Efter lite klurande så känns det som att din (helrob) lösning ändå är rätt optimal, skruvade du stödbenen direkt på takstol och sedan på med regel?
Eller hamnade stödbenen på sidan rent av?


//a
 
På sidan, mycket enklare att fästa och måtta så väggen blir jämn.
 
  • Gilla
andreas_r
  • Laddar…
murak
Mycket bra tråd med fina bilder, tack för det!

Jag ska igång med Villa Västervik i oktober och funderar så klart på isolering av ovanvåning. Snedtaksväggen kommer gå nästan ändå ner till golvet och nästan ända upp i nock. Isolering 120mm+120mm+plastfilm+120mm byggmax skiva. Rören för ventilation vill jag dra i det innersta (varmaste) lagret isolering till framtida walkincloset och badrum, se bild.

Första laddningen frågor:

1: Är balkarna som vid leverans sitter längs taket 195x45mm?
2: Vart hittar jag billigt men bra musnät?
3: Sitter takstolarna cc600mm?
4: Ser ni någon nackdel med att dra frånluftsrören så som i bilden? De fördelar jag ser är mindre risk för kondensproblem och lättare att modifiera från insidan (slipper ta hål på plasten).
5: vad gör jag i nocken där luftspalten slutar? Täppa till helt? Bygga vertikal kanal från ena sidan till den andra? Ventiler i gavlarna?


iso 120 120 120.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
murak skrev:
Mycket bra tråd med fina bilder, tack för det!

Jag ska igång med Villa Västervik i oktober och funderar så klart på isolering av ovanvåning. Snedtaksväggen kommer gå nästan ändå ner till golvet och nästan ända upp i nock. Isolering 120mm+120mm+plastfilm+120mm byggmax skiva. Rören för ventilation vill jag dra i det innersta (varmaste) lagret isolering till framtida walkincloset och badrum, se bild.

Första laddningen frågor:

1: Är balkarna som vid leverans sitter längs taket 195x45mm?
2: Vart hittar jag billigt men bra musnät?
3: Sitter takstolarna cc600mm?
4: Ser ni någon nackdel med att dra frånluftsrören så som i bilden? De fördelar jag ser är mindre risk för kondensproblem och lättare att modifiera från insidan (slipper ta hål på plasten).
5: vad gör jag i nocken där luftspalten slutar? Täppa till helt? Bygga vertikal kanal från ena sidan till den andra? Ventiler i gavlarna?


[bild]
Hej
1 troligen men beror nog på snözon etc
2 jag köpte på Beijers
3 nästan... men jag har dubbla stolar mellan sektionerna så där andra mått och snözon styr nog också
4 vad har du för värmesystem? Känns inte som man behöver fixa så mycket med rören när de är på plats i vilket fall...
5 det är väl nackdelen med öppet i nock, finns redan nockpanneventilation i mitt hus
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Tack för svar!

Så i ditt hus kommer luften ut längst upp i nock? Vilket hus har du?

Här är en bild som förklarar de alternativ jag skrev på 5.

luftspalt nock.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kalmar, men är nog samma på alla. Kolla efter två typ 7 cm i diameter stora hål i taket i nocken, de ventilerar ut under någon nockpanna.
Jag har ju gått på sluten ventilation i takfoten eftersom 50 cm isolering leder till att hanvinden knappt värms upp från huset men jag har ju inte öppet till nock så lite annat läge.
Annars är det ju en del som gjort ett litet plant tak just för att kunna få till ventilation och taklampor etc.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Ok, jag förstår. Det skall bli jättekul när huset kommer och man kan börja upptäcka hur allt ser ut :)
Jag tror jag ska göra som du skrev, att ha ett litet plant tak just för att få till lite luft uppe i nock och för att kunna fästa belysning. Ska cadda vidare, lägger upp en skiss senare.
 
Avståndet för mina takstolar låg från 46 till 56, ett j@vla kapade Mao.
Just nu håller jag på med skarven till takkupan, roligt ställe att sätta luftspalt på.....
//a
 
murak
andreas_r skrev:
Avståndet för mina takstolar låg från 46 till 56, ett j@vla kapade Mao.
Just nu håller jag på med skarven till takkupan, roligt ställe att sätta luftspalt på.....
//a
Tack för info! Jag läste nån annan stans att måttet kunde variera. Beror detta på vem som sätter taket eller är det lika för alla? Om måttet varierar mycket kanske lösull är att föredra?
 
Gissar att det har med snözon att göra, jag kommer köra med lösull i snedtaket och använda den medföljande isoleringen som blir över efter att jag isolerat gavelspetsarna till garaget(när nu det blir av).

//a
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Ingen här som sprutat lösisolering cellulosa/thermocell?
 
Har precis sprutat snedtaket och tak med vad nu isover har för någon typ av lösull, tog dem runt 2 timmar. Vad notan landar på vet jag inte riktigt men drygt 20k är estimatet.

//a
 
Håller på med väggarna på övervåningen, och innan jag sätter igång med den sida som kommer hålla toaletten så har jag ett litet huvudbry..
Vart i hela fridens namn kommer anslutningen till avloppet upp?

//andreas
 
Skall väl anslutas där luftningsröret från avloppet på bottenvån kommer upp genom taket? Har du skruvat upp spånskivorna i golvet?
 
Har inte lyft på någon platta ännu, känns som att jag vill slita lös rätt platta till att börja med då de är limmade och spikade :( .
Gick lös med cirklesågen när jag drog om ventilationen till fläkten för att nå fram till köksön och någonting säger mig att det kommer bli liknande approach när jag väl vet vart jag ska börja.

//a
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.