Norrhyttan skrev:
Det förekommer, när de väger tunga fordon brukar de passa på att håva in personbilar med släpkärror också.
Själv har jag råkat ut för att de räknat på lastvikt. Med utgång från kubikmetervikten och ett uppskattat volymmått gjorde de en ungefärlig beräkning. Hade det blivit misstanke om överlass fanns det nog risk för att en våg hade letats fram.
Absolut, jag är med på att det finns en risk...men under dom 17 åren jag kört bil & släp så har jag aldrig åkt in i en sådan här kontroll, tror faktiskt inte jag ens sett en längs vägarna. Man måste chansa lite i livet ibland...blir mer spännande så ;), tror nästan att risken är större att jag dör av att en fluga kör på mig i mach 2 när jag klipper gräset än att åka fast med överlast dom få ggr per år man kör med detta...och så länge jag vet att jag kör runt med en kärra som har kapaciteten att ta en last på cirka 800 kilo så sover jag lugnt om nätterna, mkt värre att chansa med en kärra som inte pallar detta, det kan vara farligt för medtrafikanter.osv
 
Redigerat:
Marre666 skrev:
Absolut, jag är med på att det finns en risk...men under dom 17 åren jag kört bil & släp så har jag aldrig åkt in i en sådan här kontroll, tror faktiskt inte jag ens sett en längs vägarna.
Poliskontroller är jäkligt slumpartade. Jag tillhör kategorin som blir stoppad i tid och otid. Brukar nog snitta en 7-8 rutinkontroller per år. Aldrig några problem, bara blåsa ballong och visa körkort. Inte mig emot, tar de några rattfyllon så gör de ju verkligen nytta.
Däremot har jag en kompis som kört lastbil i hela sitt 40-åriga liv. Han har aldrig någonsin blivit stoppad! Han åkte med mig en gång och vi satt och pratade om just det märkliga i detta. Precis när jag berättade att mitt rekord var två blås- och körkortskontroller inom en timme, så klev det ut en polis mitt i vägen och vinkade in oss på en kontrollplats för just en blås- och körkortskontroll ...

Det jag vill ha sagt med den långa redogörelsen är väl att livet är slumpartat. En del kan klara sig en livstid utan körkort, jag skulle inte klara mig en dag. Samma gäller förstås överlass.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Så är det 😀
 
Nu vart kärran levererad LM0751 med 1050 axel, positiv överraskning var den rejäla dragstången samt att noshjulet satt i mitten med rejäl hållare 👍🏻



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
AndersS skrev:
Men att ha lite extra kraftig axel är ju inte fel för det är inte alltid så lätt att räkna rätt på vikten. Själv kan jag hämta virke på en såg och även grus i des närhet så jag bara har 5 km till t.ex. fritidshuset via mindre grusväg och då kan man ta lite "extra last". Men visst troligtvis skulle en 750kg axel/drag också klara det vid sådan körning;)
Sävsjökärran jag har med broms är typad till 750kg, men axel/drag ligger på mycket högre värde enligt skylten på kärran. Minns inte riktigt men någonstans mellan 1000-1500kg.
Kollade på min kärra, den hade 1350kg så en viss tilltagen dimensionering, men den är ju över 10 år.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Y
Jag funderar på en Neptun Nordica N13-263

  • Totalvikt/lastvikt: 1300/975 kg
  • Bromsad: JA
  • Mått: 2630 x 1450 x 400
  • Däck: 165 R13C
  • Pris: 18.490:- ink moms


Stor, relativt okej pris, smart att kunna fälla alla sidorna. Tänker att jag kan koppla den på gräsklipparen och ha som bänk när jag grejar på gården. Och det om lasta pallar. Anar att det kan bli lite tungt att kliva upp och ned på den när man lastar sopsäckar dock.
- Fast jag vill dubbelkolla med er ifall någon har dålig erfarenhet av dessa?




Neptun är ett varumärke inom Trigano Trailers som årligen producerar över 120.000 vagnar vilket gör företaget till Europas största tillverkare av släpvagnar.
1. Extra stor lastyta där alla fyra sidor kan fällas eller avmonteras.
Nordica är en högbyggd släpvagn med hjulen under lastytan. Det ger en större lastyta än andra släpvagnar. Alla fyra sidorna kan fällas eller monteras av helt vilket gör NORDICA idealisk för maskinell lastning av gods t.e.x med gaffeltruck.

2. Skydd vid lastning med gaffeltruck
NORDICA har en stark stålprofil i ytterkanten av plattformen. Släpvagnens stålprofil skyddar flaket vid lastning med gaffeltruck så att plywoodbotten bevaras.

