Jag funderar på att skaffa Z-wave, främst för att logga el men även styra lite olika funktioner.
Jag har två tomter som ligger granne, den ena är bostadshus och den andra är industrifastighet, och jag vill kunna logga och dela upp el-förbrukningen på ett överskådligt sätt.
Det jag vill kunna logga är:
Total elförbrukning in (gemensam mätare) samt fas-lastfördelning (problem med snedfördelning just nu).
Elförbrukning för hus
Elförbrukning för industrifastighet
Elförbrukning för pelletspanna (förhoppningsvis bergsvärme snart)
Elförbrukning för LLVP i industrifastighet
Elförbrukning för separata produkter som kyl, frys, frysbox, dator, alltså vanliga strömbrytar-mätare från exempelvis Fibaro

Skulle detta gå att lösa? Blir alltså ett flertal moduler som ska läsa 3 faser, och ett par fjärrströmbrytare, men går det att logga allt och få in det i en stapel med typ total förbrukning och färgkodade sektioner, för att se hur stor andel av förbrukningen en sak står för, och även absolut siffror i kWh?
 
Nidhögg skrev:
Jag funderar på att skaffa Z-wave, främst för att logga el men även styra lite olika funktioner.
Jag har två tomter som ligger granne, den ena är bostadshus och den andra är industrifastighet, och jag vill kunna logga och dela upp el-förbrukningen på ett överskådligt sätt.
Det jag vill kunna logga är:
Total elförbrukning in (gemensam mätare) samt fas-lastfördelning (problem med snedfördelning just nu).
Elförbrukning för hus
Elförbrukning för industrifastighet
Elförbrukning för pelletspanna (förhoppningsvis bergsvärme snart)
Elförbrukning för LLVP i industrifastighet
Elförbrukning för separata produkter som kyl, frys, frysbox, dator, alltså vanliga strömbrytar-mätare från exempelvis Fibaro

Skulle detta gå att lösa? Blir alltså ett flertal moduler som ska läsa 3 faser, och ett par fjärrströmbrytare, men går det att logga allt och få in det i en stapel med typ total förbrukning och färgkodade sektioner, för att se hur stor andel av förbrukningen en sak står för, och även absolut siffror i kWh?
Det går, men det är nog egentligen bättre att satsa på något i stil med Brultech, eller i en kombination med zwave. Zwave är dock enklare, ffa på småförbrukarna (stickproppsanslutna osv).
Skrev en tråd för ett tag sedan(!) om min Brultech-installation, som tickar på utan problem. https://www.byggahus.se/forum/threa...rultech-greeneye-monitor.224048/#post-1861211
 
m.nu har 10% på allt i sortimentet idag. för er som missat det.
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Det tog mig nog närmare 3 veckor men nu har jag arbetat mig igenom hela denna fantastiska tråd. Vilket arbete ni gjort!!! =)

Beställde mina första prylar när jag kommit några hundra inlägg in och laddar nu för lite större inköp. Frågan är hur man knäcker den nyheten för sambon, kan bli några sura kvällar...

Fråga, en av de första pluginsen jag laddade hem var till Sonos. Röststyrning och feedback är något jag gillar sen min tid med Tasker och diverse Autoapps. Jag får dock inte TTS att fungera. Jag kan styra både Play:3 och Connect men inte just få till TTS. Vad kör ni för länk?
Screen shot 2015-08-26 at 9.35.17 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om ni har några inputs på om jag ska välja Fibaro, Qubino el Aeon att sätta bakom mina brytare så mottages förslag gärna! Har ett hus från 83/84 med gamla fula "små" knappar. Dosorna bakom är väl standard antar jag. Energimätning vill jag ha iaf.
Tack på förhand!
 
peternicklas skrev:
Läs detta [länk]
Nu är jag inte riktigt med, en länk till din post med en länk till Tellnet som håller på och avveckla sin satsing för att satsa på Z-wave?

vespaman skrev:
Det går, men det är nog egentligen bättre att satsa på något i stil med Brultech, eller i en kombination med zwave. Zwave är dock enklare, ffa på småförbrukarna (stickproppsanslutna osv).
Skrev en tråd för ett tag sedan(!) om min Brultech-installation, som tickar på utan problem. [länk]
Helt klart intressant. Men mitt problem är att jag vill ha ha mätare i elskåpet, och elskåpet står på en stolpe ca 5 meter från huset (gamla luftkablar som är nedgrävda, men skåpet är kvar).
Där har jag inkommande el som jag vill mäta, som förgrenar sig till huset och industrifastigheten, så då vill jag kunna mäta dessa två tre-fas-förgreningar för att se hur mycket respektive byggnad drar.

