mortimer skrev:
Fido är nu installerad och klar. Klippt sedan runt 15.00 idag och det tuffar på utan problem. Fick ställa ner korridorbreddan något dock men annars inget problem. Timer står nu inställd på 09.00-21.00 alla veckans dagar denna veckan för att se så han tar sig runt överallt. Sen blir det att justera ner tiden till måndag+onsdag+fredag mellan 21.00-09.00, nattklippning. Den är hur tyst som helst jämfört med Indegon jag hade förra året. Klipper på höjdläge 5, 45mm utan problem. Med min motorgräsklippare klippte jag på 40mm. Började söka efter basstationen efter 54min nu vid klockan 16.00
Jag har nu backat klockan 12 timmar och justerat Start/Stopptiden enligt tipset från quick och det verkar ha gjort susen och robotgräsklipparen går enligt min önskan.

Vän av ordning undrar ändå om det är så här man ska behöva göra eller om det är möjligt att programmera på annat sätt. Mortimer, fick du ordning på kvälls/nattkörningen någon gång?
 
Låter ju bra. Nope, har inte testat faktiskt. Kör min bara dagtid mån-fre 10.30-22.00 i år, nästa år blir det aktuellt med att köra den på natten då vi väntar tillökning till hösten.
 
mortimer skrev:
Har fram tills igårkväll kört kvällstid/nattetid/morgontid med till följd att det fastnat mycket gräs på undersidan av klipparen p.g.a fukten på natten.
Ställde igårkväll om den till att gå på dagen 10.00-21.00 och nu ikväll går det knappt se något gräs på undersidan av klipparen. Går att köra den på natten också om man vill dock. Utökade klippdagarna till måndag-fredag, har innan kört bara mån+tisd+ons+fre samt finjusterade "Fjärrsläppen" lite. Gräsmattan växer så det knakar nu när den fått gödning, vatten och tempen ligger på runt 25 grade.

Ryckte ikväll ut begränsningskabel+guidekabel+strömkabel då det utlovats åsk. och blixtoväder här i skåneland.
Då får man gratulera till den nya familjemedlemen! Jag fick uppfattningen från dina tidigare inlägg att du testat att köra kvälls/nattid.

Jag kör också kvälls/nattid pga av barnen och att de ska kunna nyttja gräsmattan på dagtid. Dessutom hoppas jag att robotgräsklipparen gör livet surt för sniglarna som brukar komma fram på kvällen.
 
Jo, det stämmer men var en tid sedan. Vill minnas att jag räknade ut så att klipparen alltid skulle stå ca 1h på basstationen just vid tolvslaget.
T.ex:
Klipptid 1: 20.20- 23.30 samt
Klipptid 2: 01.00 - 08.00 så behövde jag inte fundera så mycket över vad som hände vid tolvslaget.
 
mortimer skrev:
Jo, det stämmer men var en tid sedan. Vill minnas att jag räknade ut så att klipparen alltid skulle stå ca 1h på basstationen just vid tolvslaget.
T.ex:
Klipptid 1: 20.20- 23.30 samt
Klipptid 2: 01.00 - 08.00 så behövde jag inte fundera så mycket över vad som hände vid tolvslaget.
Okej. Om du dessutom körde alla dagarna i veckan så upplevde du ju aldrig dygnsdilemmat dvs att man egentligen skulle behöva programmera varje enskild dag när klipptiden sträcker sig över två dygn.
 
Körde inte alla dagarna i veckan, är bara nu sista veckorna som jag börjat göra det.
Vill minnas man kunde ställa individuella klipptider varje dag på Indegon men då får man istället en klippare som inte klipper; d.v.s en klippare som kräver mer tid från dig som ägare än vad den verkligen klipper.
 
Har lagt till en ny gräsyta på tomten samanbunden genom att den går genom en smal passage till den nya över plattytor mha guidekabeln. Problemet är att den inte vill gå precis på guidekabeln utan går bredvid den .. Hur ställer man in korridorsbredd guidebredd vs bergränsnngs bredd för det?
Korridoren ca 1,0m går ihop på ett ställe till ca 0,5m innan den går ut på gräsmattan.
 
