Matstj skrev:
Grubblar över vad är kul i livet för Hans och hans kära familj. Varför ska man glra livet surt för sig och andra för en display som är 50 cm för låg eller om det var behörlig elektriker som gjorde jobbet eller inte. Lampan tänds ju, golvet är varm oxå.
Solen skinner fåglarna kvittrar. Njut av livet, den är alldeles för kort för att ha tid att beskymra sig över såna saker. Sätt dit badkaret o ta en skön bad sen en kopp kaffe o sitta med familjen i trädgården o njuta av livet. Då är både displayen o elektriker bort glömda.
Jag försöker förstå dig, men du känns som ett troll på forumet.

Jag tycker personligen att sådana här inlägg som är till för att provocera skall tas bort.

Om man på fotumet ger uttryck för att det verkligen är skit samma om en elinstallation utförts av behörig skulle jag säga det går över gränsen för okej.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
G
Känns som det finns en hel del "obehöriga", okunniga och kanske rent av ovanstående + hantverkare här som inte inser att andra är av annan åsikt.(kunderna + övriga seriösa hantverkare)inga namn nämda så blir det inga påhopp ?

Vilken hantverkare sätter en display på 100cm höjd????... om den inte "verkligen" skulle vara ivägen för ett ev. Skåp el. Dylikt på 150cm höjd.( oavsett så kontaktar den seriöse hantverkaren kund eller projektledare för handledning...eller?)

Termostaten har en display för att... duh....
kunna "läsas" av...duh..... ???.
Det är väl oviktigt om man använder den ofta eller inte?! Handukstorken kan man väl isåfall sätta i taket också...??

När du går till bilaffären och köper en bil ex. Toyota, men det visar sig vara en kia(inget ont om kia, bara ett exempel?...)
Så är väl allting väl frid och fröjd, eftersom solen skiner och du har en kaffe i handen...?

För 200000:- är väl bara att låna om, solen skiner imorgon också... kanske ??

...skämt åsido...Det finns jobbiga kunder och det finns okunniga hantverkare. Punkt!
Oavsett vilket, så vet vi inte hela förloppet i hanteringen av ärendet här...

Men att nonchalera punkter i protokoll och besiktningar är bara slappt och inkompetent!(även om vissa byggfel är svårare att upptäcka)

Kommentaren från hempularen om händelseförlopp låter faktiskt rätt vettig ur min synvinkel(dock tråkigt om så är fallet..)
...saknas förmodligen styrning och kunskap om hur information skall hanteras mellan kund och hantverkare...

..och ja, Bauhaus har säkert gjort en upphandling pga priset... varför annars?
...leta seriös firma?!... give me a break?
Varför är inte de större eller populära entreprenadfirmorna med ????

Kommentarerna ovan kommer från mig, gäst nr 3... ifall någon bryr sig?
...
..är "också" ganska insatt i branschen(hantverkarnas+kundernas verklighet)

Ursäkta om någon känner sig stött av min ärlighet
 
D
gäst skrev:
Vem sitter och läser av en display till golvvärme?
Och framför allt undrar jag... vem beskriver en termostat (med en liten display) för kort och gott "en display"? Jag tycker att mycket i den första artikeln som ger beställarens syn är skrivet enbart för att förstärka ev. felaktigheter på ett ganska lömskt sätt. Om det är redaktionens fel eller om detta har sitt ursprung från beställaren vet jag inte, men det inger inget förtroende hos mig. Det gör att man undrar om inte mycket annat mer svårbedömt också är en storm i ett vattenglas...

En display som hamnar på 100cm istället för 150cm. Då får man ju intrycket att det är en inbyggd TV som man får böja sig ner för att titta på eller nåt... och inte en termostat som man tittat på typ 1 gång och sedan inte mer... visst, kanske ett fel (om det nu utlovades att den skulle sitta på 150cm) men varför kalla det hela för en "display"? Enbart för att ge ett förstärkande intryck...

En golvbrunn för dusch istället för badkar... Behöver de riva hela golvet nu för att byta ut golvbrunnen eller är det bara en liten halvmåne som de saknar i gallret? Vad exakt är problemet?

