Mikael_L
tullemannen skrev:
Gött! Sista bilden ger ett häftigt intryck tycker jag. Tungt, rejält, maffigt. Du inspirerar!
Ja det började äntligen likna en ruin med anor. :p
 
Schysst kåk 👍🏻
 
Steinmeister skrev:
Såg denna och kom att tänka på denna tråden. Alla bygger vi med olika kvalitét :x

[länk]
Fattar kanske inte filmen, men murar dom helt utan murbruk? Det ser ut som att dom bara ställer stenarna på plats och sedan putsar med putsbruk på utsidan.
 
  • Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
Ja, byggbranschen måste vara en av de med sämst kontroll och mest fusk.
Se bara alla nybyggda höghus i Sverige. På samtliga är det reparation och renovering på hus som är 4-5 år. Bor själv i ett sånt och nu har vi byggställning för 4 gången uppe. Ser jag ut från balkongen så ser jag 4 byggställningar till - flerbostadshus som byggdes runt 2010. Jag blir så irriterad på en sådan kapital förstöring. 90% är rena klåpare. Och då spelar det inte någon roll vad det är för namn på kepsen eller jackan.
Sen kommer klåparnas bekanta och gör renovering, som måste göras om igen efter 2 år. Great!

Blev lite off-topic men kan inte låta bli när jag sitter på balkongen och tittar ut.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
SnickareHobb skrev:
Fattar kanske inte filmen, men murar dom helt utan murbruk? Det ser ut som att dom bara ställer stenarna på plats och sedan putsar med putsbruk på utsidan.
Inte hört om bärande puts? =P
 
Mikael_L
Putsbärare, i alla fall ... ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
hagv skrev:
Inte hört om bärande puts? =P
:)
 
Sluta spamma min favorittråd! ;)
 
  • Gilla
Bygger i betong och 10 till
  • Laddar…
D
Nu får det vara slut på semestern, vi är nyfikna! ;)
 
  • Gilla
Johan Olsson och 3 till
  • Laddar…
DennisLarsson skrev:
Nu får det vara slut på semestern, vi är nyfikna! ;)
Okej då!

Takkonstruktionen (takstolar, limträbalkar, råspont, papp osv) kom idag. Eftersom jag vetat ganska länge att dagen D i detta fall inträffar just idag har jag tagit det lite lugn för att så klart få panik när tre veckor återstår och man kommer på att det trots allt är ganska mycket som återstår. Att mycket varit väderberoende gör ju inte saken bättre heller. Förra veckan var jag på kurs på dagarna och byggde på kvällar och nätter så jag hann inte uppdatera någonting. Så vad har hänt?