Du ställer om det i menyn, ligger under Trädgård,-Följa slinga - Korridorbredd. Sätt korridorbredd på guide till 1 så går den rakt över guiden.
 
Har fått lite problem med min r160 -14, knivdisken har obalans och kollar man så är det klipphöjdsmuttern som "glappar".

Jag vet att jag läste om någon att Husqvarna automower 220 ac hade detta problem och att det fans en lösning på det typ mer fett, hittar inte den informationen igen.

Någon som har haft samma problem? Och lösningen på det skulle uppskattas.

Tack på förhand.
 
Är klipparen från 2014 så bör du ha garanti på den ännu. Skulle rekommendera dig istället att lämna den till en HQ/Gardena ÅF/verkstad.
 
Är det någon som har sin klippare härinne till att gå nattetid ? Hur upplever ni resultatet isåfall ?
Jag hade min tidigare 7dagar i veckan mellan 10.30-22.00 men ställde om den igår till 7 dagar 19,30-23,59 samt 01,00-07,30
 
mortimer skrev:
Är klipparen från 2014 så bör du ha garanti på den ännu. Skulle rekommendera dig istället att lämna den till en HQ/Gardena ÅF/verkstad.
Nja, vibrationer i knivdisk beror nästan uteslutande på yttre åverkan, så att hävda garanti kan bli svårt. Skärutrustning är undantagen ihop med andra slitdelar i garantivillkoren. Var ett antal fall med felaktig knivdisk till AM330 första året (ny konstruktion i samspel med en slarvande underleverantör), så där var det ingen diskussion, men R160 har annan konstruktion som är beprövad sedan många år på AM220.. Däremot kan man ju lämna in den på bedömning, men det får man ju betala för normalt om det inte visar sig vara garantiärende.
 
mortimer skrev:
Är det någon som har sin klippare härinne till att gå nattetid ? Hur upplever ni resultatet isåfall ?
Jag hade min tidigare 7dagar i veckan mellan 10.30-22.00 men ställde om den igår till 7 dagar 19,30-23,59 samt 01,00-07,30
Min R70Li går mellan 18:00-23:59 och 00:01-05:00 utan problem, har gått så hela sommaren utan problem, ska bara börja dra ner på antalet dagar nu.
 
mortimer skrev:
Är det någon som har sin klippare härinne till att gå nattetid ? Hur upplever ni resultatet isåfall ?
Jag hade min tidigare 7dagar i veckan mellan 10.30-22.00 men ställde om den igår till 7 dagar 19,30-23,59 samt 01,00-07,30
Vår Gardena R160 klipper gräset från kl 21.00 till kl 06.00 måndagar, onsdagar, fredagar och söndagar. Jag tycker resultatet är bra och jag inbillar mig att den till viss del håller rent på sniglar också, jag har iaf hittat en del snigellik i gräsmattan. Möjligen får robotklipparen mer gräsklipp som fastnar på den pga av daggfukt. Jag tycker också att gräset ser nervikt (nästan som om det vore kammat) på sina ställen men vet inte om det beror på att robotgräsklipparen går på natten med mer daggfukt osv, om det beror på klipphöjd (har ca 45 mm inställt) eller om det alltid ser ut så.
 
chli skrev:
Vår Gardena R160 klipper gräset från kl 21.00 till kl 06.00 måndagar, onsdagar, fredagar och söndagar. Jag tycker resultatet är bra och jag inbillar mig att den till viss del håller rent på sniglar också, jag har iaf hittat en del snigellik i gräsmattan. Möjligen får robotklipparen mer gräsklipp som fastnar på den pga av daggfukt. Jag tycker också att gräset ser nervikt (nästan som om det vore kammat) på sina ställen men vet inte om det beror på att robotgräsklipparen går på natten med mer daggfukt osv, om det beror på klipphöjd (har ca 45 mm inställt) eller om det alltid ser ut så.
Jag har nu kört min klippare nattetid och kan instämma med ditt resultat också. Verkar fastna mer gräs på undersidan och gräset ser lite nerkammat ut också på sina ställen. Kör på klipphöjd 3,5 vilket motsvarar ca 40mm. Detta är ju inget som är märkesspecifikt för just Gardena utan jag tror det är just nattfukten som gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.