Håller pallningsbrickor för permanent pallning för altan på betongplattor?
 
  • Gilla
Tankbil33
  • Laddar…
Japp
 
S
Macki skrev:
Håller pallningsbrickor för permanent pallning för altan på betongplattor?
en tid.
beroende på kvalite så börjar dom vittra sönder
 
Olika bud alltså. Vad är "en tid"? Fem år eller överlever dom trallen?
 
Köp inget byggmax skit.
 
Pallbrickor tål tusentals ton och håller ditt hus livslängd ut plus lite till :)

Hela min lågbyggda altan har pallbrickor mellan stomme och betongplatta.
 
Tack, då blir det brickor från fackhandeln i "byn".
 
Skrev : japp. 😉
 
Hur placerar jag trallskruven på en 120 trall? Hur nära kanterna?
 
S
Jag ska göra en trappa, 30cm stegdjup, så det blir 2,5st 120x28mm trall per steg. Och jag ska nu göra vangstyckena, är det cc 60 som gäller på dem, eller vad kan man ha "som mest"? Trappan är ca 150cm bred.
Hur mycket kan trallen sticka ut på sidan, utanför vangstycket? Tanken är att sätta en "sida" på trappan, med trall som står på högkant och skruvas in i stegens ändträ, så det ger väl viss extra stabilitet.

Trappan är bredare nedtill än upptill, så eventuellt får jag sätta extra vangstycke på de nedersta stegen.
 
Tack för denna tråden, då ska jag börja morgondagen med att lossa de tre brädor jag lagt ikväll och klämma ihop dem utan springa och skruva om dem. :)

Sen undrar jag också som Macki skriver, jag satte mina i rillad trall i den 3'e fåran in från kant, ca 15mm:
Macki skrev:
Hur placerar jag trallskruven på en 120 trall? Hur nära kanterna?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Underbar tråd

Håller på att lägga trädäck i kärnfurutrall 28x120. Tycker ni och gärna estwing att man ska slå ihop även dessa?
 
Norrlandsklassat?
 
Ja det vet jag inte, men årsringarna ligger tätt iaf. Dom säger "långsamt växande furor" eller nåt sånt i nån PDF fil på deras sida
 
estwing: Vågar man slå ihop?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.