Korvgubbe
Förstått vad?
 
Att stolparna inte skulle ligga i vattnet. Allt som ligger i vattnet är segvuxet granvirke:)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Då var det dags att uppdatera och visa vad som har hänt sedan sist.
Kistan stog klar och väntade på grävmaskin och nu var det dags! Justja precis när jag såg grävaren komma fick jag ett infall att kapa soldäcket med 1 meter. Tokkörde med motorsågen, effektivt och blev helt okej.
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sjösättning 121.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste erkänna att jag var lite rädd att kistan inte skulle klara att lyftas. Provade att dra ut den samtidigt som den lyftades med en gripklo. Men det gick var krångligt så vi fick stroppa runt ett par varv stockar och kroka i.
Det gick jättebra!
Sjösättning 158.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flyttade en del stenar som rasat ner där kistan skulle stå. Hittade även 2 stora stockar fastkilade under stenarna och då insåg man vilken nytta man har med en grävare.
Sjösättning 160.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kistan står på sin plats efter att jag mätt in den så gott det gick. Botten är inte helt plan heller så det skiljer drygt 10 cm mellan kistans vänstra och högra sida. Men det fixar jag när däcket ska läggas.
Fyllde kistan hela kistan med sten, allting med gripklo!
När det var gjort var det dags att lägga ut stolpar mellan land och kistan. Sjösättning 167.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kajen kommer som synes att bli lite vinklad mot kistan som sedan blir rak. Fick bli så både för att jag gillar utseendet mer än en rak brygga. Men också för att soldäcket vilar på massorna som jag inte ville börja gräva i med risk för ras.

Efter det fick grävaren bogseras hem och resten av arbetet blir för hand!
20150707_194600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog inte så många bilder som jag önskat men när man bara är 2 man varav jag är den ena har man inte tid att springa med kameran:)
Tungt som fasen och krångligt att måtta in stockarna för att sedan lyfta bort dom, markera i stenarna för borrning och borra.
En sjukt tung Cobra användes och jag måste säga att fyfan vad klumpiga maskiner men ack så bra.

Borrade samtliga hål och slog i gängstång för att se om det passade. Sedan var det bort med stockarna igen och fylla med ankarmassa. Stress! Fort tillbaka och skruva ner stängerna innan det härdar!

Resultatet blev rätt bra! Men det har hänt mer sedan dessa bilder med pållare och fler stockar som går in under soldäcket och knyter samman allt. Får bli nästa uppdatering!
Juli -15 025.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
Som synes rasade det ner en hel del kross längst in i länningen som grävaren inte kunde nå efter att kistan stod på plats. Dom kommer jag rensa lite senare:)
 
Dags för en uppdatering igen!

På nåt vis så kommer det en massa andra projekt emellan bryggan och dessutom är båtsäsongen snart över så jag har tagit det ganska lugnt på sistone med bryggbygget.
Men det har hänt endel ändå.
Några stolpar har bultats fast på tvären för att hålla ihop länningen med stockarna som går under soldäcket.
Blev även 2 stora pållare.
Ute augusti 009.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ute augusti 017.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bergkrossen som jag lyckades riva ner i länningen togs upp med en minigrävare!
Ute augusti 019.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen blev det lågvatten, helt galna 40cm under normalt! Vilket visade sig bli ett väldigt bra tillfälle att börja med isbrädor. Men jag stötte dock på problem med lågvattnet, 2 stenar kom fram i länningen som jag missade när vi sjösatte kistan. Tråkigt nog verkade dom vara jävligt stora och nersjunkna såpass att jag inte orkade få upp dom för handkraft.
Men vid -40cm kanske man inte kan förvänta sig att låta båten ligga längs in heller...
Isbrädor 002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isbrädor 012.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150823_190038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den stora stenen på sista bilden, bredvid båtslipen är normalt under vatten:)

Håll till godo, mer uppdates vid tillfälle!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Snyggt bygge. Byggde själv knuttimrade kistor för några år sedan, bultade understa och översta varven med m10 och det funkar bra. Däremot bultade jag bärlinorna för däcket för sig, så att jag kunde justera däcket utifrån sättningar. Det höll inte för där får vågor och is grepp, bytte till m12 som inte heller höll. Nu har jag m18 och det håller :D

Men min brygga är inte inklädd, det hade nog hjälpt mycket. Lätt att vara efterklok....
 
