Svart är idag tändtråd och brun är fas. Innan 2000 var det ofta tvärtom. Det gäller enfasgrupper.

På 1960 talet fanns det inga riktiga standarder kring dessa frågor. Det var först på 1970 talet som kom standarder.

Nu är det egentligen ett ganska litet och harmlöst problem.

Den röda ledarens användningsområden är tyvärr ett större problem med stora säkerhetsrisker som följd.
 
Inte värsta, men anmärkningsvärt då det var på ett företag, förutom avsaknad av genomföring var kabeln skav av motorns axel, den var dessutom dragen så jag inte kunde göra mitt jobb, kabeln försvann in i ett tak 8 meter upp och ingen hade en aning om var den gick, vi släckte ner det mesta utan att störa tillverkningen, men utan resultat.
WP_20150804_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20150804_092921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral installerad i vardagsrum i sommarstuga !!!!!
 
Müssli skrev:
Vad är det som är fel?
Precis samma "fel" som #3916
 
nisse123 skrev:
[bild]
Elcentral installerad i vardagsrum i sommarstuga !!!!!
Föredömlig rör och kabeldragning. Annars rätt praktiskt att ha centralen i det rum där man vistas mest.
 
Vad ÄR det egentligen för fel med 3916? Jag har en 3918 i källaren... är det inte bra?
Ska inte fas till nolla alltid vara 230V? Eller vad har jag missat?
#morgontrött
 
3918 helt OK, 3916 fast monterat uttag på skarvsladd, tre faser olika faser i uttaget enligt texten på bilden.
 
Mikael_L
3916 ser lite ovanligt ut, är smått kreativt.
Inget fel.

Möjligen (troligen?) är uttaget specat till 250V och så för man in 400 V (mellan faserna) så det innebär kanske att det ändå är fel. Jag vet faktiskt inte helt säkert hur man tolkar och bedömer detta.

Men det är i så fall mest ett formellt fel, inte något direkt farligt fel. Sådant här är designat för att klara överslagsspänningarna på betydligt mer, några tusen volt.
 
Felet är just att man för in 400 Volt i ett uttag där man förväntar sig 230 V.
 
tommib
Fast när man ser den där konstruktionen så förväntar åtminstone jag mig att det är just 230V i uttagen men att det förekommer 400V mellan faserna. Förhoppningsvis finns den på ett ställe där folk är medvetna om vad det är och inte bara mekar runt med det.
 
För "oss" som inte bara tror utan förstår är det knappast nått problem (som vanligt) men för dom som bara tror att dom förstår är det kanske inte lika självklart.
 
Jag förstår inte alls. Borde inte nollan vara underdimensionerad i hemmabygget?
Eller har jag fattat helt fel?
 
tommib
Nejdå. Det är en trefasgrupp som matar (antagligen) två brunnar per fas. Strömmen i nollan blir i de flesta normala driftfall inte högre än den mest belastade fasen. Så nollan klarar sig bra.
 
Okej. Jag fick information när vi bytte tvättmsk och tumlare och ville bygga om en trefas säkerhetsbrytare till två 230 uttag att man absolut inte kunde dela nolla. Därav frågan.
 
tommib
Då hade inte vederbörande koll. Det är lite skrämmande.... om det nu var en elektriker. Fast hellre fail safe än fail deadly....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.