Vi fick nu besked av Kvik Svågertorp i Malmö att leveranstiden på knopparna var 7 veckor p.g.a. byggsemestern. Jag beställde knopparna av dem för 2 månader sedan och har fått besked om att de fanns att hämta (redan betalda sedan innan), men de har nu slarvat bort dem. Jag har sökt land och rike efter någon butik som har dem, men de är slut hos samtliga. Hittade till slut några stycken hos K-Rauta i Malmö (300 m bort från Kvik), dock till dyrare pris. Föreslog för dem att de kunde täcka mellanskillnaden för de knopparna de hade inne så länge så fick jag vänta på resten. på detta sätt hade vi kunnat få på knoppar så vi kan öppna kyl och frys o.s.v. Detta var de dock inte intresserade av utan jag kunde enbart få pengarna tillbaka (trots att köplagen säger annat). När de skulle sätta tillbaka pengarna på kortet drog de samma belopp en gång till och det slutade med att jag fick lämna mitt kontonummer i butiken för att få pengarna tillbaka. Riktigt trisst bemötande av Kvik Svågertorp som nu försenat köket avsevärt p.g.a. slarv.

Det är mycket motgångar just nu med försenade leveranser, reklamerade produkter o.s.v. Jag vill inte gå in på detaljer kring vad det gäller innan jag ser hur detta hanteras, men köket kommer i alla fall att bli rejält försenat p.g.a. detta.

Lite positiva besked är dock att bänkskivan är på gång. Obelix Marmor i Helsingborg har varit väldigt bra att ha att göra med och lyckades även beställa hem diskhon från Blanco med snabb leverans trots byggsemester och dylikt. Förhoppningsvis hinner de mäta nu i veckan och sedan börja tillverkningen nästa vecka. Detta är ett av få företag jag har haft att göra med hittills som jag verkligen kan rekommendera. Ska nämnas att även elektrikern är en riktigt klippa! Behöver ni elektriker i Malmöområdet så släng iväg ett privat meddelande så kan ni få kontaktuppgifter.

---

Uppdatering 2015-07-26: Kvik har nu betalat in mellanskillnaden för knopparna till det pris som K-Rauta tog.

---
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mycket snyggt jobbat med golvet! Är förstås lite sent ute men det funkar i vissa fall att ta bort kullagret på stålet och köra med guide för fräsen istället - gjorde så när jag lade furugolv för några veckor sedan.

Roligt projekt ni har startat hoppas att det löser sig med alla leveranser så ni inte behöver äta er trötta på pizza... ;)
 
Trevlig inspirerande projekttråd, riktigt seriöst och snyggt!

Fråga: Flyttade du ditt com-hem uttag eller satt det redan lämpligt där du tänkte montera antennförstärkaren ?

Skulle vilja flytta mitt därav frågan :)
 
badtastex skrev:
Mycket snyggt jobbat med golvet! Är förstås lite sent ute men det funkar i vissa fall att ta bort kullagret på stålet och köra med guide för fräsen istället - gjorde så när jag lade furugolv för några veckor sedan.

Roligt projekt ni har startat hoppas att det löser sig med alla leveranser så ni inte behöver äta er trötta på pizza... ;)
Jag testade detta, men även om man tog bort kullagret så var där en tapp på undersidan som gjorde att man inte kom tillräckligt djupt. Stavarna har ju sin not ganska långt ner och alltså inte centriskt. Det gick i alla fall väldigt smidigt att fräsa sedan med stålet från Cobolt.

Just nu verkar det som att maten blir lidande ett tag till :p Vi har ju en spis med dubbla ugnar och glashäll så det är ju inga problem att laga mat, men det är inte så roligt utan ventilation och passande arbetsytor i anslutning.
 
foppa_mannen skrev:
Trevlig inspirerande projekttråd, riktigt seriöst och snyggt!

Fråga: Flyttade du ditt com-hem uttag eller satt det redan lämpligt där du tänkte montera antennförstärkaren ?

Skulle vilja flytta mitt därav frågan :)
Com-hem uttaget rök när vi rensade elen då det ändå inte var originaluttaget och sannolikt hemmapulat. Jag har sedan bara köpt ett nytt TV/Radio/Data uttag på Kjell & Co. med korrekt slutmotstånd och monterat på den befintliga inkommande kabeln. Dock har jag skarvat denna, men det spelar ju ingen större roll vid så korta längder. Vid hastighetsprovning får vi väldigt bra resultat så jag tror det fungerar bra, inga störningar på TV:n eller liknande heller så vi kommer testa göra samma sak sedan med de nya uttagen. Fungerar det dåligt eller om någon klagar så får vi väl ta hit en firma som löser det med andra motstånd eller annan dämpning.
 
Köksdetaljer

Just nu håller jag på att färdigställa alla detaljer i köket såsom socklar, passbitar o.s.v. Eftersom väggarna sällan är raka så är det lite pill med detta, men resultatet blir helt okej. Vi kommer troligtvis få gå i med latexfog där täcksidor möter vägg och liknande ställen. Det får bli en bättringsrunda med färg på både väggar och snickerier senare då det alltid blir lite småskador. Vi har en hel del luckor som är reklamerade p.g.a. skador. Dessa skador beror till stor del på undermålig emballering, vilket Superfront har åtgärdat i kommande leveranser, men ev. även slarvig hantering av transportbolaget. De har varit väldigt tillmötesgående och bra att ha att göra med kring dessa reklamationer så ingen skugga på dem. P.g.a. industrisemestern börjar dock inte luckorna tillverkas förrän v. 32, men vi har fått prioritet i fabriken som ligger i Dalarna.

