Jag har en blogg, eller vad jag nu ska kalla det :confused: där jag håller på att dokumentera vårt bygge av fritidshus, gäststuga och garage på Renön i Piteå.

http://lollothomas.blogspot.se

Vi, det är jag Louise och min man Thomas. Och våra tre söner hänger väl också med på ett hörn.

Jag vill dock påpeka att någon skribent är jag inte och kommer aldrig att bli och man blir lite avskräckt när man ser hur duktiga folk är på att skriva och dokumentera sina byggen men ni får ta detta för vad det är.

Jag kommer att försöka kopiera min blogg hit så att man även kan följa projektet här.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Ja, du trycker på svara.
 
26 juli 2010
37317_470228543635_3638050_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är vi ääääääntligen stugägare.

Om några år, när grabbarna har blivit lite äldre, så är tanken att vi ska bygga nytt och möjligen/troligen flytta ut hit till paradiset. Men under tiden så får vi använda det till sommarstuga.
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
torsdag 15 januari 2015

Den gamla stugan var från början av 60-talet och i ganska (läs väldigt) dåligt skick och inte vinterbonad så det fanns bara en utväg.

PICT02460.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT0247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bakgrundshistorik

Senaste åren så har vi tittat på lite olika alternativ men då jag fastnat för någon stuga så har inte Thomas varit lika begeistrad eller tvärt om, suck. Ja, ja smaken är ju bekant som baken......delad, bara att acceptera.

Jag hittade dock tillslut, efter mycket letande, ett jättefint hus som vi båda gillade hos en husleverantör men det var ju givetvis "far too big" både för vår tomt och för oss då tanken är att "downsiza" så det var bara att glömma, tyvärr.
Men skam den som ger sig, jag fortsatte att leta och återvände efter kanske ett år till leverantörens hemsida och BINGO, nu fanns plötsligt samma hus i en mindre fritidshusmodell, JIPPI.

Men det är ju givetvis lite skillnad på att se ett hus på papper/en hemsida och i verkligheten så jag inledde operation övertalning, till ingen nytta kan tilläggas, för att vi skulle åka ner till Stockholm och besöka "Nybygget" där stugan finns uppmonterad.

Plötsligt händer det!

Men en morgon när jag läser vår lokala blaska så ser jag plötsligt en liten annons om en stugvisning av ett nybygge här i kommunen. Någon har satt upp "vår" stuga här i Piteå!!! Givetvis så sammanfaller detta med att Thomas, då detta var aktuellt, var iväg på någon handbollscup, så jag fick åka och titta själv men jag fick löfte av ägarna att komma tillbaka så att även Thomas skulle få se det.
Ingen av oss blev besvikna av det vi såg, snarare tvärtom.

PICT0089spegel.jpg

Och på den vägen är det. Nu kommer vi inte att bygga med den husleverantören utan vi kör med en lokal aktör och vi har ändrat insidan och utsidan lite för att det ska passa oss.


Bygglov och rivningslov inlämnat!
 
onsdag 4 mars 2015

Tjoho, idag fick vi bygglovet beviljat, rakt av!!!!

Det vågade vi inte riktigt hoppas på då vi överskrider maximal byggyta men kommunen anser att det är en mindre avvikelse.

Sedan har grannarna på båda sidor haft lite invändningar som kommunen dock valt att inte ta någon hänsyn till eftersom dessa byggnader följer alla regler, avstånd till tomtgräns, storlek osv.

Det som avvek var garaget och det var där som kommunen gick ut för "grannhörande" men där fanns inga invändningar.

bygglov.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
söndag 15 mars 2015

Lite bilder på hur stugan såg ut innan rivning.

PICT0257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT0261.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT0262.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT0267.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT0269.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT0268.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT0271.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT0263.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
måndag 16 mars 2015

Sovstugan hade också gjort sitt.

Sovstuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


rum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


rum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bastu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
onsdag 18 mars 2015

Frågan var hur vi skulle göra med befintliga byggnader, helst ville man ju bara trolla bort dom.

Vi bestämde oss för att testa blocket. Vi började med sovstugan och gratis är som alla vet gott så det tog inte lång stund innan den var tingad. Den hamnade till slut i Västerbotten.

Bodan tog en granne på Renön hand om, smidigt och bra.

Storstugan beställde vi rivning av då den var i sämre skick.