Till att börja med har jag murat upp gavelspetsarna.
bild 2 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fuskade för att hamna rätt i murningen genom att rita upp gaveln i Sketchup. (takstolar mm. har inte rätt utseende men mått stämmer). Sedan var det bara att räkna block i verkligheten. De mörkgrå fälten är balkblock där jag har gjutit i med grovbetong.
gavel block.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom lättklinker är lite klent att fästa in tyngre saker i har jag gjutit några u-block som upplag.
IMG_4178.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Form, justerad med laser.
IMG_4206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lättklinker är i sig långt ifrån lufttätt. En oputsad mur blåser det rätt igenom och för att få konstruktionen tätare putsas både in- och utsidan. Murkrön kan också med fördel spacklas eller grundas med Cementbruk A för att täta porer så att muren blir tätare. Insidan gör jag lite slätare eftersom syllen kommer fästas där och utsidan borstar jag för att ge bättre infästning av ett enklare gesims som jag kommer mura (återkommer).
IMG_4186.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även utsida vägg som kommer döljas av verandataket har jag grundat för portätning. Överkanten borstad ner till 0mm tjocklek för att lättare få bra skarv när vi grundar resten av ytterväggen.
IMG_4190.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limträbalken som ligger ovanför fönsterpartiet i allrummet kommer ligga på denna pelare som jag gjöt för några dagar sedan. Armeringen som går upp är samma som syns i inlägg #208.
IMG_4208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har här monterat syll på u-blocksskiftet på alla långsidor. Nämast muren ligger ett syllband för tätning, sen är ångbromsen (värd ett eget inlägg) klämd under regeln. Infästning består av expanderbult 8mm c/c 600mm. Jag monterade också alla vinkeljärn på syllen för takstolsinfästning i förväg. Alla mått stämmer otroligt bra. Det lönar sig verkligen att stanna till då och då i murning och formning för att kontrollera att man fått med sig alla mått upp från bottenplattan, små variationer kan då snabbt korrigeras.
IMG_4205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vidare har jag och min bror monterat ihop två pelare som kommer hålla nockbalken. Varje pelare består av 5st ihopslagna 45x170 i kvalitet K30 (specat av konstruktör) med urtagning för balken i toppen för enkel avsträvning. Egenvikt 100kg styck innan vi rest dem upp på respektive plats, mätt in med laserna och kapat dem i rätt längd. På grund av ojämnhet i golvet (nåja) är den östra 3mm längre än den västra. Vi drog ihop dem regel för regel med jettingskruv och spikplåtar.
IMG_4210.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utvändigt har jag och svärfar också gjutit två fundament för att bära verandataket. 600x600mm i botten. Lutning 5cm för att slipa vatten upp till pelaren som är 190x190mm. En rostfri armeringsstång 8mm gjut vi in centrerat, denna sticker upp 3meter och kommer ligga mitt i tegelpelaren som skall muras på fundamentet upp till balken som håller verandataket. Teglet i danskt format (228x108x54mm), Royal Dawn, precis som källarvalvet och rullskiftet mellan plan 1 och 2 i fasaden. Den rostfria armeringsstången kommer gå igenom verandataksbalken och fästas ovanför så att verandataket blir infäst till fundamentet. Man vill ju inte ha överraskningar när höststormarna (ni vet de där som blåst i 10månader i sträck nu). För att kunna gjuta en sådan här formen krävs MYCKET vikt på foten för att inte formen skall lyfta upp av formtrycket.
IMG_4211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom har jag byggt om ställningen för att bättre passa till verandataket, (återigen tack till broder som hjälpte till), grundoljat och grundmålat balk till verandataket och monterat upp densamma på väggen. Igår bröt jag mot mina egna principer och jobbade trots att det var söndag, tyvärr, bland annat grundade jag insida väggar där takstol kommer monteras mot och var klar långt in på natten. Idag har vi monterat takstolar. Imorgon behöver jag reklamera en limträbalk som har en lång horisontell genomgående spricka (från ände och cirka 140cm in balken, hur kom den igenom QC?) och fundera med snickaren hur vi ska justera för att leverantören har placerat en takstol 15mm fel på ritningen och snickaren har monterat nockbalken utan att mäta upplaget vilket har gett 15mm till vilket gör att en avväxlingsbalk är 30mm för kort. Nu är jag trött och går och lägger mig. God natt!
 
  • Gilla
GulTukan och 10 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Jag tror Jajada syftar på att det är svårare för en brand att sprida sig i ett stenhus. I ett trähus kan ju stommen ta fyr. Du har dock helt rätt i att saker och ting smälter, det beror ju på hur varmt det blir förstås. Betongen spricker även då armeringen utvidgar sig snabbt vid brand.
Förresten, jag har glömt att kommentera detta. Armering och betong har nästen helt identisk längdutvidgningskoefficient så detta är inte primärt huvudproblemet men ändå sekundärt sant! Det stora problemet är istället spjälkning som beror på att fukt i betongen som värms upp expanderar och spränger sönder (spjälkar betongen). Faktiskt avgår vid brand så mycket vattenånga att betong som helhet krymper vid upphättning! Vid 800 grader har betong krympt upp till 2%. För att öka beständigheten mot betong finns olika saker att göra. Mindre mängd vatten ger mindre själkning MEN lägre vct ger en tätare betong som minskar ånggenomsläppligheten. Att använda luftporbildare i betongen bör normalt öka beständigheten. I tunnlar blandar man in plastfibrer i betongen. När det brinner smälter dessa och utrymme skapas för vattenexpansion. Betongen behöver då bytas ut men tunneln har i alla fall inte rasat.

Konklusionen kanske är någonting i stil med att ett betonghus normalt är ganska säkert för utrymning med lång beständighet mot brand och låg risk för ras men att detta inte betyder att stommen är oskadad. Det bästa man kan göra som i alla situationer är att minska risken för brandutbrott och sekundärt minska mängden lättantändligt material i boendet.
 
  • Gilla
foppa_mannen och 2 till
  • Laddar…
D
Jajada skrev:
Okej då!
... God natt!
Tänk att man kan beställa uppdateringar så lätt!
Stort tack det är ett nöje att följa ert bygge!
Har aldrig varit så sugen på att bygga stenhus!
 
Fan, den här tråden är ju helt fenomenal, många bilder och dessutom förklarande text (y)

Blir lika glad varje gång den är uppdaterad, BRA JOBBAT!
 
Väldigt kul att följa ditt detaljerade bygge :) Angående armeringen så har du såklart helt rätt. Sådana plastfiber används t.ex. i tunnelsegmenten till Hallandsåsen.

Det jag syftade på vid brand var att värmen leds mycket fortare genom armeringen än genom betongen p.g.a. större värmelagringsförmåga. D.v.s. armeringen blir varm innan betongen i angränsande delar till branden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.