Vad är konstigt med att diverse papper leveras av personer som inte haft med själva installationen att göra? Ritning över golvvärmen får beställaren, men han är inte nöjd med det eftersom den inte kommer från den person som personligen har lagt ut ledningarna? När det installerades golvvärme i vårt hus så fick vi ritningar från Wirsbo (som de hette på den tiden) men inte var det de som var här och la ut ledningarna inte... Skall jag oroa mig nu?

Beställaren har polisanmält Bauhaus för urkundsförfalskning... Kära nån, nu börjar det bli riktigt löjligt. Kom igen och rapportera om när Bauhaus har blivit fällda i ett brottmål för urkundsförfalskning. Polisanmäla kan man göra för vad som helst (nästan) och polisen har inte ens rätt att vägra ta emot den. Tala om att slösa med våra allmänna resurser. "Besiktningsmanne ska ha mottagit en checklista"... "Den checklista som nämns har Hans ej fått ta del av, och den stämmer inte med den de själva skrev"... Först verkar det vara oklart om besiktningsmannen överhuvudtaget fått någon lista ("ska ha mottagit" betyder ju att det föreligger ett osäkerhetsmoment). Oaktat att det är osäkert om det överhuvudtaget fanns någon sådan checklista, så fick inte Hans ta del av den (om den fanns) och trots att han inte fick ta del av den (om den nu fanns) så var den åtminstone felaktig och stämmde inte överens med den de skrivit... Klart som korvspad att detta måste polisanmälas. (ironi)

Visst, Baushaus hantverkare kan säkert ha gjort en hel del fel men det är inte mycket i den ursprunliga (beställarens/redaktionens) artikel som inger förtroende för beställarens synsätt, är MITT intryck. Mycket luddiga anklagelser och få fakta om verkliga fel.
 
O
Vissa frågetecken är fortfarande frågetecken även efter Bauhaus brev.
Det är ganska rörigt när det gäller vem som gjort elarbetena. Där har de fortfarande inte svarat. Dock var de tydliga med att han har ansvaret för att el installationen är korrekt. Men det har inte med frågeställningen att göra. Han ville veta vem som gjort arbetet. De har
egentligen inte gjort mer än bemött själva renoveringen inte alla andra egentligen lika viktiga saker.
När det gäller termostatens felaktiga placering, så är det inte konstigt att en besiktningsman godkänner det hela... Felet ligger i att den inte är placerad enligt beställningen.
 
D
Ramnemark skrev:
Som elektriker borde du veta att det finns termostater med rumsgivare, vilket vi inte vet om Hans har. Du får läsa på om produkterna lite.....
I badrum där golvvärmen till stor del är en komfortfråga där man vill ha golvet jämnvarmt, så brukar man för det mesta köra med golvgivare. I större rum av mer allmänn karaktär där man installerar golvvärme kan man använda sig av rumsgivare. Har för övrigt läst igenom ett flertal installationsanvisningar för termostater nu (med rumsgivare) och ingen av dem säger något om att de skall sitta på 150cm höjd. Själv tycker jag det låter orimligt högt och skulle tycka det vore otroligt fult med en termostat i ögonhöjd. Vill mycket hellre ha den längre ned där den är mer diskret. Men det som är väsentligt är ju vad som har avtalats, sedan kan man tycka vad man vill om vilken placering som är att föredra.
 
D
Hojte skrev:
Ja vi har inte sagt något annat, utan bara att om det är i kombi med rumstermo (där man använder både golvgivaren och rumsgivaren(som sitter i displayen) så är ju 1m höjd fel höjd för att använda rumstermo enl tillverkarens instruktioner (jag vet fortfarande bara om dom vanliga märkena)
Var någonstans hittar du denna rekommendation för de vanligaste märkena? Jag har letat, men har inte hittat någonting om någon rekommenderad installationshöjd i t.ex. Ebecos anvisningar.

