Hej!

Jag undrar om man får ha flera jordfelsbrytare i samma elcentral?

Lite bakgrund. I veckan som var löste min jordfelsbrytare ut gång på gång och helt utan logik. Det visade sig att det var vatten i en utebelysning som gjorde att den löste ut. Nu är det problemet åtgärdat (ett liten spricka som är tätad). Men jag upptäckte ett följdproblem, kylen och frysen hade ju inte heller någon el, så vi fick slänga en del matvaror eftersom vi var borta ett dygn och någon gång under natten/kvällen hade den slagit ifrån.

Jag har en infälld central, och det finns ett gäng platser kvar i centralen. Kan man separera dvärgbrytaren till kyl/frys så den ligger "utanför" den befintliga jordfelsbrytaren och koppla in en ny jordfelsbrytare för kyl/frys. Dvs i samma rad som det finns flera andra befintliga säkringar. Jag förstår att det rent fysiskt går, men är det tillåtet? Eftersom centralen är infälld och är ganska väl integrerad med den övriga inredningen skulle en extra utanpåliggande inte vara speciellt snygg.
 
Inga problem förutsatt att plats finns! Ta en bild får vi se!
 
Kanon! Då fick jag svar på frågan. Då ska jag knata till min lokala elfirma i veckan och begära en offert för arbetet.

Jag har kollat lite på jordfelsbrytare och de verkar ha 4 moduler. I min central finns det 6 platser kvar i den nedre raden, så det borde väl vara lugnt då.
 
Det finns en nackdel med din ide. Inte så ofta man kollar kyl/frys kanske. Det kan ju gå ett par dar? Spec om man jobbar lite ojämna tider och äter ute osv. Iaf Jag förespråkar att Kyl/frys alltid ska ligga på ett par belysningsgrupper som man använder dagligen. Dvs typ belysning toa,hall,kök funkar inte belysningen där så ringer det en klocka att något annat kanske inte funkar. En del som har frys i källaren kanske inte springer ner i källaren varje morgon eller det kan gå två tre dar innan man hämtar något där nere.

Det är en smart ide att lägga all ytterbelysning på en separat jordfelsbrytare dock. Kvittar ju om den funkar och inget man dör av eller förlorar några pengar på än kyl/frys och vattenskador som följd. Viss uppvärmning kanske man kan tolerera att lägga utanför JFB annars i ett hus man bygger idag så brukar man köra två JFB i en normal stor villa.
i En lgh kör man bara en.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
>Det finns en nackdel med din ide. Inte så ofta man kollar kyl/frys kanske.

Kanske bättre att lägga utomhusgrejjorna på en egen jfb och ha allt annat på en annan.
Då är det lättare att upptäcka när den bryter.
 
  • Gilla
SkaneErik och 1 till
  • Laddar…
Fullmoon: Tack för tipset. I vårt fall är det inte så farligt, eftersom uttaget till tv:n i vardagsrummet sitter på samma säkring (kabeln kommer från källaren till kyl/frys och delar sig sedan till tv:n som är vägg i vägg med köket). Då vi har småbarn märks det snart om denna inte skulle fungera :) Alternativt kan man ju även lägga hela kökets grupp på samma jfb som kyl/frys. Utomhusbelysningen ligger på samma grupp som ett av barnens rum, så denna vågar vi inte lägga utanför jfb.

Jag har suttit och funderat lite efter mitt inlägg, och det hänger ihop med ditt. Vi har direktverkande el och luft/luftvärmepump. Är det en vettig idé att lägga den på samma jfb som kyl/frys eller ska man låta den vara kvar på den befintliga? Elementen, som bara är som stöd ifall pumpen inte skulle orka, ligger i en egen central med egen jfb. Ge mig gärna lite för och emot så man vet vad man kan prata med elektrikern om, fast man inser ju att han kommer ha egna åsikter som han kommer köra på ändå :)
 
Ett alternativ om du är tveksam är ju att stoppa in två jordfelsbrytare till, en egen för kylskåpsmatningen som ändå slog larm via tv'n :) och en för resten inomhus.
(=6 moduler)
Sen ta den befintliga till allt utomhus.
 
Om kyl och frys är på samma grupp så kan du sätta en personskyddsautomat istället för jordfelsbrytare.
En PSA tar normalt 2 moduler.

En PSA är en kombinerad säkring och jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
John G och 1 till
  • Laddar…
O
Jag skulle nog med tanke på platsbristen, bara installera en jfb till. Men jag skulle nog låtit den ta utebelysningen. Det är oftast störst risk för att det blir fel i utebelysningen som löser jfb... Åtminstone har jag fått för mig det....