Tycker sidan är lite krånglig, men jag behöver då ha tre stycken ECM-1240 som loggar (elskåp, elcentral hus, elcentral industrifastighet)? Nån GEM hittade jag inte på sidan :)
Och den verkar inte kunna läsa 3-fas?
 
tkortell skrev:
@nirtish har du kollat på MCV forumet? Google hade ändrat ngt så att sonos pluginens TTS gick sönder men det finns en "fix" i denhär tråden. -> [länk]

Tänkte kanske du missat det...
Tack! Ska kika där.
 
Nidhögg skrev:
Helt klart intressant. Men mitt problem är att jag vill ha ha mätare i elskåpet, och elskåpet står på en stolpe ca 5 meter från huset (gamla luftkablar som är nedgrävda, men skåpet är kvar).
Där har jag inkommande el som jag vill mäta, som förgrenar sig till huset och industrifastigheten, så då vill jag kunna mäta dessa två tre-fas-förgreningar för att se hur mycket respektive byggnad drar.

Tycker sidan är lite krånglig, men jag behöver då ha tre stycken ECM-1240 som loggar (elskåp, elcentral hus, elcentral industrifastighet)? Nån GEM hittade jag inte på sidan :)
Och den verkar inte kunna läsa 3-fas?
Deras websida får inte mycket kärlek. Men om du går till webshoppen så hittar du allt där. ECM-1240 är en föregångare, som jag inte vet tillräckligt mycket om för att kunna rekommendera.

Om du har allt i elskåpet, så räcker det med en enhet, men kanske vill du ha mer detaljerad information om förbrukare, som du bara hittar i respepektive elcentral? Isf skulle jag föreslå en enhet för varje elcentral istället, och skippa elskåpet.

Självklart klarar den 3-fas och 50Hz osv.

Dock; ska du bara mäta någon punkt, och noggranheten inte är speciellt viktig, då kan du åstadkomma detta med zwave.
Jag har en HEM3 och en North-Q blinkmätare som jag kan skiljas ifrån om intresse finns.
 
Tänkte uppdatera lite om mitt problem med störningar på Fibaro Dimmer 2 som jag frågade om för ett tag sedan och fick flera förslag.

Bo.Siltberg skrev:
Du har troligen inte kopplat fel, egentligen, men du kan kolla bruxet om det nämner något om ledningslängder och avstånd till andra apparater. Det är uppenbarligen en störning av något slag från strömbrytaren, vilket slag kan vara svårt att ta reda på. Åtgärden är sannolikt att öka avståndet, antingen luftvägen eller kabelvägen, eller kanske enklare att angripa störkällan, lysröret, genom att prova att koppla ett transientskydd eller RC-filter över strömbrytarens kontakter i badrummet. Du får experimentera lite.
Det som slutligen verkar ha löst problemet för mig är ett transientskydd. Tidigare fick dimmern spel varannan gång nu har det inte hänt på ca 20 tester så jag antar att problemet är löst...

Texan skrev:
Det var ju intressant information du kommer med Buggen! Av den fakta du anger så är det högst troligt ett EMC problem vilket skulle innebära att Fibaro ännu en gång har lyckats släppa en produkt utan att klara CE märkningen. Jag skulle helt klart reklamera! Mig veterligen har jag inte hört att någon annan haft problem med EMC störningar på någon annan Z-wave produkt!
Innan jag installerade transientskyddet fick jag en ny Fibaro Dimmer 2 för att säkerställa att det inte är fel på den första. Den nya dimmern gav dessvärre samma symptom.

Än en gång tack för alla tips. Jag hade inte löst detta utan hjälp.
 
  • Gilla
Henke-el och 1 till
  • Laddar…
Kan man dimmra vilken lampa som helst?
Vilken puck behöver jag, om jag vill dimmra utebelysning och styra belysningen i hallen när dessa sitter på samma brytare?
 
rastlos skrev:
Kan man dimmra vilken lampa som helst?
Nej, den måste vara dimbar.

rastlos skrev:
Vilken puck behöver jag, om jag vill dimmra utebelysning och styra belysningen i hallen när dessa sitter på samma brytare?
Jag förstår inte, de går idag på samma knapp men du vill styra dem olika? Eller ska de dimras lika?
 
Hur vet jag om lampan går att dimra?
Tänk kronbrytare :)
 
rastlos skrev:
Hur vet jag om lampan går att dimra?
Tänk kronbrytare :)
Det beror i regel endast på ljuskällan. Är det en glödtrådslampa? Lysrör? LED? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.