Tack för de informativa bilderna över hur du gjorde ovansidan på taket, perfekt info för eget bygge! (y)
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj skrev:
...
Därefter trekantreglarna och sist vindskivor:

[bild]
...
En fundering:
Är det praxis att sätta trekantlisten och tvåtumsregeln så numera?

Förr brukade man väl "alltid" göra så här:
Trekantlist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från http://www.byggbeskrivningar.se/enkelboden
 
hahalj
@KnockOnWood fråga inte mig om praxis, jag är bara amatör. Har inte uppfunnit min lösning, har kopierat idéer och anpassat efter eget tycke. Lösningen du visar har jag sett, går väl lika bra det om man vill.
 
hahalj
Så där, låt det regna. Taket är tätt.

Har tyvärr inte så mycket bilder från byggandet idag, asfaltsklister och mobilen går inget bra ihop.

Men så här ser det ut efter att underlagspappen är monterad:

14377571360250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte skurit bort överflödig papp över vindskivorna, tar det senare.

Följde i stort sett instruktionerna som följde med pappen. Det gick åt ca 5 liter asfaltsklister och ca 1500 pappspik. Lade på klistret med 30 mm spackelspade. Trampade alla limmade överlapp, spacklade också alla synliga spikar i skarvar och på kanterna med tanke på det regn som kommer om några timmar vågar jag inte låta de vara exponerade. Antagligen behövs inte detta om jag hade satt ytpappen direkt.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Ta några bilder på hur du vek pappen uppe i hörnen där två 45 graderslister möts.
 
hahalj
Absolut, så snart det torkat upp efter regnet.
 
hahalj
Regnet det bara öser ner...
20150725_104225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu kan du passa på att kolla om taket håller tätt.
 
hahalj
Det är det (y)
 
hahalj skrev:
Vart tog sommaren vägen? 15 grader och kalla höstvindar mitt i juli..jaja, skapligt jobbarväder i alla fall.

Har ägnat dagen åt att sätta trekantregel, 45x45 regel och yttre vindskivor samt en första våd av underlagspapp.

Här 45x45 reglarna som drogs underifrån genom sponten med 50 mm skruv:

[bild]

Därefter trekantreglarna och sist vindskivor:

[bild]
Trekantreglarna drogs in i 45x45 regeln med trallskruv. Vindskivorna drogs med 50 mm skruv både i 45x45 regeln och i den undre vindskivan.

Första våden underlagspapp blev från resten av rullen jag använde till takfotsplåten, lite smalare alltså:

[bild]

Pappen spikas ut ett par cm på vindskivan:
[bild]

Sen var jag tvungen att lägga på en vindskiveplåt ovanpå för att se hur det blir:

[bild]
[bild]

Blir väl inte så illa?
Kommer vindskiveplåten att nå in över pannorna, som jag gissar du ska ha?
Ser tight ut iom 45x45an innanför trekantslisten.
 
hahalj
Nej inga pannor. Papp.
 
Ah, då klarnar det :)
Blir fint!
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Ah, då klarnar det :)
Blir fint!
Du hade samma funderingar som jag i https://www.byggahus.se/forum/socia...v-15-kvm-forrad-9.html?perpage=15#post2278296 förstår jag.

(Fast jag insåg att det skulle bli papptak här)
Men hur brukar man göra?
Om man skall "framtidssäkra" för att kanske lägga pannor någon gång så är det väl det gamla traditionella sättet som gäller?

Sorry Hahalj, hoppas att du inte tar illa vara att jag tar upp den här frågan här :confused:
 
hahalj
Fråga gärna, jag tar inte illa upp. Men det har inte så mycket med mitt bygge att göra. Pannor är inget alternativ med min taklutning.
 
hahalj
Golvet färdiglagt! Har lastat in all väggpanel som tidigare legat ute under plast så den kan få torka till några dagar innan uppsättning. Och nu går det stå under tak och såga så nu kan jag inte skylla på vädret :rolleyes:

14380125176590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.