Tack för kommentaren! Tycker själv att det var värt allt slit eftersom det blir väldigt vackert med åldrat tegel, tråkigt bara att jag har andra sidan av taket kvar - den som i princip inte syns. ;)
 
Taket ser riktigt bra ut. Smälter in direkt!
 
Instämmer med kommentarerna om taket, jättefint!
Hela bygget är väldigt fint och imponerande.

Jag skulle dock uppskatta fullstora bilder istället för kollage :)
 
Tack för alla kommentarer!

Faktum är att bilderna inte är så långt ifrån fullstora, de är endast nedskalade med 30% för att inte kollagen skall bli ohanterbart stora. Vet inte riktigt om det finns några begränsningar här på forumet men jag tar till mig kommentaren och fixar andra bilder längre fram.
 
Det kanke blir lättare att se om du lägger upp bilderna en och en?
 
badtastex skrev:
Tack för alla kommentarer!

Faktum är att bilderna inte är så långt ifrån fullstora, de är endast nedskalade med 30% för att inte kollagen skall bli ohanterbart stora. Vet inte riktigt om det finns några begränsningar här på forumet men jag tar till mig kommentaren och fixar andra bilder längre fram.
Äsch, klickar man på din kollage-bild och sen zoomar in (webbläsaren skalar ner för att visa hela samtidigt) så är det stort nog :)
 
B
stefancrs skrev:
Äsch, klickar man på din kollage-bild och sen zoomar in (webbläsaren skalar ner för att visa hela samtidigt) så är det stort nog :)
Fungerar dåligt att skrolla i bilden när jag klickat på den i Android-appen, händer nästan inget när jag drar i sidled. Testat på två mobiler med samma resultat (LG G2 och G4).
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
breakman skrev:
Fungerar dåligt att skrolla i bilden när jag klickat på den i Android-appen, händer nästan inget när jag drar i sidled. Testat på två mobiler med samma resultat (LG G2 och G4).
Dum fråga kanske men.. (y)
Zoomar du in innan du försöker scrolla i sidled?
 
FredrikR skrev:
Dum fråga kanske men.. (y)
Zoomar du in innan du försöker scrolla i sidled?
Det är android-appen som buggar, zooma funkar, men scrolla funkar inte. Eller, ja, det funkar, typ, men oerhört dåligt :)
 
Funkar i appen både på Sony Z2 och Tablet Z4 här. :)
Provade flera ggr.
 
Alla vanliga pannor är nu på taket och jag hade tänkt sätta dit nockpannorna samtidigt som jag monterade andra sidan för att undvika eventuellt klättrande på pannorna efteråt, dessvärre passar de nockpannor som jag fick med inget vidare, det blir väldigt högt precis i nocken och det ser helt tokigt ut.

Började med att montera ihop två restbitar av råsponten, båda kluvna med 30 graders vinkel för att ansluta mot toppdelen av läkten. Lade även till en läkt ovanpå dessa för att ha något bra att skruva nockpannorna i.

Nocksupport.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gav upp tanken på att montera nockpannorna ganska snart efter att den första provats... Det ser tyvärr inget vidare ut. Har dock två nockpannor av annan modell som passar något bättre, får eventuellt komplettera med flera sådana så jag får ihop taket.

NockpannaTopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar inte vara helt ovanligt med en nockplåt men det känns inte så kul när man fått till ett tegeltak i övrigt, kommer leta lite till innan jag ger upp.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag har som kvällsnöje att avsluta kvällarna med att skumma genom blockets inkomna annonser. Har sett flertalet annonser med klassiskt lertegel under bortskänkes. Kika där!
Och om du redan gjort det kan jag rekommendera att du lägger in en bevakning. Då plingar det automatiskt till i din telefon om någon annons med lertegel dyker upp och du slipper leta aktivt. Jag har Android och använder mig av en app som heter blockdroid.
 
Absolut, det var via blocket som jag hittade det taktegel jag har lagt på nu. Tyvärr verkar dock nockpannor med trubbigare vinkel vara lite ovanligt. Vittinge Typ 1 som ju säljs ännu idag är mer rundad i formen och passar extremt dåligt (provade några nya pannor som jag lånat av en granne).

De två andra pannorna som jag nämner har en vinkel på ungefär 110 grader vilket gör att de rider lite på ändarna - detta är nog inget problem på ett stort tak där man knappt ser nockpannorna men på ett litet tak som detta så ser det allt lite tokigt ut.

Har även hittat till Hedenstedts taktegel (http://www.taktegel.se/) som säljer begagnat tegel - de har en massa olika nockpannor i lager som eventuellt skulle passa men det blir ju lite kostnader med frakt och annat.

Får se hur jag gör, hoppas på att hitta någt bra på blocket men de flesta vill nog inte att man enbart tar nockpannorna. ;)
 
Du skulle inte kunna köpa några enkupiga vanliga pannor och såga av sidorna lite? Ingen aning om det passar men jag tänkte att dom kanske har lite större radie på insidan.

Är annars grymt imponerad av ditt bygge, tänkte på det när jag var på Astrid Lindgrens värld där finns det många hus liknande detta!
 
Det var ju vanligt med nockbrädor förr, borde se betydligt bättre ut än plåt på ditt hus.

Är inte helt säker på när det försvann från "finare stadsmiljö" av den typ ditt bygge är dock. Möjligt att det vid 30-talet representerar en lite enklare stil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.