Thomas Nordlinder skrev:
Blandade 2.5 dl mcpa i 5 liter vatten. Enligt min uppfattning så är det jäkla effektivt. Vitgröte och Kvickrot dog på stört. Så jag är nöjd. Skall beställa lite till. Bra att ha :)
Hur ser ängsgröen ut efter behandling? Det är alltså det blågröna, breda, mjuka gräset man helst vill ha kvar. Jag har lyckats stävja vitgröen med vältajmad gödsling och uttorkning, men det är ett ständigt krig.
 
Pen skrev:
Hej
Jag köpte 1 liter Banvel M via ebay.de och en 8 liters spruta på biltema. Har sprutat en första gång och det gav resultat direkt. Men det kommer upp lite nya späda röllekor så det får bli en andra omgång efter en månad. Har också givit en omgång npk emellan för att gräset ska ta över. Håller tummarna...
Vem på ebay.de köpte du av?
 
Thomas Nordlinder skrev:
Blandade 2.5 dl mcpa i 5 liter vatten. Enligt min uppfattning så är det jäkla effektivt. Vitgröte och Kvickrot dog på stört. Så jag är nöjd. Skall beställa lite till. Bra att ha :)
Jag trodde inte de här medlena skulle fungera mot vitgröe och kvickrot, då de inte är flerbladiga väl? Vilket ogräsmedel kör du?

Jag läste också att om man kör för stark koncentration så är risken att man bränner ogräset istället för att få ogräset att absorbera bekämningsmedlet och dö ut.
 
mg765 skrev:
Jag trodde inte de här medlena skulle fungera mot vitgröe och kvickrot, då de inte är flerbladiga väl?
Har också hört ungefär den specifikationen men jag tror inte den är så exakt. Som jag förstår det så är MCPA ett tillväxthormon som gör att vissa växter förväxer sig döds och andra inte (fast de kanske växer de också?). Med min Banvel M medföljde en lista på växter som kan utrotas och en annan lista på växter som inte kan det. Dock är listan på tyska och jag känner inte igen så många arter.

Så mycket tyska förstår jag dock så att upptag huvudsakligen sker via bladen och endast till ringa del via rötterna. Det betyder att Stroller är direkt olämpligt då det mesta av dess MCPA går förlorat ner i grundvattnet!
 
Redigerat:
Pen skrev:
Har också hört ungefär den specifikationen men jag tror inte den är så exakt.
Jo, man kan anse den som ganska exakt. MCPA har ingen verkan på gräs. Det står också i databladet under Wirkungsspektrum punkt 2 som gäller gräsmattor.

Nicht ausreichend bekämpfbar:
Giersch, Ehrenpreis-Arten, Sparriges Kranzmoos, Ungräser
"Ungräser" är typ vitgröe mm, se t ex http://www.ericschweizer.ch/index.cfm?parents_id=802, tyskar skiljer alltså på unkraut (ogräsörter) och ungräser (ogräs-gräs). Så har man lärt sig något nytt även idag...

Det är värt att notera doseringen när vi ändå läser databladet: för sprutning på 100 kvm blandas 60 ml Banvel med 10 liter vatten. Vattnar man ut det ska man dosera 1/10 av detta.

På liknande sätt som för stroller kombi rekommenderas upprepad behandling först efter någon dryg månad, och högst två gånger per säsong. Det tar alltså ett tag innan det blir effekt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Tack för förtydligandet. Min tyska kompetens härstammar från början av 70-talet.

Jag kommer att vänta en månad mellan behandlingarna. Dock så började Röllekan vissna redan efter ett dygn och låg slokande ner efter tre. Den späda Rölleka som nu gror (glest) igen är säkert från slumrande frön.

Pen
 
  • Gilla
Ant.U
  • Laddar…
Det finns flera olika verksamma substanser som slår mot ogräs men inte mot gräs. Därför kan man göra så att man använder en blandning för att behandla hela gräsmattan och en annan för att punktbehandla ställen som inte ger med sig. Där får man då en annan kombination. En fördel med detta är att flera tillverkare rekommenderar att man inte behandlar hela mattan mer än en gång per säsong för att inte skada gräset. Det är även viktigt att gräset är växtkraftigt och sunt. Alltså inte behandla i start eller slut på säsong eller efter svår torka. Jag har inte sett någon varning för att ängsgrö skulle ta skada, det är ju en vanlig sort i sverige.

En kombination av preparat är att tex använda engelska Verdone i kombo med Weedol. Banvel verkar utbytbart mot det ena.

Det som är så bra med denna behandling i jämförelse med Stroller kombi är i första hand sättet det sprids - om man sprayar ut det så kommer en tunn dimma automatiskt träffa stor del av ogräsets blad. Stroller bygger på att kornen löses upp på blöt mark, och att giftet sedan absorberas av ogräset. För lite eller för mycket vatten stör, likaså för låg temperatur. Den andra stora fördelen är att isolerat gift inte är "weed and feed", dvs man göder inte samtidigt. Punktbehandling med stroller ger även punktgödning, vilket man så klart sällan vill ha ..
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
La en beställning på Banvel M, hoppas att det fungerar bra mot det lilla ogräs som är kvar i gräsmattan.
 
Vart/vem beställde du ifrån?
 
Jag beställde en 400ml flaska Loredo Quattro från tyskland idag, ett par timmar senare står den som skickad med dhl, "tyvärr" ska vi åka till varmare land en vecka, så jag får ge ogräset en omgån när vi kommer hem.
 
Vart beställde du ifrån ? Och pris
 
Hm eBay och paypal det är många grejer som jag inte använder 😞 Hur funkar det i Tyskland hur säljs produkten säljs den på blomsterland och byggvaruhus så som stroller? tänkte om man ändå är nere och köper sockerdricka 😁
 
  • Gilla
verktygsgurun och 1 till
  • Laddar…
Det är bara att kasta sig ut och våga, såg på dina bilder nu att du verkar ha något
djungelogräs! Det skulle vara kul om du provade att ha ihjäl det.
 
  • Gilla
chrall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.