-=fullmoon=- skrev:
Inte för att vara den. Men reseadaptrar är meningen att man ska använda konstant utan bara vid enstaka tillfällen utomlands och inte som en lösning för att man har köpt en billigare vara från utlandet och har fel kontakt i änden.
Intressant! Jag hade trott att en reseadapter som uppfyller alla krav för CE-märkning skulle behöva vara designad för samma säkerhet som utrustning använd för permanent bruk. Är det alltså inte så? Jag är mycket intresserad av en källa på det uttalandet.
 
andersjm skrev:
Intressant! Jag hade trott att en reseadapter som uppfyller alla krav för CE-märkning skulle behöva vara designad för samma säkerhet som utrustning använd för permanent bruk. Är det alltså inte så? Jag är mycket intresserad av en källa på det uttalandet.
Självklart är det så som du antar, men kanske bara i den bästa av världar.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Inte för att vara den. Men reseadaptrar är meningen att man ska använda konstant utan bara vid enstaka tillfällen utomlands och inte som en lösning för att man har köpt en billigare vara från utlandet och har fel kontakt i änden.
Nu tror jag inte hemelektronik är billigare från Storbritannien.
Jag inte sagt vad den ska användas till eller om jag hade besök från Storbritannien men det är oväsentligt i denna tråden.
Här diskuteras dålig elsäkerhet och elkopplingar och som vanligt med mycket från kina så bör det kontrolleras och framförallt jordningen som många produkter verkar ha väldiga problem med från kina.
 
123abc skrev:
Nu tror jag inte hemelektronik är billigare från Storbritannien.
Jag inte sagt vad den ska användas till eller om jag hade besök från Storbritannien men det är oväsentligt i denna tråden.
Här diskuteras dålig elsäkerhet och elkopplingar och som vanligt med mycket från kina så bör det kontrolleras och framförallt jordningen som många produkter verkar ha väldiga problem med från kina.
Verktyg är snordyrt i Svea, GB har lite större volymer och därmed lite lägre priser, i alla fall ibland. Vill man behålla garantin, klipper man inte kabeln och byter kontakt första året.

Den här "reseadaptern" är ratad till 16A. http://www.clasohlson.com/se/Reseadapter,-UK-to-Europe/36-3054 för användning till verktyg som drar långt mindre än 10A. Sedan kan man ju mäta huruvida den uppfyller måtten/toleranserna, men jag har inte upplevt några problem.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Den här "reseadaptern" är ratad till 16A. [länk]
Om den är ratad ska man nog inte använda den alls.... :)
 
  • Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Verktyg är snordyrt i Svea, GB har lite större volymer och därmed lite lägre priser, i alla fall ibland. Vill man behålla garantin, klipper man inte kabeln och byter kontakt första året.

Den här "reseadaptern" är ratad till 16A. [länk] för användning till verktyg som drar långt mindre än 10A. Sedan kan man ju mäta huruvida den uppfyller måtten/toleranserna, men jag har inte upplevt några problem.
Den är säkert betydligt bättre :) ska kolla in den.
Elektronik vore bättre att köpa i tyskland i såfall billig frakt och rätt kontakt på sladden om man nu ska handla i andra länder.
 
sinuslinus skrev:
"Utelampor" vid Dragon's Gate vid E4:an strax söder om Gävle. Det där lustiga bygget...
Jordning verkar inte heller behövas...
Med tanke på det man hört och läst om bygget, t.ex. att de drog igång den utdömda bygghissen så snart yrkesinspektionen dömt ut den och åkt därifrån etc.så är inte är inte undermåliga eldragningar något som förvånar. Fick de ens öppna? Jag läste någonstans att hela byggnaden var för osäker.
Skulle nog inte ta med småbarn dit.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
B
imported_Benno skrev:
Med tanke på det man hört och läst om bygget, t.ex. att de drog igång den utdömda bygghissen så snart yrkesinspektionen dömt ut den och åkt därifrån etc.så är inte är inte undermåliga eldragningar något som förvånar. Fick de ens öppna? Jag läste någonstans att hela byggnaden var för osäker.
Skulle nog inte ta med småbarn dit.
Jag och familjen stannade till där en gång på vägen neröver, tänkte passa på att äta lite. Kommer in på området och kan konstatera att jag visst lider av lite torgskräck, storleken och hur tomt det var ställde till det lite.
Går vidare och kommer in till restaurangen där det sitter några enstaka och äter. En hemsk och kuslig kännsla infinner sig hos alla i familjen och vi drar därifrån fortare än kvickt.

Hemskt ställe! :thumbdown:
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
tommib
Kanske inte värsta elkopplingen som i farligt, men fortfarande otroligt irriterande. Vadå maskera när man målar....

20150727_211527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150727_211532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150727_211342.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttagen var det väl ingen större fara med bortsett från att det var drygt att skala ut dem ur väggen. Brytaren däremot fick jag kassera. Det gick inte att få upp snabbplintarna pga all färg. Den var också trög i mekanismen, undra varför....

Den bästa sparade jag till sist. Övertapetserade dosor har man ju stött på många, speciellt i det här huset. Men överkaklade? De hade nog inte tänkt att de någonsin skulle göra något med elen igen....
20150729_002521.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
hsd
Tyvärr vanligt förekommande slarv
 
Även snyggt med halvt överbyggda ventilen till ventilationen
 
Min mammas personliga assistent, som snällt nog skulle klippa häcken, råkade klippa av förlängningskabeln.
Som tur är har hon även kunskaper om el och lyckades fixa kabeln igen!
Mina föräldrar ringde och hade nu på något oförklarligt sätt problem med jordfelsbrytaren.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder och 14 till
  • Laddar…
Måste kommit in fukt i skarven :thumbdown:
 
  • Gilla
sirlongfellow och 1 till
  • Laddar…
Detta faller så väl in under "Om det inte går att laga med silvertejp, så är det trasigt"
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
S
breakman skrev:
Jag och familjen stannade till där en gång på vägen neröver, tänkte passa på att äta lite. Kommer in på området och kan konstatera att jag visst lider av lite torgskräck, storleken och hur tomt det var ställde till det lite.
Går vidare och kommer in till restaurangen där det sitter några enstaka och äter. En hemsk och kuslig kännsla infinner sig hos alla i familjen och vi drar därifrån fortare än kvickt.

Hemskt ställe! :thumbdown:
Vi stannade och åt mellanmål där och kikade in genom en dörr som verkade leda till restaurangen. Det satt folk och åt, betydligt fler än några enstaka.
Fast vi var fortfarande osäkra om det var öppet eller ens vilken dörr man skulle in genom när vi gick in där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.