http://www.ebeco.se/sites/default/files/documents/manual_ebt_355_a.pdf
 
DIY_freak skrev:
I badrum där golvvärmen till stor del är en komfortfråga där man vill ha golvet jämnvarmt, så brukar man för det mesta köra med golvgivare. I större rum av mer allmänn karaktär där man installerar golvvärme kan man använda sig av rumsgivare. Har för övrigt läst igenom ett flertal installationsanvisningar för termostater nu (med rumsgivare) och ingen av dem säger något om att de skall sitta på 150cm höjd. Själv tycker jag det låter orimligt högt och skulle tycka det vore otroligt fult med en termostat i ögonhöjd. Vill mycket hellre ha den längre ned där den är mer diskret. Men det som är väsentligt är ju vad som har avtalats, sedan kan man tycka vad man vill om vilken placering som är att föredra.
Jag svarade på Tommys inlägg om att golv-givaren alltid används. Jag vet mycket väl att de flesta kör med golv-givare, men det finns termostater utan....
 
Paxman skrev:
Blir publiciteten för negativ så byter de namn på firman och kör vidare i samma spår. Det är här som Bauhaus missat en smula, de lär inte kunna byta namn i första rycket..
Nu påpekar du på en viktig sak. Varumärke eller företagsmärke, det går att räkna fram hur mycket märket är värt i pengar. Ingen lätt beräkning eftersom det är immateriell tillgång men det går. Just i Bauhaus fall det är värt en hel del och som du säger det är inte lätt att byta namn o pengar är viktig för företaget. Men om man sätter i perspektiv, företagets varumärke gentemot värdet för badrummet (200 000kr) då kan man inte tvivla en sekund på att företaget gör allt i sin makt för att skydda mitt märke. Pengar är förstås viktigt. Om det handlade om en liten firma skulle jag trott på historien men när det gäller ett större företag av den kaliber som Bauhaus, skulle jag aldrig tvivla om att de gör allt i sin makt o lite till för att rätta till det och få kunden nöjd.
Men det kanske räcket inte. Nån gång måste man dra en gräns.
 
Visst kan det göra stor skillnad på golvbrunnsplacering för dusch istf för badkar! En dusch har ofta golvbrunn centrerat i duschhörnan, dvs med centrum 45 cm från vägg. Ställer du ett badkar över den, hamnar brunnen en bra bit in under karet och det blir krångligt att komma åt och rensa vattenlåset. Är det riktigt illa kanske man rent av behöver flytta karet för att ens kunna lyfta upp insatsen!
Det är nog bara en enda person i tråden som tycker att en sån lösning är helt OK och inget att irritera sig på...
 
jag antar att höjden 150 är för att små barn inte ska börja pilla på inställningarna

Man får anta att brunnen är felplacerad för ett badkar, inte att gallret är fel

Hans Walter: om du läser här kan du inte lägga in en bild eller 2 på badrummet?
Gärna en bild ner i golvbrunnen
 
DIY_freak skrev:
I badrum där golvvärmen till stor del är en komfortfråga där man vill ha golvet jämnvarmt, så brukar man för det mesta köra med golvgivare. I större rum av mer allmänn karaktär där man installerar golvvärme kan man använda sig av rumsgivare. Har för övrigt läst igenom ett flertal installationsanvisningar för termostater nu (med rumsgivare) och ingen av dem säger något om att de skall sitta på 150cm höjd. Själv tycker jag det låter orimligt högt och skulle tycka det vore otroligt fult med en termostat i ögonhöjd. Vill mycket hellre ha den längre ned där den är mer diskret. Men det som är väsentligt är ju vad som har avtalats, sedan kan man tycka vad man vill om vilken placering som är att föredra.
R1 riktlinjer för innerklimat: 1,2 m över golv för rumsgivare för stående arbete och 0,6 för sittande. 1,5 m var kommer denna siffra ifrån egentligen ?!!!
 
De som letat igenom massor av installationsbeskrivningar, missade nog denna. :)
NRG_Main.jpg
NRG-Temp som används vid T2 golvärmesystem!