Tackar!
Ja M10 lät lite vekt, jag var skeptisk till mina M16 men det ska hålla. Precis osm du säger, är kistan inte klädd så blir det ju väldigt mycket mer utsatt.
Men det är jäkligt synd att bygga in en vacker timring också...

Har du tätt mellan stockvarven?
 
Nej inte helt tätt, några cm mellan varje. Har 2st 4m långa, 2m breda och 2m höga. Var kul att bygga men massor av jobb som du vet. Har funderat på att klä in min i efterhand, men vi har ordentliga vågor på höstarna så det måste bli ngt riktigt grovt....
 
Det är bra tätt ändå det! Jag täntke också bygga en i den storleken eller ännu större och såhär i efterhand är jag glad att jag inte gjorde det. Skulle behövt en större brygga/kaj men jobbet blir också så mycket mer. Och är man bara 2 man så blir det tufft.

Jag täntke klä min med 50x200 fura men priset drar iväg nåt enormt så vi får se hur länge mina snik-isbrädor håller :p
 
För intresserade så har det blivit en relativt billig brygga hittils, under 30k inkluderat allt från grävmaskin och pråm till virke och skruv:)
 
  • Gilla
sy97jgu och 4 till
  • Laddar…
Har i helgen fortsatt med isbrädor så nu närmar sig bryggan slutet för den här säsongen. Till våren ska det läggas bryggdäck, om den står kvar. Peppar peppar....

20150913_153101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150913_153117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett virrvarr av tvärgående stockar här under!

Även dags att göra iordning för vinschen när båten ska tas upp. En grop, lite armering och en massa betong.
20150905_164340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150905_171026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålet blev runt 60cm djup sen var det bara stora stenar. Hoppas det räcker!
Röret är av aluminium och ska kapas vid gräsmattan, sen har jag ett rör som passar inuti detta där vinschen är monterad.
Slipper man ha en vinsch ståendes i gräsmattan:)
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Då var det dags igen!
Ungefär samma tid nu som förra året när jag började med trädfällningen. Jag kommer alltså att bygga en stenkista till på 2x2x2 meter :)
Hade några stora granar som skulle fällas och varför då inte ta reda på virket och bygga något roligt!

En liten miss när jag byggde bryggan var att jag sjösatte kistan lite för nära land och bryggan blev således inte så lång som jag önskat.
Den nya kistan är tänkt att sjösättas utanför den andra och förlänga bryggan men samtidigt skydda för vågor in i båtlänningen.

Vad tror ni om att placera den nya kistan 1 meter utanför den andra och bygga ihop det? Nackdelar/fördelar?
Bilder från trädfällningen; 20160305_131719.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160305_142231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Härligt att du är på gång igen. Har du kvar mallarna sen förra året.

Blir sugen på att prova timmra när man ser på bilderna ifrån förra kistan. Ös på med mycket bilder.
/ / Mathias
 
Japp mallen är kvar så det känns lite lättare att komma igång den här gången. Ska försöka ta många men det är så lätt att man jobbar på och glömmer att dokumentera.

Träden fällde jag idag men tyvärr har jag ingen traktor så jag vet inte hur jag ska få fram och iväg timret för sågning. Orkade bara lägga iordning några stockar sen insåg jag att dom andra var alldeles för tunga.. Stockarna måste vara 4 meter för att kunna styras i sågen.
Sågningen ska jag fota den här gången, för nu ska jag göra det själv :D
 
Kommer att dra fram träden med fyrhjuling den här gången istället. Borde gå bra utan timmervagn trots att det ligger endel snö.

I väntan på nya kistan bjuder jag på en bild från i höstas, väldigt högt vatten!
20151206_122255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.