Hejsan alla glada medlemmar!

Tänkte starta en projekttråd, för mitt framtida projekt, vet inte om det är tillåtet att vara såhär tidigt ute, men jag vill bolla lite idéer med er på forumet och kanske kan komma på nya lösningar!

Min tanke är att bygga ett hus på en väldigt öppen och plan tomt, huset som skall byggas är ett A – hus, modell Dalarö, det som jag tänkt är att ändra lite planlösning samt att bygga själv och inte med A – hus, utan endast deras husmodell som vägledning.

Tråden om planlösningen -- > https://www.byggahus.se/forum/planlosningar/260177-tips-och-synpunkter-pa-planlosning.html

Innan jag börjar försöka förklara hur jag vill bygga huset så skall jag nämna att jag tycker hela denna process är väldigt ”svår”, för man får en känsla av vad och hur man vill ha, och sedan känns det väldigt svårt att gå in på något annat spår, så jag har mina visioner och om jag nu tänker helt fel och ni här inne har bättre idéer så får man bita sig i tungan och förstå att man kanske har helt fel tänk, även om det blir tufft.

Så hur är då min vision?

Huset kommer att bestå av en grund, som är en platta på mark med 300 mm isolering (400 kantelement) förutsatt att jag inte behöver påla, vilket jag inte vet ännu.

I plattan så kommer jag att dra alla vattenrör samt golvvärme och lite el (till ytterväggsinstallationer). Till detta så har jag hittat lite information på byggahusforumet samt ringt runt lite till olika ventilationsfirmor och det skall tydligen inte vara några konstigheter alls att förlägga FTX kanalerna i grunden.

Att jag främst vill placera kanalerna i grunden är dels för att det är väldigt smidigt, samt att jag vill ha ryggåstak i huset och känner att jag vill inte hålla på med isolering och med på vinden.

Som uppvärmning kommer jag att ha en Nibe pump, som är kopplad till jordvärme, detta för att det är väldigt långt ner till berg här och att arean finns för jordvämreslangen på åkern.

Efter lite efterforskning på internet så har jag hittat något som heter ”jordvärmeväxlare”, vilket är en passiv lösning för att förvärma/kyla intaget till FTX systemet, vilket kan ge en relativt stor besparing, både på sommaren och vintern, beroende på vädret givetvis. Kostnaden för detta system är väldigt lågt samt att det är passivt, så driften är väldigt låg, rengöra någon gång då och då för att inte riskera att få bakterier i tilluften.

Till själva väggkonstruktionen så kommer jag att använda mig av Thermomur 350, detta för att jag tycker det verkar vara en smidig lösning för att få ett fusktsäkert, stabilt, tyst och energieffektivt hus. Samtidigt som klossarna väger mindre och min bättre hälft kommer att kunna hjälpa till utan svårigheter då blocken är ergonomiska.

Till taket så har jag sökt efter en bra lösning för att sänka RF i kallvinden, och lösningen verkar vara att isolera utvändigt, systemen som finns verkar vara väldigt dyra men spontant så vill jag ändå använda mig utav isolering och skapa en ”klimatvind”. Det systemet som jag har fastnat för är Monier Clima Comfort, och detta verkar smidigt, effektivt och dessvärre väldigt dyrt. Har en bekant som samarbetar med Monier och han skulle se om priset gick att förhandla, för de priserna jag sett nu ligger på ca 500 kr/m2 vilket blir väldigt dyrt, utöver det andra kostnaderna som krävs för ett tak.


Har gjort en snabbkalkyl i BidCon och för 250 m2 hus och med thermomur väggar samt tak och lite småsaker så går materialet på ca 800 000 kr exkl moms, detta är då BidCons priser så vad man får för egna priser är väl antagligen lite högre.

Så där har ni min dröm, vad tror ni ?
 
Om du ska planka A-hus plan/ritning så bör du kolla att det är en oskyddad lösning som vem som helst får använda. Det är inte alls säkert. Jag föreställer mig att arkitekten/upphovsmannen vill skydda sin idé. Exakt var gränsen går gällande hur mycket och vilka modifieringar som sätter ev copyright (el vad det heter för ritningar) ur spel.

FTX i golv:
Då FTX normalt har lägre temp på tilluften än önskad hustemp så blir det en nedkylningsfaktor i grunden, om inte rören isoleras.

Jordvärmeväxlare: är det en lång kanal nergrävd i marken för tilluften till FTX?
 
Hej!

Jag tror inte det är några problem, finns säkert ett flertal hus som ser identiska med olika arkitekter, det vi gjort med A - huset är att utgå från formen, inga mått stämmer samt planlösningen skiljer i mångt och mycket, så det är nog inga problem (tror jag :) )

De ventilationsfirmor jag talat med sa att ventrören ligger i isoleringen så de kan alltid antas vara varma. Man får väl lägga dom mellan det andra och 3:e lagret cellplast, alternativt mellan 1:a och 2:a.

