AndersMalmgren skrev:
Jag hade nog kanske valt samma som bardisklampa fast utan snodd om inte min kollega hade den :D Letar efter industirlampa nu istället, tips? :D
Vi är inte speciellt inne på industrilampor i övrigt så har tyvärr inga tips åt dig.
 
AndersMalmgren skrev:
Jag hade nog kanske valt samma som bardisklampa fast utan snodd om inte min kollega hade den :D Letar efter industirlampa nu istället, tips? :D
Finns mycket kul på ebay från Kina men jag kan inte svara för hur kvalitén är :)
 
Uttag och brytare

Igår hämtade jag uttagen och brytarna i porslin från tyska THPG. Vi har köpt dessa via Gamla Mejeriet som ligger några mil söder om Malmö. Väldigt trevlig liten butik med betydligt bättre bemötande och även kunnande än t.ex. Byggfabriken.

Det dröjer nog dock innan de monteras. Jag vill få klart ytskikt i några rum till innan vi tar hit elektrikern. Det börjar dock bli mörkt om kvällarna nu då vi inte har några driftsatta taklampor... Får väl hänga upp några glödlampor till :p

WP_20150812_16_56_58_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hoppas det kommer lite bilder även på innehållet i kartongerna snart även om monteringen dröjer... ;)
 
badtastex skrev:
Jag hoppas det kommer lite bilder även på innehållet i kartongerna snart även om monteringen dröjer... ;)
Det kan vi ordna :)
 
Här kommer lite bilder på brytare och uttag. Provmomterade lite i lilla sovrummet (ingen inkoppling/spänning). Kvalitetskänslan är grymt hög! Har man känt på en dimmer som denna kan Eljo Renova slänga sig i väggen..

WP_20150815_15_41_49_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vridbrytare kron 2-polig för att styra utebelysning och uttag på balkongen.

WP_20150815_15_43_06_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150815_16_50_08_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antenn/radio/data

WP_20150815_17_04_51_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glödljusdimmer

Slänger in lite bilder på golvet i sovrummet som nu är helt klart (förutom slipning och behandling).

WP_20150815_12_27_15_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150815_12_53_05_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150815_12_53_37_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150815_12_53_45_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150815_12_54_02_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J***igt snygga brytare och golv!

Synd att det inte passar i mitt nybygge =(

Får köpa en 20-tals lägenhet också =)
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Respect, boomchackalack!
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Jerry Onmalm skrev:
J***igt snygga brytare och golv!

Synd att det inte passar i mitt nybygge =(

Får köpa en 20-tals lägenhet också =)
Tack :)

Ja, gör det. De är rätt trevliga ;)
 
T
Snygga brytare men absolut inte min stil fast golvet är ju sjukt snyggt(y)
 
Väldigt fina brytare, det är skönt att se att inte alla väljer svart när de skall ha retro.

Tyckte jag saknade en RJ-kontakt (LAN) i antenn/radio/data men det kanske finns separata sådana? Kan du dela med dig av en länk?
 
badtastex skrev:
Väldigt fina brytare, det är skönt att se att inte alla väljer svart när de skall ha retro.

Tyckte jag saknade en RJ-kontakt (LAN) i antenn/radio/data men det kanske finns separata sådana? Kan du dela med dig av en länk?
Ja, dessutom är ju de svarta från THPG i bakelit vilket är ett riktigt skitmaterial enligt elektrikern då det spricker väldigt lätt. Jag vill inte att brytarna ska lysa på väggarna heller.

Ja, i och med att vi har Comhem i dagsläget så är det övre uttaget för bredband via coaxial. Det kommer även sitta en TV på denna plats i framtiden så det är ju för kanalerna också. Vi har inte dragit några nätverkskablar då jag klarar mig fint med trådlöst. Jag kommer ha min arbetsplats/skrivbord vid detta uttag och då ha trådat till datorn därifrån. Det finns nätverksuttag med 2xRJ45 och de ser ut såhär:

8344-4-image_181978_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nytt fönster

Vi har nu fått fönstret bytt i lilla sovrummet. Det nya är av samma typ som balkongpartiet i köket och är således en två-glashistoria.

WP_20150819_16_03_08_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150819_16_03_46_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret i skafferiet har också fått sig en uppfräschning i form av skrapning och målning av in- och utsida. Detta är alltså underhåll som föreningen utför. Vi har hållit på med målning av hallen utanför kök och sovrum och stryker sista laget på väggarna ikväll. Efter det är det dags att börja lägga golv där. Samtidigt har jag spacklat och slipat två gånger i skafferiet. Vi fick riva ner fönsterfodren där för de tidigare hyllorna var jackade in i fodren och de nya hyllorna blir inte så djupa (se skiss på föregående sida). När vi plockade bort dem så rasade ju stora delar av putsen runt smygen p.g.a. "träpluggarna" i fogarna som fodren är spikade i. Det blev därmed en hel del lagning och spacklingsarbete där. Vi grundar väggar och målar snickerier där i helgen.

Vi har även investerat i en ny, liten och snyggare brandvarnare från Schneider:

968129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... och även en 6kg brandsläckare som monteras i klädkammaren:

600069-60_b.jpg
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Håller just nu på att lägga golv i hallen mellan kök/matsal och sovrum/gästrum. Vi håller samtidigt på att måla i skafferiet och ånga bort de sista tapeterna i vardagsrummet. I helgen var vi och hämtade inredningen till skafferiet som består av ek. Limfog 2000x400x18 samt 20x40 mm planhyvlat. Mer bilder kommer senare i veckan.

Vi skall förhoppningsvis få leverans av bänkskivan på fredag och troligtvis lär de reklamerade luckorna också dyka upp under veckan. Vi har nu fått leveransdatum på våra vitvaror (ugn, mikro och häll) och de ska förhoppningsvis komma på tisdag nästa vecka. När dessa grejer rullar in blir köket helt komplett och vi får rinnande vatten, diskmaskin o.s.v. igång. Vi kan då slänga ut vår temporära spis i hallen och börja spackla där :)

WP_20150823_14_24_13_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150823_14_24_55_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes på bilderna var det rätt trångt att lägga i hallen p.g.a. alla sladdar. Vi har fortfarande bara driftsatt uttagen i köket. Tanken är att elektrikern skall komma om någon vecka för att driftsätta de rum där vi har målat färdigt.
 
Hur gör du med övergången mellan befintliga socklar, dörrfoder och det nya golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.