Vi har köpt ett 80-talshus som egentligen inte är något speciellt, det är läget vi är ute efter. Huset kan man nog uppskatta stod för 20% av köpeskillingen. Så nu är det dags att totalrenovera detta hus och försöka ta det in i 2000-talet. Vi ska göra om allt i princip, planlösning, badrum, kök, trappa, fasad, fönster ,värme, etc etc.
Vi har haft arkitekthjälp att rita om huset (inget extremt, men bra att få hjälp med helheten).
Projektet drar snart igång. Just nu pågår inköp av de sista "komponenterna".
Så här ser huset ut idag
Så här något ska det se ut sen...
Vi har haft arkitekthjälp att rita om huset (inget extremt, men bra att få hjälp med helheten).
Projektet drar snart igång. Just nu pågår inköp av de sista "komponenterna".
Så här ser huset ut idag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här något ska det se ut sen...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite fakta:
- Fönster: Velfac 200 och Velux takfönster, färg: grågrön typ...
- Fasad: Tegelfasaden behålls på vissa delar och övriga sätts Moelven Fasadpanel med spont (ingen fasning), dvs det blir ett "slätt" utseende. Målas med Keim Lignosil i en vit bruten kulör.
- Tak: Ska tvättas, man ser knappt originalfärgen idag.
- Plåt: Aluzink överallt
- Golv: Douglasgran uppe och nere. blir Rappgos. Hade budgeten varit lite större hade det blivit Dinesen massiva, men det hade kostat ca 150000. Nu klarar vi oss på ca hälften. I hall och badrum blir det enhetlig klinker.
- Kök: Blir IKEA (grå) stommar. Bänkskiva blir någon kompositsten från annan leverantör.
- Värme: Ny luft/vatten-pump och panna från CTC. Vattenburen golvvärme på entreplan (element idag). Nya element på ovanvåningen.
- Fönster: Velfac 200 och Velux takfönster, färg: grågrön typ...
- Fasad: Tegelfasaden behålls på vissa delar och övriga sätts Moelven Fasadpanel med spont (ingen fasning), dvs det blir ett "slätt" utseende. Målas med Keim Lignosil i en vit bruten kulör.
- Tak: Ska tvättas, man ser knappt originalfärgen idag.
- Plåt: Aluzink överallt
- Golv: Douglasgran uppe och nere. blir Rappgos. Hade budgeten varit lite större hade det blivit Dinesen massiva, men det hade kostat ca 150000. Nu klarar vi oss på ca hälften. I hall och badrum blir det enhetlig klinker.
- Kök: Blir IKEA (grå) stommar. Bänkskiva blir någon kompositsten från annan leverantör.
- Värme: Ny luft/vatten-pump och panna från CTC. Vattenburen golvvärme på entreplan (element idag). Nya element på ovanvåningen.
Medlem
· Blekinge
· 10 373 inlägg
På min utsiktssida på övervåning har jag öppnat upp fönstrena nedtill till 50 cm över golvet så att man kan se havet även när man halvligger på soffan. Kan jag bara rekommendera!
Vad ska du ha för värme?
Köksöar kan man ju olika meningar om. Jag hade föredragit en köksrad som ansluter till den lilla hjärtvägg som du har.
Vad ska du ha för värme?
Köksöar kan man ju olika meningar om. Jag hade föredragit en köksrad som ansluter till den lilla hjärtvägg som du har.
Luft/vatten-värme. Ja man kan ha olika meningar om köksöar, dock har min fru en ganska bestämd meningThomas_Blekinge skrev:På min utsiktssida på övervåning har jag öppnat upp fönstrena nedtill till 50 cm över golvet så att man kan se havet även när man halvligger på soffan. Kan jag bara rekommendera!
Vad ska du ha för värme?
Logga in
Skapa konto
Pollare
Logga in
Skapa konto
Så här ser de ut när de lyser
Logga in