tullemannen skrev:
Nu går vi lite off-topic, men jag tar chansen att fråga.
Vad händer neråt i plattan, när ett hus brinner? Betong i all ära, men avloppsrör, vattenrör, golvvärmeslingor, vad händer med sånt? Min tanke är att sånt smälter, eller? Och isf är väll grunden oduglig? Och med oduglig grund, spelar väll stenhus mindre roll...? Ingen aning, men en fundering.
Jag tror Jajada syftar på att det är svårare för en brand att sprida sig i ett stenhus. I ett trähus kan ju stommen ta fyr. Du har dock helt rätt i att saker och ting smälter, det beror ju på hur varmt det blir förstås. Betongen spricker även då armeringen utvidgar sig snabbt vid brand.
 
I'm Impressed.... Följer.. Jag som dröööömt om att bli murare 😜😜😜😜
Fast jag blev bara en vanlig morsa.. 😊
 
Mikael_L
Tja, det flesta murare är nog också "bara" vanliga murare ... :D ;)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Tja, det flesta murare är nog också "bara" vanliga murare ... :D ;)
Om man nu inte är "frimurare"👍
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Spännande byggtråd det här! Jag blir taggad på att bygga ett stenhus nu!!
 
Har lurkat här ett tag och tycker tråden är helt underbar...

Hur ligger igentligen kostnaderna för stenhus kontra trä?
Spontant så ser det ut som det är rätt mycket pyssel innan man gjuter, kostnader för formar mm men att materialet är relativt "billigt" medan för trähus är materialt dyrar men inte lika mycket runtomkring jobb?
 
Grym tråd! Denna tråd ändrar mitt anseende om hela forumet efter att ha läst två trådar om renovering av 20 tals våningar... Bra jobbat och tack för ödmjukhet och kunnande!!
 
erik_n skrev:
Spännande byggtråd det här! Jag blir taggad på att bygga ett stenhus nu!!
Gör det! Jag är säker på att det skulle bli fett om du gjorde det!!
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Jajada skrev:
Gör det! Jag är säker på att det skulle bli fett om du gjorde det!!
Ska bra råna en bank eller två först! :cool:

Får öva lite på stödmuren hemma först kanske. Vem vet, efter det kanske stenhus går fetbort :x
 
  • Gilla
Jajada
  • Laddar…
Det har hittills varit en halvkass vecka murningsmässigt. En arbetsdag försvann på kalas och två arbetsdagar har regnat bort. Tur att man arbetar efter fyra också så att man ändå får ihop ganska många timmar. Inte minst eftersom jag haft en del hjälp av frun och ännu mer av svärfar så har ändå huset rest sig en del. På långsidorna återstår nu bara ett skift, u-block med gjuten balk. Jag kommer armera balken med 2+2 10mm-järn och självklart hörnen ytter-ytter, ytter-inner, inner-ytter, som väl alla armerar ver exakt hur det ser ut. Detta är en väldigt liten åtgärd bland mångs andra (återkommer om detta) som vi gör för att minska risken för att taket vid stora snölaster knäcker väggen utåt. Eftersom det är förhöjt väggliv och nockbalk finns en stor risk för att taket vid nedböjning av nockbalken pressar på väggen som inte är så flexibel som en trävägg och trycker ut den. En hanbjälke hade givetvis minskat risken radikalt men eftersom vi vill ha öppet upp i nock får vi hitta på lite annat. Konstruktören tyckte att jag överdrev i mina instruktioner till honom men kunden har ju alltid rätt!! Återkommer som sagt om taket (F.ö. Leverans vecka 36. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom det, trots väderprognosernas försäkring om motsatsen, öste ner regn under nästan 2timmar, började vi istället riva valvform. Riktigt roligt att se hur det såg ut och riktigt nöjd med takhöjden 2,60.
Jag ber om ursäkt för det dåliga ljuset men här är i alla fall vardagsrummet. För perspektiv: Fönstret rakt fram är 3300x1800mm. Jag lämnade tre stämp som säkerhetsstämpning.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
marmi och 7 till
  • Laddar…
PeterO skrev:
Har lurkat här ett tag och tycker tråden är helt underbar...

Hur ligger igentligen kostnaderna för stenhus kontra trä?
Spontant så ser det ut som det är rätt mycket pyssel innan man gjuter, kostnader för formar mm men att materialet är relativt "billigt" medan för trähus är materialt dyrar men inte lika mycket runtomkring jobb?


Skoj.

Ett trähus är i Sverige billigare i inköp. Delvis på grund av den stora tillgången på trä. Jag skulle tippa på stt priset per kvadratmeter vägg i material är mellan från 30% dyrare och uppåt för en stenvägg med samma U-värde. Sen beror det på material. Tegelfasad är dyrare än puts. Stänkputs billigare än rivputs osv. Arbetsmässigt har jag ingen aning men det finns säkert någon snickare här som kan hjälpa till. En murad vägg med isolerblock och puts ut- och invändigt tar omkring 2,25timmar att utföra. (1timme murning, 0,5tim handputs invändigt, 0,75tim utvändigt med maskin, grundning, nätning, utstockning och stänkputs som ytskikt. Vår vägg tar nog utslaget ytterligare 1,5 timme per kvadratmeter pga rullskiftet i tegel, borstad ytputs och målning med silikatfärg. Hur lång tid tar en kvadratmeter yttervägg i trä med gips invändigt, isolering, fasad och målning utvändigt?
 
