När dimmerpuckar började nå marknaden för många år sedan var det stora problem med ledningslängder och EMC som störde styrningen, fick använda avstörare (såg ut som en glimtändare har jag för mgi). Dessa var också CE märkta samt godkända, stora tillverkare.
Men fibaros har jag aldrig haft strul med, även med långa tändtrådar.
 
  • Gilla
vilpi och 1 till
  • Laddar…
Du kommer säkert att få ett annat beteende med en annan lysrörsarmatur, om det är värt kostnaden.

Glimtändaren har betydelse vid start av lysrörsarmaturen. Jag ser inte att den kan påverka vid släckning.

Det låter som om du har något slags transientskydd inkopplad på armaturen redan. Detta är inkopplat parallellt med armaturen, L-N. Det kan då vara värt att komplettera med ett RC-filter som kopplas över strömbrytarens kontakter och som därmed blir seriekopplat med armaturen (när brytaren är avslagen).

Några säkra svar är svårt att ge inom detta område...
 
  • Gilla
buggen
  • Laddar…
Stort tack för alla svar!

Jag har mejlat inköpsstället och beskrivit problemet.

Jag tittade närmare på armaturen för att försöka lista ut om det sitter ett transientskydd där. Jag tycker det ser ut som kapacitansen är 0,1 microF jämfört med 22 microF på Elkos. Motståndet vet jag inte hur man ser. Den verkar vara inkopplad parallellt vad jag kan se.

IMG_20150816_131130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det se ifall komponenten på bilden är ett transientskydd? Borde jag i så fall byta till Elkos variant?

Armaturen är integrerad i ett badrumsskåp så alternativet skulle kanske vara att byta t ex reaktorn (förutsatt att det skulle vara en möjlig lösning). Tittade som hastigast på kjell.com och hittade en reaktor som jag tror skulle kunna passa.

Ska titta lite nämare på ev lösning med RC-filter också.
 
Det är en ren kondensator som sitter där, att byta drossel tillför inget den du har är av en vettig typ och allt fungerar ju i armaturen. Det som inte syns på bilden är om det sitter någon faskompensering där, knappast troligt eftersom de satt den lilla X-kondensatorn där. Jag skulle tänka mig att du får bäst verkan genom att sätta in en kondensator av rätt storlek för kompensering då slår du nog två flugor.

Annars som Bo nämnt lägga något över brytaren men det är bättre om du kan ta det närmre källan och inget som stör ögat på ev elektriker med ovanliga komponenter i brytardosan.
 
  • Gilla
buggen
  • Laddar…
Innebär det att jag borde testa att byta ut kondensatorn på bilden mot det transientskydd som Bo tidigare länkade till?
 
Du kan ju prova, inga garantier...
Kolla som sagt efter en stora kondensatorn i armaturen också och mät om den är hel. Den ska hålla i storleksordningen 4-8 µF.
 
buggen skrev:
Innebär det att jag borde testa att byta ut kondensatorn på bilden mot det transientskydd som Bo tidigare länkade till?
Det han länkade passar nog bäst över strömbrytaren och om du vill lägga parallellt i armaturen är det klassiska en varistor. Såna kan du också hitta hos tex Elfa ta en typ med märkspänning 250 V isf. Eller som sagt sätt kompensering på ca 3 uF där den lilla sitter om det inte redan finns.
 
Hej!

Har idag Nexa och Telldus för att styra utebelysning och för att få en del temperatur och fuktdata från bl.a. krypgrund.

Har funderat på att gå över till något mer "pålitligt" då nexa i mina trakter är lite opålitligt, samt att reläerna är extremt känsliga för strömspikar, av t.ex cirkelsågar och kapsågar (har bränt 6 st reläer i garaget av olika anledningar).

Har några frågor jag inte hittat svar på:

1) Finns det komponenter, t.ex. Astrour som kan monteras på en DIN-skena i centralen och som fungerar med Z-wave? Jag vill göra en så enkel och standardiserad installation som möjligt men slippa sladdarna.

2) Nexa har en sändare som monteras bakom befintlig brytare som är batteridriven. Fungerar tyvärr väldigt dålig, så jag undrar om det finns något stabilare för z-wave? Vill inte använda speciella knappar utan vill att de ska passa i befintliga ramar (exxakt).

Tack på förhand
S
 
B
steve5432 skrev:
Hej!

Har idag Nexa och Telldus för att styra utebelysning och för att få en del temperatur och fuktdata från bl.a. krypgrund.

Har funderat på att gå över till något mer "pålitligt" då nexa i mina trakter är lite opålitligt, samt att reläerna är extremt känsliga för strömspikar, av t.ex cirkelsågar och kapsågar (har bränt 6 st reläer i garaget av olika anledningar).

Har några frågor jag inte hittat svar på:

1) Finns det komponenter, t.ex. Astrour som kan monteras på en DIN-skena i centralen och som fungerar med Z-wave? Jag vill göra en så enkel och standardiserad installation som möjligt men slippa sladdarna.

2) Nexa har en sändare som monteras bakom befintlig brytare som är batteridriven. Fungerar tyvärr väldigt dålig, så jag undrar om det finns något stabilare för z-wave? Vill inte använda speciella knappar utan vill att de ska passa i befintliga ramar (exxakt).

Tack på förhand
S
1) Funktionen att kunna styra som astro finns i controllern. Så du behöver bara en puck till utaget/uttagen du vill styra.
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Japp. Stendött. (Hålla inne S i 6 sekunder eller trycka i1 5 ggr).

Jag gjorde precis ett nytt försök.
Satte Homecentern i Exclude-läge.
Pluggade in pucken.
S i sex sekunder (ingen reaktion på Homecentern).
Drog ur sladden.
Satte Homecentern i Include-läge.
Pluggade in pucken.
S i två+ sekunder (ingen reaktion på Homecentern).
Hade samma bekymmer med mina Qubino. det löste sig när jag flyttade dom nära kontrollern.
 
produkten du länkade till ser ut som Aeon Labs micro smart energy switch. I clas ohlsons bruksanvisning finns dessutom en länk till deras sida (www.aeotec.com.). Sen har dom några moduler från www.tkbhome.com. and några från (www.visionsecurity.com.tw). Kolla från bruksanvisningarna varifrån produkterna kommer så är det lättare att hitta information om dem.

Åtminstone de Aeon Labs produkter jag har fungerar för mig. Synd bara att den där 20% kampanjen inte fungerar här i Finland.
 
Redigerat:
nortish skrev:
Clas Ohlson har ju 20% på hela sitt sortiment idag för att fira något. Hur är deras Z-wave prylar? Funderar på en dörrsensor och en insats: [länk]

Tack på förhand för inputs.
Jag har nästan uteslutande Aeon Labs insatsbrytare & dimmers hemma hos mig och de fungerar kanon för mig!
 
Dimmern jag har idag är följande http://elbutik.se/product.html/dosdimmer-uni-400w och det har inte varit några problem med värmeutveckling. Kan det då funka med Aeons dimmer?

Hur vet man om dimmern är en framkant eller bakkantsdimmer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.