Stålspik skrev:
En undran om " infrastrukturen " om det går bra : Vart kommer el centralen , media centralen att placeras ?

Vilken uppvärming är det tänkt samt var kommer dess utrustnig att placeras ?

Vilken ventillations lösning är det tänkt att använndas samt des placering med utrustning ?
Det blir vattenburen golvvärme med FTX-återvinning. Allt teknikbråte som elskåp, värmeväxlare, ventilationsaggregat, golvvärmefördelare och centraldamsug kommer placeras i garaget.
 
Hej,
ville bara visa en snabb skiss av hur jag menade att ni kunde göra med badrum och tvättstuga. Har ingen aning om mått osv, men ja, du kanske förstår min idé på ett ungefär i alla fall :) Visst, det blir lite korridor-känsla vid ingången till tvättstugan, men jag hade nog ändå valt det för att få två rum med naturligt ljus. Om man gör badrummet något mindre så kan man även ha garderober utmed badrumsväggen i tvättstuge-korridoren!

Bara en liten tanke :)


attachment-1 copy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jarl Bergström skrev:
Det blir vattenburen golvvärme med FTX-återvinning. Allt teknikbråte som elskåp, värmeväxlare, ventilationsaggregat, golvvärmefördelare och centraldamsug kommer placeras i garaget.
Bra val. Se dock upp med ventilationsaggregat i garaget. Jag hade samma plan som dig men fick backa på den. Brandkraven mellan garage och bostad ställer lite speciella krav som inte var helt enkla att uppfylla. Och sen är ju inte ett aggregat speciellt tyst heller! Jag byggde istället en liten vind ovanför tvättstugan. Det ser du också ut att ha plats till.
 
Corneliatt skrev:
Hej,
ville bara visa en snabb skiss av hur jag menade att ni kunde göra med badrum och tvättstuga. Har ingen aning om mått osv, men ja, du kanske förstår min idé på ett ungefär i alla fall :) Visst, det blir lite korridor-känsla vid ingången till tvättstugan, men jag hade nog ändå valt det för att få två rum med naturligt ljus. Om man gör badrummet något mindre så kan man även ha garderober utmed badrumsväggen i tvättstuge-korridoren!

Bara en liten tanke :)
Det där var ju ingen dum ide alls! Hur mycket jag än har vritt fram och tillbaka så hittade jag aldrig just det förslaget :)

Jag kan höra med arkitekten men jag tror han kommer anmärka på den lilla korridoren som hamnar ovanför badrummet. :)
 
Mainstream skrev:
Bra val. Se dock upp med ventilationsaggregat i garaget. Jag hade samma plan som dig men fick backa på den. Brandkraven mellan garage och bostad ställer lite speciella krav som inte var helt enkla att uppfylla. Och sen är ju inte ett aggregat speciellt tyst heller! Jag byggde istället en liten vind ovanför tvättstugan. Det ser du också ut att ha plats till.
Aha. Vad hade du för väggtjocklek mot garaget? Vi har 28 cm isolering och det borde duga för att inga oljud ska ta sig in i huset, eller vad tror du?
 
Jarl Bergström skrev:
Aha. Vad hade du för väggtjocklek mot garaget? Vi har 28 cm isolering och det borde duga för att inga oljud ska ta sig in i huset, eller vad tror du?
Ja. För oljudet skulle tänker jag mest på när man vistas i garaget. Min vägg där är cirka 40 cm.

För mig föll det på projekteringen. Jag behövde samordna en brandkunning med ventilationsfirman och jag såg kostnaden springa iväg. Bara motorstyrda brandspjäll som jag fick veta behövdes kostar runt 6.000 kronor styck. Till det ska det kopplas någon styrning och sen krävs regelbunden besiktning. Någonstans där i processen flyttade jag aggregatet....
 
Garaget räknas som en egen brandzon, alltså är det bäst (ekonomiskt) att installera aggregatet på vinden eller i tvättstugan tex.
 
Tack för tipset! Det där är nog inte fel. Men det borde byggarna ha koll på :)

Sen funderar vi lite granna på om det är en bra eller dålig ide om man tänker sig en vägg att ex ha TV mot som avgränsar köksdelen en aning. Vad tror ni om den iden? Tanken är att väggen går upp mot 2,5 meter samtidigt som nocken ligger på ca 4,5 m precis där väggen står. Vad tror ni om det?

kNphO.jpg
 
Hemmakatten
Nej, det tycker jag inte om. Utsikten genom fönstren i vardagsrummet försvinner mär man är i köket. Att prata med någon som sitter bakom en vägg känns konstigt. Och väggen är inte en vägg utan slutar halvägs upp vilket ser konstigt ut. Dessutom försvinner idén med öppen planlösning, för det var väl det ni ville ha. Möjligtvis skulle man kunna ställa dit en ganska låg, vit, snygg bokhylla öppen åt båda hållen.
 
Hemmakatten skrev:
Nej, det tycker jag inte om. Utsikten genom fönstren i vardagsrummet försvinner mär man är i köket. Att prata med någon som sitter bakom en vägg känns konstigt. Och väggen är inte en vägg utan slutar halvägs upp vilket ser konstigt ut. Dessutom försvinner idén med öppen planlösning, för det var väl det ni ville ha. Möjligtvis skulle man kunna ställa dit en ganska låg, vit, snygg bokhylla öppen åt båda hållen.
Tack för dina synpunkter! Bakom huset är det egentligen ingen vidare utsikt utan det kommer stå en hög häck 4,5 meter bakom. Men jag förstår ändå vad du menar. Nu har vi inte tänkt att vardagsrummet ska ha någon TV men man vet ju inte om man gärna vill ställa dit en senare, och hur man i så fall ska möblera kring den.
 
Hemmakatten
Möblering går alldeles säkert att få till. Vi har exakt 3,3 m vägg att möblera mot, så våra möbler står mer luftigt inne i rummet. Inte ens soffan står mot den väggen.
 
Hemmakatten skrev:
Möblering går alldeles säkert att få till. Vi har exakt 3,3 m vägg att möblera mot, så våra möbler står mer luftigt inne i rummet. Inte ens soffan står mot den väggen.
Hej!

Japp jag var förbi och hörde med vår arkitekt och han var av precis samma åsikt som dig, så den väggen ryker! :)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Sen har jag en snabb fråga ang. köket :)

Klarar man sig med 1,5 meters stänkskydd bakom spisen eller är det för snålt?
V6GcP.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Ja, det räckeri. Kommer säkert att komma lite kladd å fönstren men det är bara att torka av.
 
Hemmakatten skrev:
Ja, det räckeri. Kommer säkert att komma lite kladd å fönstren men det är bara att torka av.
Tackar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.