Japp, jordvärmeväxlaren är en lång kanal (ca 30 m) som är nergrävs och ger bra besparing både sommar och vinter ( hoppas jag)
 
Ok.
Se till att ha svag lutning på jordkanalen och ha ett dräneringshål i den nedre punkten, eftersom det sannolikt kommer att bildas kondens under vår och sommar.
 
Japp, har förstått att det är väl den enda nackdelen egentligen? Men man undrar varför inte fler använder metoden? Eller så är den populär men att det inte skrivs om det?
 
Hur blir det med rengöring/rensning av kanalerna till FTX:en om de lägga i plattan, inga problem? (Jag tänker högt)
 
Jonatan79 skrev:
Hur blir det med rengöring/rensning av kanalerna till FTX:en om de lägga i plattan, inga problem? (Jag tänker högt)
Det bör väl inte bli några problem skulle jag tro? Antar att man sätter några golvventiler vid fönstren så får man väl rensa där igenom, kanske sätta lite rensluckor i garderober eller dito. Men som sagt, inte ens tänkt på det, så jag vet faktiskt inte!

Mainstream skrev:
Nilan Nilair är ett system anpassat för att dras i plattan eller ryggåstak. Finns ett par andra leverantörer också med liknande. Tycker du är helt rätt på det som vill dra ventilationen innanför klimatskalet.

[länk]
Kanon, det har jag inte hittat när jag letat! Uppskattas verkligen att få lite länkar och tips!

Edit: såg att det bara var 90 mm slang, firmorna jag talat med sa att man minst hade 125 för att slippa missljud, några tankar om det?
 
vastkustkillen skrev:
Edit: såg att det bara var 90 mm slang, firmorna jag talat med sa att man minst hade 125 för att slippa missljud, några tankar om det?
Du drar flera slangar till varje don vid behov. Finns boxar med iaf 3 x 90mm och det bör ju räcka till.
 
Hejsan alla glada!

Vill bara säga att nu är man ett steg närmre huset, Förhandsbeskedet är nu i hamn och nu skall jag börja med att stycka av tomten, så vi ses väl här om 6 månader igen!

Får tacka Mainstream för tipset om ventilationen, den verkar riktigt intressant!
 
  • Gilla
Mainstream
  • Laddar…
Hejsan igen alla glada :)

Nu är avstyckningen på gång, eller dokumenten är iaf inskickade så nu är det bara att vänta på att det går igenom! Skall sätta mig och göra en kalkyl för huset! Se vad kostnaderna blir och vad man skall se över! Gott nytt!
 
Hej igen! Lite återkoppling!

Nu händer det mycket, möte med arkitekten är planerad imorgon, hoppas på att få lite tips och idéer (utöver era redan givna idéer) sen så har lantmäteriet hört av sig, och vi har svarat dom med allt gällande servitut och dylikt, så nu är det bara att vänta på avstyckningen.

Var ute i veckan och kollad på ett pågående bygge med Thermomur, såg riktigt bra ut, känns som ett givet val att välja det systemet efter att ha sett det i praktiken.

Samtalade lite med ventilationsfirmor igår om mitt FTX system, kom lite olika åsikter, men det bör fungera i praktiken sa dom. Blir nog ett Heru 160, det verkar vara prisvärt och alla firmor jag talade med igår sa att det var ett bra aggregat.

Men jag återkommer :) Hoppas man kan starta med schakten i sommar!!!
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Kul att få följa projektet från start. Ser fram emot fler uppdateringar!
 
kallun skrev:
Kul att få följa projektet från start. Ser fram emot fler uppdateringar!
Kul att höra, kan vara bra att kunna följa upp, även för en själv :)
 
Hej Hej!

Som vanligt går det sakta men säkert framåt när det kommer tiks byråkratin, avstyckningen bör vara klar nästa vecka (i bästa fall) och så fort jag får en situationsplan så kan jag placera ut huset på den och då är mina handlingar kompletta för bygglovet.

Gjorde en energiberäkningen på huset och det landade på 29 kW/m2/år vilket känns okej, får väl se hur det blir i verkligheten.

I övrigt så försöker jag ta in offerter på fönster, lutar åt PVC (haters gona hate) men jag och sambon ser inga problem med PVC, lutar åt att välja kronfönster, men vi får se.

Har satt ihop en kalkyl, räknar nog i överkant på många delar, men det är Bidcon som ger vissa höga schablonvärden, tex på elen och taket.

Pratat med den lokala bygghandlaren och dom skall ta fram offerter på hela huset (typ) så det blir härligt när det blir lite mer exakta summor.

Som det ser ut nu så ligger produktionskostnaden på ca 2,8 och då är det lite lull lull inräknat, skulle förvåna mig och det blir så mycket, mer troligt runt 2,5, men vi får se :)

Det var en liten nulägesrapport :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.