Men det är plats för mycket egna tankar egentligen när det kommer till att komplettera med en jfb till...
Så fundera lite själv, du har fått många goda råd och tips. Så med hjälp av dessa så kan du komma på några förslag och låta forumet säga sitt om dessa. Då står du stark när elektrikern kommer och fixar till det hela!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O
EyEr0n skrev:
Om kyl och frys är på samma grupp så kan du sätta en personskyddsautomat istället för jordfelsbrytare.
En PSA tar normalt 2 moduler.

En PSA är en kombinerad säkring och jordfelsbrytare.
En smart tanke!
Då borde man med lite omflyttning även kunna slänga i en till jfb...
Eller så slänger man i en till PSA som man lägger utebelysningen på....
 
Ni som verkar kunna detta med jordfelsbrytare och sånt. Har för avsikt att förnya elsystemet i huset och det finns ingen brist på utrymme för elskåp och tänkte därför utnyttja med maximal overkill säkerhetsmässigt. I vilket läge är det aktuellt med en personskyddsautomat istället för jordfelsbrytare eller är det samma sak? Eller det ena kanske inte ersätter det andra.
någon som har en bra förklaring?
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
PSA om du har grupper som inte får påverkas av andra fel exempelvis 24/7 servrar, ev kyl/frys Jobbet de gör är samma men en JFB bryter allt den är inkopplad till. Min syn på saken just nu. 1st JFB för utomhus, en för ev elvärme och en för resten. Ev pool eller spa sitter lämpligen på en egen. Sen kan man slänga upp PSAer om man har viktiga datorer eller andra kritiska utrustningar
Det är inget fel att använda enbart PSAer för enfasgrupper men det blir dyrare än en jfb och resten automatsäkringar.
 
Redigerat:
sallad skrev:
Ni som verkar kunna detta med jordfelsbrytare och sånt. Har för avsikt att förnya elsystemet i huset och det finns ingen brist på utrymme för elskåp och tänkte därför utnyttja med maximal overkill säkerhetsmässigt. I vilket läge är det aktuellt med en personskyddsautomat istället för jordfelsbrytare eller är det samma sak? Eller det ena kanske inte ersätter det andra.
någon som har en bra förklaring?
En PSA är helt enkelt en dvärgbrytare ("säkring") och en jordfelsbrytare sammanbyggda.

I vilket läge det är aktuellt är väl i en villainstallation mest i speciella sammanhang. Skall du inte ha någon jordfelsbrytare separat så behöver du PSAer till allt annat, och de kostar en del mer än vanliga dvärgbryare. Skall du ändå ha jordfelsbrytare som täcker mer än enstaka grupper så blir det billigare med JFB+dvärgbrytare.

Sektionering finns det många olika skolor och tankar kring. Själv så tillhör jag "sektionera mindre"-skolan, eftersom risken för oupptäckta fel då minskar. Dock kan det vara bra att sektionera grupper som vi vet är mer utlösningskänsliga, grupper utomhus hör definitivt till den gruppen.

Så en ute och en inne är en bra början. Vill man så kan man ju kanske dessutom ha två inne om man kan få en bra blandning så att man har bra chans att en belysningsgrupp i närheten fortfarande lyser när den ena JFBn löser. Många apparater läcker dessutom en del (tvättmaskiner/spisar osv.) så att ha dessa på två olika sektioner kan också vara en tanke.

MEN, själv har jag endast en jfb på hela huset. Både ute och inne, och det fungerar också alldeles utmärkt. (I mitt fall för att jag har diazedcentral och då är det enklast att installera en JFB som täcker allt. Det är mycket mycket bättre med en JFB än ingen alls; som man ibland hör som svepskäl) Så det är långtifrån ett krav att sektionera till höger och vänster. Lagom är mao bäst även här.

P.S. Frysar kan du skita i. De har inte löst några JFB:er på de senaste trettio åren. Och är du rädd för att frysen skall bli stående utan ström, så är det färre sektioner som gäller, eftersom du då upptäcker felet snabbare, än flera.
 
Ursäkta att jag dök i in mitt i tråden, det var klantigt. . kör via telefonen och det var lite ovant och halkade in på fel spår.. :surprised:
 
Tack för ultrasnabbt svar trots mitt klavertramp i tråden. Jag har både sett och hört andra som råkat ut för konstiga fel i elsystem med allt från husdjur som tuggat på kabel till fukt / vatten som orsakat fel och alla grämde sig över att de inte hade JFB eller skulle haft flera.. dvs sektionerat mera. Hos en kompis brann det i huset för att en elgrunka på vinden pajade. Jag blev sugen på att köra med många eftersom det finns en hel drös att köpa för inga pengar.
Länk; http://www.tradera.com/item/343335/237303754/10-x-jordfelsbrytare-4-pol-25-a-och-2-pol-16-a-nytt-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.