S
grodis skrev:
(Ni skall absolut inte lägger er ner utan kämpa emot, en granne som anmäler på detta viset skall ni inte visa någon respekt mot, de kommer säkert fortsätta att anmäla om andra saker också i framtiden) .
Det är inte alls ni som har bevisbördan på att bevisa att det är en betydlig olägenhet för grannen, utan det är kommunen som skall visa att det är det. Vilka rättsfall i ämnet har ni stött på?
Vilken patetisk inställning, TS Har ju visat att han vill gå grannen till mötes.
Förstår inte varför du uppmanar till att trakassera sina grannar. Om vi nu säger att det blir såpass starka solkatter på grannens altan att den är obrukbar vissa tider på dygnet, spelar det då någon roll vem som har juridiskt ansvar? Varför ska man trakassera sin granne medvetet?

Du har ju uppenbart ingen koll eftersom du hävdar att bevisbördan ligger hos grannen, så varför skulle han kontakta dig för hjälp när du har fel på den mest grundläggande frågan av alla?
 
SueCia skrev:
Vilken patetisk inställning, TS Har ju visat att han vill gå grannen till mötes.
Förstår inte varför du uppmanar till att trakassera sina grannar. Om vi nu säger att det blir såpass starka solkatter på grannens altan att den är obrukbar vissa tider på dygnet, spelar det då någon roll vem som har juridiskt ansvar? Varför ska man trakassera sin granne medvetet?

Du har ju uppenbart ingen koll eftersom du hävdar att bevisbördan ligger hos grannen, så varför skulle han kontakta dig för hjälp när du har fel på den mest grundläggande frågan av alla?
Nu kan det vara så att det som ofta har uppstått detta intressanta fenomen att det är svårt att läsa innebörden och tonen på de som skickar inlägg, ett inlägg kan uppfattas som provocerande, korkat, idiotiskt, ironiskt, informativt, roligt, sakligt och så mycket mera. Att TS inte vill ha bråk är den bästa förutsättningen för god grannsämja och han skall ha en eloge för det, det är ju ändock TS som blir tvungen på något sätt att reda ut detta problem om han tänker bo där.
Sedan kan man spekulera i varför grannen gör som han gör, det kan vara så att det enda grannen är missnöjd med både nu och i framtiden är just att han blir bländad under vissa tider från TS tak.
Så det verkar som om TS vill ha hjälp med att få förslag om hur han skall åtgärda problemet som han själv ser det (sitt tak) och inte problemet som vi delvis inkluderat jag själv (grannen) ser det.
Beroende på dagsformen så hade jag antingen åtgärdat taket eller bett grannen fara och flyga, med dagens form så hade jag försökt åtgärdat taket och hade det inte gått bra så hade jag bett grannen, ja ni kan läsa, sedan försökt åtgärdat taket en annan dag igen.
När allt hade blivit bra så hade jag troligtvis bett grannen om ursäkt för mitt dåliga uppförande.
fd. hantverkare, grinig kund, dalmas.....
Ha en trevlig sommar och hoppas på mera regn, helst surt regn till TS, alltså till taket... (förtydligande eftersom jag inget illa vill TS)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
emmlar skrev:
Hjälp! Vi har precis byggt ett nytt hus med plåttak som vi kommer att bli tvungna att göra om då taket skapar blänk mot en grannes altan.

Någon i liknande situation?

Tips på åtgärder som tar bort blänket?
Jag måste bara fråga.
Har ni själva varit upp på grannens altan och kollat hur stor olägenheten är?
Och i så fall, håller du med grannen om detta?
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag måste bara fråga.
Har ni själva varit upp på grannens altan och kollat hur stor olägenheten är?
Och i så fall, håller du med grannen om detta?
Ja ett par bilder vore väldigt intressant att se
 
harry73
Det hänvisades tidigare till andra fall med bländande plåttak, och då är den här också intressant för TS.
Den ger ett visst stöd att det är bra med många turer :)

http://www.lerumstidning.se/2009/04/kommunen-gjorde-ratt/

Inledningsvis beslutade nämnden att grannen skulle lämna förslag på åtgärder för taket, men efter flera turer beslutades det under hösten 2007 att husets ägare inte behövde ändra något.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Detta slutade till sist med att den "störande" la om taket enligt vår jurist. Och dessutom vill vi inte bråka i flera år. Vi vill bo och trivas.