Redigerat:
roli skrev:
Inga problem med gjutningen här? Tänkte mest på att det är en "himla massa" flexslang som kan ställa till det så att betongen inte "omsluter" ordentligt. Men valvformen är kanske inte riven än så du vet om det gick bra eller om det blev "skatbo" under alla slangar?

Vibreringen måste väl varit lite krånglig bland alla dessa slangar.....

Ingen risk att det "läcker" in betongslam i dina rörskarvar när de inte är tejpade? Fick höra inför min valvgjutning att man skulle tejpa alla skarvar på elrören för att inte få problem med inläckande betongslam som kan ge stopp i röret.....
Imorgon vet vi om vi har vibbat ordentligt. Nu var det inte jag personligen som höll i vibben här så jag kan inte helt säga hur det är gjort. Men jag kände mig inte så orolig för det när jag kollade inför gjutning. Det finns luft mellan även om det så klart är trångt. Mycket värre med elektriker som skitsnyggt lagt dussintals slangar tätt bredvid varandra och satt fast dem jättehårt mot armeringen så det blivit en bred matta av slang. Hur som helst handlar det om teknik och samspel mellan den som går med slangen och den som vibbar. Den riktiga metoden enligt min mening är att fylla betong på ena sidan och vibba tills det runner ut på andra sidan för då vet man att det är helt fyllt (samma bör man vibbar vid stora väggursparingar och fönster. Men alltså, imorgon vet vi om han som gick med vibb och laser gjorde sitt jobb.

Mer orolig blev jag för det du sa om att tejpa skarvar. Om det är ett stort reelt problem så förstår jag inte varför elektrikern inte tejpat eller bett mig tejpa. Kokt i skit och det läckt in :(
 
Jajada skrev:
Mer orolig blev jag för det du sa om att tejpa skarvar. Om det är ett stort reelt problem så förstår jag inte varför elektrikern inte tejpat eller bett mig tejpa. Kokt i skit och det läckt in :(

Vet inte hur stort "problem" det kan vara, men risken varierar säkert beroende på vilken typ av skarv som används, slang eller rör, kvalitet och konsistens på betongen samt hur hårt det är vibrerat.
Jag fick iallafall tipset om att tejpa för att vara på säkra sidan.

Får hoppas att du inte har haft oturen att ha använt/gjort något som ev. har gett dig läckage.
 
Redigerat:
På grund av att det inte har gjort annat än att regna sedan i fredags eftermiddag ägnade vi hela lördagen åt att riva och skrota (rensa från betongrester alltså) valvform.
IMG_3993.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och balkongen verkar hänga där den skall.
IMG_3995.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Malborn och 13 till
  • Laddar…
Jag inser återigen att jag är sämst på att ta helhetsbilder. Hela telefonen och datorn är full med detaljbilder men jag skal försöka komma ihåg att ta lite bilder i morgon för att visa vad som hänt.
Ovanvåningen är färdigmurad på långsidorna, 1,8meter med avslutande u-blockskift. Gavelspetsarna återstår alltså.
All valvform på plan 1 är riven, skrotad, packad och tillbakaskickad till Doka. Plötsligt blev det väldigt gott om plats på gårdsplanen och i huset. Men bara för en dag, för idag tog vi hit allt ställningsmaterial. Min bror är ställningsbyggare och vi har ägnat nästan hela dagen till att plocka och packa ställning. Vid 18-tiden var allt hemkört och lossat. Vi har sedan sågat bort cellplastformen från plattan på mark (se inlägg #119 och framåt).

Så några detaljbilder.

När man skall bygga ett u-blocksskift över en fönsteröppning kan man göra så här. Två reglar eller en bredare planka med några spikar i änden. Slå ner till ovankant av regeln ligger 190mm under snöret.
IMG_3999.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställ blocken på plats. Så är det bara att armera, isolera och gjuta i. Om de sedan får stå några dagar så är det bara att slå bort reglarna.
IMG_4001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltid nervöst att riva en form där betongen skall vara synlig. Men i detta fallet ser betongen grymt bra. Fläckigheten på bilden beror på att det har regnat och att ytan är olika torr. Ytan är i själva helt slät, i princip helt utan blåsor i ytan och när den väl torkat ut tror jag att den kommer se bra ut. Skönt. Cellplasten är kapad i fall utåt så att ev. vatten rinner av. Jag lägger sedan på ett lager 0-18, paddar och sedan kommer jag sätta någon form av sten cirka 1m brett runt huset. För fasadens skull vill jag inte ha några växter helt nära.
IMG_4033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sy97jgu och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.