuellt göra ett litet valv om vi lyckas :)
 
D
Här är makeover av hallen :)

IMG_0391.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före. Tapeten var väldigt dåligt uppsatt med massa bubblor innan vi började.

IMG_0394.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vissa ställen kunde vi bara spackla över tapetskarvarna, d.v.s. där det inte var bubblor, det var tacksamt.

IMG_0397.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Massa slit senare...

IMG_0402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite märken efter min halvtaskiga spackling :) Detta var första väggen jag rullspacklade, jag borde spacklat en extra gång och lite noggrannare, dom andra väggarna gick bättre.

IMG_0398.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev mycket ljusare och trevligare. Latexfogen lyckades jag få dit bra så det täckte för lite glipor här och där.

Nu har vi lärt oss massor om målning och spackling. Känns som att vi har bättre förutsättningar för nästkommande rum :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
D
Sitter och läser om träullit, detta fascinerande material som alltså verkar vara träull blandat med ren cement.

Hittade en länk och det verkar som det säljs än idag.
http://www.traullit.se/files/2013/01/Traullit_Standard_Tekniska_data.pdf

Det isolerar tydligen bra, samtidigt som det är relativt diffusionsöppet. Det som är fascinerande är att det verkar tåla röta och mögel också (detta är ju visserligen från en tämligen partisk källa, men min träullit har suttit där i 50 år emot en fuktig vägg och det ända som hänt är att putsen lossnat). Då det mesta av träulliten på våra väggar i källaren såg bra ut har jag bestämt mig för att behålla det. Kommer regla en vägg som sagt, det är den jag oroar mig för. Men det är ju en innervägg och träulliten är ju relativt diffusionsöppen.
 
D
Har även efter många om och men lyckats mura 2 rader på hålet efter entrétaket. Hittade ju gult fasadtegel, dock precis innan vi skulle byta taket, men NU :) 2 rader kvar, sen är det inte ett hål där längre :)
 
D
Snart blir det inte mycket tid till renovering. Så vi ska försöka ordna tvättstuga och gillestuga i så gott skick, så man kan möblera där nere och att det går smidigt och bra att tvätta :) Härligt med taket gjort nu när tvåan kommer om allt går bra :)

IMG_0429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreenYoda och 8 till
  • Laddar…
D
Händer en del smått på huset. Jag har börjat på en ny utbildning. Ska bli CNC-tekniker :) Så nu går jag två utbildningar, en på halvfart och en på "helfart". Har kört massa till tippen och städat upp, samt murat färdigt sen sist. Annars är det bara småsaker. Ordentlig städning av garaget med, sen gymmaskinerna kom ur vägen.

IMG_0433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

före

IMG_0436.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

efter

IMG_0437.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna hylla byggde jag av lite överblivet virke. Tror hälften av alla grejer som låg löst i garaget hamnade på den till slut. Ska nog göra om i garaget om några år, så lär slänga alla hyllor då och köpa ordentliga grejer, men det är skönt när allt ligger på något.
 
  • Gilla
FruJosefin
  • Laddar…
D
Murade igen hålet där gamla entrétaket satt. Att mura var ju inte det lättaste jag provat, men bland det roligaste. Jag murade bara igen där det inte fanns tegel, resonerade såhär: gamla entrétaket vägde nog 50-60 kg och det låg på ytterdörren, så om jag murar allt på ytterdörren, så borde det inte bli för tungt. Jag hade iofs kunnat hugga bort och mura in i det gamla teglet, men det var lite väl avancerat kände jag.

IMG_0431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade tyvärr inte samma färg på stenarna. men det är bättre än ett hål eller ett läckande entrétak. Passade även på att byta hängrännan på framsidan, eftersom att jag kände på den med fingret och det gick hål direkt. :p

IMG_0276.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så såg det ut innan
 
  • Gilla
FruJosefin
  • Laddar…
D
förresten: tegelstenarna är kapade på måfå. Om jag förstått det rätt så kallas den murning som är på fasaden för "munkförband". Men då jag ville få det att smälta in så körde jag lite blandade längder på stenarna.
 
Redigerat:
D
Sen har jag ordnat med takstege och glidskydd. Köpte vanliga bärläktssteg och blev glad när jag märkte hur enkla de var att montera!
 
Är det någonstans man kan komma under med skiftande nyans är det väl i alla fall upp mot takfoten. Det ser ut att vara lite skuggigt på bilden där.

Helt riktigt är det munkförband. 10-skifts munkförband med springande kopp, d.v.s. att koppen flyttas åt höger så att var 10:e skift blir vertikalt parallellt.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
D
Tack Jajada för intressant info. :) Följer din tråd här på forumet och måste säga att du verkar vara mycket kunnig, så det är kul att du skriver här. Måste fråga: jobbar du som murare eller har du lärt dig allt på egen hand? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.