3. Montering och installation
Termostathuset
NRG-Temp är avsedd för infälld montering i en 65 mm
standardväggdosa. Den bör placeras cirka 1,5 meter över
golvet,
skyddad från direkt solljus och drag. Alla kabelrör
som leder in i termostathuset måste vara tätade, till exempel
med en bit isolering i kabelröret, så att termostaten inte
utsätts för drag.
NRG-Temp kan även monteras i en extern förhöjningsram på
vägg. Monteringsramen och fronten kan bytas ut genom att
du trycker med en skruvmejsel på två interna plastknappar
på termostatens sidor (figur 2).

http://www.elot.se/dokument/t2-nrg-temp-bruksanvisning.pdf
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Precis!
 
D
nino skrev:
Man får anta att brunnen är felplacerad för ett badkar, inte att gallret är fel

Hans Walter: om du läser här kan du inte lägga in en bild eller 2 på badrummet?
Gärna en bild ner i golvbrunnen
Men det vet vi ju egentligen inte? Det enda som står är en "golvbrunn anpassad för dusch istället för det beställda badkaret". Med tanke på hur artikelförfattaren alternativt beställaren har försökt förstärka andra fel, t.ex. genom att kort och gott skriva "en display" istället för "termostat" (om det nu var det) så vore det helt i linje att det enbart skulle vara gallret som skiljer.

För övrigt skulle nog jag ha föredragit en golvbrunn placerad för dusch, om badrummet i övrigt skulle vara lämpat för dusch placerad där, även om jag skulle ha badkar. Det är (för det mesta) så lätt att bara dra lite rör från badkarsutloppet till golvbrunnen helt dolt under badkaret och om man (eller nästa ägare av huset) sedan ändrar sig och vill ha dusch istället för bad, så är det så mycket enklare om brunnen är placerad för dusch. Det är mycket svårare att använda en golvbrunn placerad för bad för duschning istället för tvärtom.

Men återigen, så är det naturligtvis så att det skall utföras på det sätt som överenskommits. Sedan är bara frågan hur stor katastrofen är om det inte blev så ändå...
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Matstj skrev:
Det är brottslig för den som utför jobbet(om han/hin är inte behörig). Inte för den som använder det. I detta fall, Hans riskerar ingenting om inslationen är ändå godkänd. Fungerar elen som det ska då finns det ingenting att oroa sig för. Hans har ingen juridisk skyldighet i det hela.
Är elinstallationen verkligen godkänd? Det framgår inte tydligt av Bauhaus svar. Att Hans inte riskerar något juridiskt är väl en klen tröst om någon skadas allvarligt pga ett elfel? Hur vet vi om elen fungerar som den ska? Att lampan tänds när man trycker på knappen är knappast ett bevis för det.

Bauhaus skrev:
När det gäller Walters påståenden om elinstallationen har Elsäkerhetsverket i sitt beslut meddelat att installationen kan ha genomförts av installatör som saknat behörighet. Elsäkerhetsverket har således inte konstaterat att behörighet saknats.
Nej, de har inte konstaterat att behörighet saknas. De har inte heller konstaterat att det finns, eftersom dokumentationen är så bristfällig så att man inte kan avgöra i frågan.

Bauhaus skrev:
Även om så skulle ha varit fallet uppger Elsäkerhetsverket i sitt beslut att det inte behöver innebära att det föreligger något fel i installationen.
En märklig skrivning. Man beslutar väl inte om ett fel föreligger eller inte?
Självklart kan installationen var efter konstens alla regler (bortsett ifrån dokumentationen), men det är ju inte det frågan avser. Frågan är om den är utförd av en behörig elektriker eller inte. Inte ifall en eventuell obehörig elektriker gjort ett korrekt jobb eller inte.
Bauhaus skrev:
Något sådant fel har heller inte upptäckts, vare sig vid besiktningen den 14 april 2015 eller vid den som genomfördes 26 juni 2015.
Här kommer en intressant fråga då. Hur genomfördes den besiktningen och av vem. Gjordes det en besiktnig av badrummet inklusive el, eller exklusive el. Det är ju långt ifrån alla besiktningsmän som hanterar el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.