3. Släpet med avtagbara hörnstolpar
Hörnstolparna på NORDICA är avtagbara, det gör släpvagnen mångsidig och flexibel. När alla sidor och hörnstolpar plockats av har du en komplett plattformssläpvagn för lastning av större gods, maskiner mm.

4. Starka sidor och flaklås
NORDICA har dubbla sidor som gör den stabil och motståndskraftig. Dessutom är NORDICA utrustad med dubbla lås i varje hörn. Det gör NORDICA till ett perfekt släp för den professionella användaren.

5. Goda köregenskaper och idealisk för transport av långt gods.
Släpvagnen är utrustad med en lång dragstång som tillsammans med den extra-stora lastytan är perfekt att köra med och väl synlig i backspeglarna. Det gör också backning med NORDICA lättare. Eftersom sidorna på släpet kan fällas eller plockas av är NORDICA smidigt att använda för transport av lång last.


6. Den V formade dragkonstruktion, ALKO axlar samt gummitorsionsfjädring borgar för goda och säkra köregenskaper.
5161222560.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
hsd
det enda problemet är att den är högbyggd ,dvs. hjulen under
jag föredrar lågbyggt och helst med tipp, det är lättare att lasta
 
peternicklas
hsd skrev:
det enda problemet är att den är högbyggd ,dvs. hjulen under
jag föredrar lågbyggt och helst med tipp, det är lättare att lasta
Har du en lågbyggd med hjulen utanför så kan du inte fälla lämmarna runt om. Underlättar väldigt mycket att kunna fälla lämmar t.ex. när man lastar med truck. Sedan är de inte så höga med tanke på däcken som är monterade. Har själv en Anssems PSX 1300 och skulle aldrig ersätta den mot en lågbyggd med hjulen utanför.
 
hsd skrev:
det enda problemet är att den är högbyggd ,dvs. hjulen under
jag föredrar lågbyggt och helst med tipp, det är lättare att lasta

Beror helt och hållet vad man ska ha den till. Enligt Yrrol har han tanke att dra den efter gräsklipparen och använda den som bänk på gården vilket den skulle kunna fungera bra som, nu är det ju svårt att svara på det eftersom jag inte vet hur stor gård han har och vad han ska ha bänken till, personligen hade nog jag satsat på ett lågbyggt släp med tipp, och byggt mig en liten kärra till gräsklipparen, kanske någon mobil arbetsbänk på hjul eller en ATV kärra är ett alternativ?
Visst underlättar det med fällbara lämmar om man ska lasts med truck, frågan är hur ofta man gör det och om det inte går lika bra att göra det bakifrån? Måste man lasta från sidan kan man ju lägga 2st lastpallar på botten, så att man kommer upp över lämmarna och löser det på det viset.
 
Högbyggt alla dagar i veckan för mig!

1. Kan lastas med truck från sidan, bakifrån funkar sällan eftersom många pallar packas "på längden"
2. Superb arbetsplattform när man jobbar utomhus.
3. Om lämmarna kan fällas (vilket bör gå på ett släp) får man en slät yta som kan användas flexibelt.
4. Man slipper lyfta saker över en kant.
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Högbyggt alla dagar i veckan för mig!

1. Kan lastas med truck från sidan, bakifrån funkar sällan eftersom många pallar packas "på längden"
2. Superb arbetsplattform när man jobbar utomhus.
3. Om lämmarna kan fällas (vilket bör gå på ett släp) får man en slät yta som kan användas flexibelt.
4. Man slipper lyfta saker över en kant.
2 gånger hjulbredd i större lastyta utan att släpet blir bredare.
Man springer inte på ett hjul som finns under lastytan när man arbetar med att lasta/lossa eller har den som arbetsyta.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Tycker bäst om lågbyggda släp med tipp..
Smidigt att lasta på motorcyklar , mopeder osv.
Dom få gånger jag lastat mitt släp med hjälp av truck har jag bara haft förlängningsgafflar och då är det inga problem att lasta bakifrån.
 
Y
  • ALKO axlar samt gummitorsionsfjädring - bra eller dåligt?
  • Dom där klistermärkerna ger mig jula/biltema-kvalitekänsla men är det någon som tror Trigano Trailers / Neptun är lågkvalitetillverkare?
 
Redigerat:
peternicklas
Skiljer runt 15 cm i höjd ( 65 - 50) mellan de olika typerna av släp, tror inte höjden gör så stor skillnad.
 
peternicklas
Yrrol skrev:
ALKO axlar samt gummitorsionsfjädring - bra eller dåligt?

Dom där klistermärkerna ger mig jula/biltema-kvalitekänsla men är det någon som tror Trigano Trailers /
Neptun är lågkvalitetillverkare?
fick samma tanke. Ser ut att vara släp från en lågpristillverkare. Dock är ALKO axlar av väldigt hög kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.