harry73 skrev:
Det hänvisades tidigare till andra fall med bländande plåttak, och då är den här också intressant för TS.
Den ger ett visst stöd att det är bra med många turer :)

[länk]
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi var där vid tillfället då de påtalade problemet för oss. Det blänkte då. Dock pågår problemet bara ca 2h/dag under maj/juni och blir därefter mindre och mindre. Skulle tro att det vid dagens datum inte är någon störning alls.

Mikael_L skrev:
Jag måste bara fråga.
Har ni själva varit upp på grannens altan och kollat hur stor olägenheten är?
Och i så fall, håller du med grannen om detta?
 
harry73
Blänkte det så at man inte kunde vara ute, eller bara när de tittade in i er trädgård?
 
emmlar,

Du har ju fått ett antal förslag på hur ni kan minska blänket...är det något av dem som verkar vara genomförbart med avsedd effekt?
 
Konstigt att problemet är maj-juni?
Det borde vara symmetriskt runt 21 juni (då solen står i topp)
Har man problem i maj så borde det vara problem i slutet av juli också.

Skaffa ett kamouflagenät och lägg på det när solen börjar komma i maj.

Protte
 
De kan nästan bara titta åt vårt håll då de bara har altan/gräsmatta åt det hållet. De ligger mkt högre än oss. På ett berg.
harry73 skrev:
Blänkte det så at man inte kunde vara ute, eller bara när de tittade in i er trädgård?
 
Problemet uppdagades i slutet av maj och vi har fått veta att det vid den tiden samt fram till mitten av juni pågår ca 2h. Antagligen är det mkt riktigt som "värst" kring den 21:e och därefter blir det mindre och mindre.
Hur störningen varit därefter vet vi inte utan har bara själva försökt räkna ut.

prototypen skrev:
Konstigt att problemet är maj-juni?
Det borde vara symmetriskt runt 21 juni (då solen står i topp)
Har man problem i maj så borde det vara problem i slutet av juli också.

Skaffa ett kamouflagenät och lägg på det när solen börjar komma i maj.

Protte
 
prototypen skrev:
Konstigt att problemet är maj-juni?
Det borde vara symmetriskt runt 21 juni (då solen står i topp)
Har man problem i maj så borde det vara problem i slutet av juli också.

Skaffa ett kamouflagenät och lägg på det när solen börjar komma i maj.

Protte
Hur tänker du då? Det kan ju lika gärna vara problem i oktober/november...det beror ju helt på takets vinkel i förhållande till solens höjd och var betraktaren (grannen) befinner sig.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Paxman, om man bländas under den period som solen står högst så är det en sammahängande period, typiskt runt 21 juni. Om det sker vid annan solvinkel kommer det att inträffa vid två perider på året då solen kommer i samma vinkel före som efter ~21juni.

Förövrigt hade jag gjort som nämnts tidigare, antingen försökt täcka med något "segel" eller någon billig färg. Underredsmassa fäster på det mesta och stoppar blänk effektivt men det är troligtvis inte så snyggt på ett tak och då TS hus ligger vid havet så gissar jag att man inte vill sänka husets värde med diverse laborationer(vill man kanske aldrig om man har lagt ut en massa pengar på ett nytt hus)....
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
jävla_hus skrev:
Paxman, om man bländas under den period som solen står högst så är det en sammahängande period, typiskt runt 21 juli. Om det sker vid annan solvinkel kommer det att inträffa vid två perider på året då solen kommer i samma vinkel före som efter ~21juni.
Absolut, men det vore ju ett väldigt lyckligt sammanträffande om bländningen bara skulle ske under en enda period på året. I TS fall är kanske peak bländning i slutet av maj och då även i slutet av juli. Däremellan bländar det kanske lite grand hela tiden.

EDIT:

Jag skrev slutet på juni när jag menade slutet på juli...ändrat i texten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.