IMG_0782.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0785.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0788.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150327_1534061.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bye bye gamla trotjänare.
 
fredag 10 april 2015

Vi har under våren även passat på att avverkat en hel del träd som var i vägen för kommande bygge och en del var i verkligen dåligt skick.

Trots att vi gav bort två lass så blev det som synes ved kvar så vi kommer att kunna elda en hel del framöver.

Först måste vi bara ta oss tid att klyva till något lämpligare storlek.

20150406_142850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1092.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi känner oss väldigt lyckligt lottade som kan bygga på en redan färdig tomt. Visst, det kommer att krävas en hel del jobb när allt grävningsarbete är klart för att återställa området närmast stugorna men hela området ner mot vattnet är ju orörd gräsmatta.
 
fredag 1 maj 2015

IMG_0825.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0827.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle eldat upp vår hög av ris igår men det blåste något vansinnigt så det fick bero.

Idag var det iallafall lite bättre , så vi "chansade", tur att grannen var borta :eek:
 
tisdag 12 maj 2015

Idag kom Metria på besök då det var det dags för utsättning av byggnaderna.

Var lite dålig mottagning men skam den som ger sig. Tillslut gick det.

IMG_0833.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fritidshus

IMG_0832.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gäststuga

IMG_0831.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garage
 
måndag 18 maj 2015

Kom på att jag inte lagt ut några ritningar så här kommer dom.

Först fritidshuset, vi håller på med några finjusteringar av fönsterstorlek och placering men sedan ska det vara klart. Jo en STOOOR altan ska vi givetvis också ha säger Thomas och inte mig emot.
Vår stuga är egentligen en "blandras", vi har plockat lite av vad vi gillat från två leverantörer och kombinerat dessa för att skapa vårt drömboende. Får man göra så? ;)

fritidshus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggytan = 98kvm

planlosningss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


stuga3dfram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3dstuga.jpg

Sedan har vi gäststugan, där är det bara kvar en liten ändring på ett fönster så ska det vara klart. Och en stor altan tillkommer givetvis här också. Här har vi kopierat glasdelen från stora huset så att stugorna kommer att se likadana ut från vattnet, nästan.

gaststuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggyta = 37,3kvm

gasthus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3dgasthus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och garaget är väl anses klart.
Anledningen till att vi har två dörrar är att vi kommer att sätta upp en vägg och göra ett "pannrum" och förråd i den bakre delen. Vi vill slippa gå genom garaget till förrådet för att, förhoppningsvis hålla "garagelukt" borta.
Ska ärligt säga att här lägger jag väl inte ner så väldigt mycket energi, det jag vill ha är en ordentlig förrådsdel eftersom vi inte har något förråd inne, det lär behövas om jag känner mig själv rätt. I övrigt så får Thomas bestämma.
Vi är så otroligt glada och tacksamma för att vi fick bygga så "stort" garage. Egentligen var maxmåttet ca 40kvm men vi lyckades pressa det till 64,8kvm.

garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


planlosningga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
torsdag 21 maj 2015

I dag grävde dom första provgropen för nya avloppet.

Gränsfall till att bli godkänd men vi ville inte ta några risker så vi valde att gräva en ny grop högre upp och där var det betydligt bättre mark.
Nu fattas väl bara att det kommer kommunalt vatten och avlopp till området, nåja det får vi ta då. Egentligen är det ju det vi vill ha men det känns ju surt att punga ut med en massa pengar nu och så kommer det kanske kommunalt om något år. Men vi kan ju inte heller bara vänta, då får vi ju aldrig bygga.
Pireva var ut med en kartläggning/intresseanmälan för några år sedan men sedan blev det inget mer, DÅ, men nu har det tydligen börjar röra på sig igen.

Vi måste ju bygga efter de förutsättningar som gäller här och nu.

20150520_174745.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


provgrop2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
onsdag 3 juni 2015

Nu har det börjat komma lite material.

slamavskiljaren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ubåt eller slamavskiljare är frågan?

leverans.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0857.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
onsdag 3 juni 2015

Igår började dom borra för bergvärme. Precis när dom kom ner till berget så lossnade borrkronan och arbetet avbröts. Tack o lov så gick det att laga och dom fick idag upp borrkronan, annars hade det bara varit att borra ett helt nytt hål!!!!!

Tror att vi är först med bergvärme här ute så det var lite spännande när dom skulle borra.

IMG_0868.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.