Jag hade inte gjort så, det blir en jäkla massa krockade och gnidande mot stolparna.
 
Redigerat:
D
naoj skrev:
Måste klipparen "komma åt" slingan överallt?
Jag ska snart hjälpa svärfar att installera deras 330x. ( lång leveranstid, beställde i början av augusti, får den tidigast 7:e september.) En del av tomten gränsar till en hage med stängsel. Klipparen kan gå under tråden mellan stolparna så där ska vi lägga slingan så att den klipper ändå ut till där hagen börjar. Men måste vi lägga slingan runt stolparna så att klipparen stannar mot slingan eller man kan lägga slingan i en rak linje längs med hela hagen, så att klipparen krockar med stolparna istället för att stanna mot slingan.
Varje hinder den kan krocka med kommer den krocka med. Varje krock låter lite men är man inte känslig för det så är det inga problem. är det plats för klipparen att klippa gräset bakom varje stolpe?
 
DennisLarsson skrev:
Varje hinder den kan krocka med kommer den krocka med. Varje krock låter lite men är man inte känslig för det så är det inga problem. är det plats för klipparen att klippa gräset bakom varje stolpe?
Jo det blir ju mycket krockar. Min egen 330x krockar med ganska mycket och vi störs aldrig av ljudet, men det sliter ju en del på klipparen. Tyvärr kan den inte klippa bakom stolparna. Tanken var att de skulle bli mindre jobb med att lägga ner slingan och att den skulle klippa närmare stolpen.
Ska ha båda guidekablarna så tror inte jag behöver låta den gå till laddaren via slingan.
Ska lägga ut en ritning av tomten senare för lite tips om hur guidekablarna ska dras. Har några idéer själv, men andra vinklingar på de e ju alltid bra :)
 
Frågan är ju vad grannarna säger om alla krockar (om man har några). Kan ju vara skönt att kunna klippa även när man sover med öppet fönster ibland, eller bara solar utan att höra krockar. Känns ju tämligen permanent att lägga kabel, så jag skulle lagt det runt allt som funkar.

//Lasse
 
Krockarna låter väldigt lite. Det som kan störa är om knivarna slår i en sten eller gren.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det finns inga grannar som blir störda. Min egen 330x krockar med lite träd och buskar och vi blir inte störda av de så det är inga problem. Men det blir ju ganska många stolpar som den måste krocka med.
Min tanke var mest att om klipparen fungerar korrekt även om den inte stannar mot slingan på alla ställe utmed slingan. T.ex. hur GPS:en reagerar om den inte kan registrera slingan hela vägen? Eller den registrerar bara området oberoende av hur klipparen stannar. Står ju i manualen att den registrerar var begränsningsslingan och ev. guidekablarna finns. Har ingen egen erfarenhet av de själv med min egen 330x.
 
D
Har ett 20 tal hinder utan slinga och har inga problem.
 
galento
DennisLarsson skrev:
Har ett 20 tal hinder utan slinga och har inga problem.
Nej vi har ett 30 tal hinder den krockar mot förutom öarna och det är heller inga problem.
 
Det är som jag skrivit tidigare inte hindren som jag undrar över då jag vet att min egen 330x klarar det mycket bra. Utan om det blir något problem i funktionen av klipparen när den inte kommer åt begränsningsslingan på alla ställe. Men det verkar inte som att det ska vara något problem.
 
Jag förstår hur du menar.
Man kan bara gissa hur det fungerar, och eftersom en gps är ganska oprecis i sin positionsangivelse så vet den inte exakt vad det är den krockar med. Är jag framme vid gränsen eller var sjutton är jag? Något kom i vägen.

Sen om det spelar någon roll, det vet nog bara några få programmerare på HQ, och de verkar inte säga något.
 
D
Jag har ett träd bara några cm till vänster om guideslingan och det är inga problem för klipparen att klara det, men har ingen aning om vad som händer om jag sätter ner korridoren.
 
Jag har en plätt på gräsmattan som jag behöver förbättra med lite nya gräsfrö. Vill då inte att gräsklipparen kör där.Fungerar det att lägga något runt gräsplätten så länge? Eller blir det något problem när den tror den kan klippa där.

Satt något ivägen men tydligen inte tillräckligt högt så den hade kört halvt över hindret sen fastnat på knivarna som stått och slagit i mitt hinder.
 
FRS05 skrev:
Jag har en plätt på gräsmattan som jag behöver förbättra med lite nya gräsfrö. Vill då inte att gräsklipparen kör där.Fungerar det att lägga något runt gräsplätten så länge? Eller blir det något problem när den tror den kan klippa där.

Satt något ivägen men tydligen inte tillräckligt högt så den hade kört halvt över hindret sen fastnat på knivarna som stått och slagit i mitt hinder.
Gör en sarg av nå virke du har liggande.
Inga problem.
Har lika runt vår pool som är nergrävd någon decimeter. (y)
 
Har gjort en sarg av 4-5" breda bräder och satt ihop dem med gångjärn i kortsidorna. Kan flytta dit behov finns och forma rektanglar, halvmånar eller vad som behövs för tillfället. Vill du inte skruva och såga så mycket själv kan du köpa en pallkrage och ta bort ett gångjärn.

//Lasse
 
D
Har slagit ner pinnar runt tillfälliga hinder. Bara de är höga nog så klipparen krockar med dem även om den backar. Min klippare lyckades vända och få in ena pinnen vid bakhjulet så den hamnade innanför karossen och höll kvar klipparen. jag har aldrig haft problem när jag tagit bort dem sen igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.