Vi köpte de 27 knoppar som K-Rauta hade i lager. Detta var dock fler än vi kunde montera p.g.a. ovan. Jag kan tillägga att Kvik nu stått för mellanskillnaden för detta efter att jag mailat huvudkontoret. Detta uppskattas!

Vissa luckor har vi hängt upp trots skada t.ex. på kylen för att underlätta öppnandet av denna.

WP_20150722_21_56_27_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Integrerad kyl och frys. IKEAS Frostig respektive Frysa.

WP_20150722_21_57_10_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan har jag satt en stödregel för bänkskivan, detta är alltså till höger om diskmaskinen. Passbiten hamnar sedan framför denna. Jag har efter bilden togs kapat av regeln i underkant då jag tänkte lite fel kring detta. Sockeln ligger ju en bit in och därmed hade denna blivit synlig annars. Diskmaskinen är nu också monterad.

WP_20150722_21_57_44_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom Superfronts socklar är i 16 mm MDF (bra) istället för 10 mm ihålig plast (skit) som IKEA:s så finns inga spår att montera sockelfästena i så dessa skruvas med 13 mm montageskruv och limmas med PL600.

WP_20150723_18_31_27_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150723_19_17_55_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är passbiten till höger om ugn och mikro. Denna var riktigt svår att få in då jag skulle in bakom fönsterbrädan och dessutom haka in i sockeln i underkant. Det gick till slut, men det blev en liten glipa i nederkant som får läggas i med latex. Frågan är om jag ska använda svart fog och försöka fylla upp eller om man ska köra vanlig vit som målas över?

WP_20150723_19_20_31_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns även ett litet klipp på den elektriska öppningen av vaskskåpet :p Vi har även köpt inredning till denna. Dock har vi ingen sopsortering i föreningen vilket är lite synd när man har så mycket plats :p

[video=vimeo;134382599]https://vimeo.com/134382599[/video]
 
Redigerat:
Den elektriska öppningen är guld värt när man har fullt med skräp i vasken (har haft våran i drift i snart 6 mån). Problemet är att man börjar sparka på alla luckor man vill ha upp ;)
 
  • Gilla
aydin
  • Laddar…
PeterO skrev:
Den elektriska öppningen är guld värt när man har fullt med skräp i vasken (har haft våran i drift i snart 6 mån). Problemet är att man börjar sparka på alla luckor man vill ha upp ;)
Haha ja det kan jag tänka mig :p Jag hade velat ha på grytlådorna också, men där är inte djup nog att montera det om man inte vill ha grundare lådor.
 
richardtenggren
falkn skrev:
Haha ja det kan jag tänka mig :p Jag hade velat ha på grytlådorna också, men där är inte djup nog att montera det om man inte vill ha grundare lådor.
Det är dumt av Ikea tycker jag med, vi byggde med vattenlåset bakom stommen för att kunna utnyttja hela djupet i stommen när vi ändå har 10 cm djupare bänkskiva, men kan ju tyvärr inte använda öppnaren:(
 
richardtenggren skrev:
Det är dumt av Ikea tycker jag med, vi byggde med vattenlåset bakom stommen för att kunna utnyttja hela djupet i stommen när vi ändå har 10 cm djupare bänkskiva, men kan ju tyvärr inte använda öppnaren:(
Nej, det är en dum lösning. Det finns ju beslag från Blum där denna sortens öppning är integrerad i skenorna, men de är väldigt dyra :
 
A
falkn skrev:
Köksdetaljer

Dock har vi ingen sopsortering i föreningen vilket är lite synd när man har så mycket plats :p
Ingen sopsortering? Hur är det ens möjligt? Förr förra året var ju deadline för att alla hushåll i malmö skulle ha det?

Bekvämt men inte snällt ju
 
Pal92 skrev:
Ingen sopsortering? Hur är det ens möjligt? Förr förra året var ju deadline för att alla hushåll i malmö skulle ha det?

Bekvämt men inte snällt ju
Vi och en del andra föreningar i Rörsjöstaden har fått dispens p.g.a. att det inte finns plats att bygga kylda soprum. Det har tidigare varit problem med råttor när man hade matavfallssortering.
 
A
falkn skrev:
Vi och en del andra föreningar i Rörsjöstaden har fått dispens p.g.a. att det inte finns plats att bygga kylda soprum. Det har tidigare varit problem med råttor när man hade matavfallssortering.
Aha! De kan jag förstå, vet dock att några föreningar kring kornettsgatan bland annat byggde rum på gården för att komma runt det problemet, som sagt ni har det bekvämt ^^
 
Färgval

Vi har nu spacklat klart i lilla sovrummet och ska snart börja måla väggar och tak där inne. Efter det fortsätter vi med antingen stora sovrummet eller vardagsrummet. I och med detta ska vi också börja måla grått istället för vitt. Vi har tidigare målat med först Flügger 7S och senare Beckers plus vilken var betydligt bättre trots mindre pris. Vi funderar nu på om vi ska gå på en dyrare och mattare färg typ Beckers Elegant Helmatt (Glans 4) eller t.o.m. Beckers Symfoni Ultramatt (Glans 1). De är dock rejält mycket dyrare än Beckers. Är det någon som har erfarenhet av att måla med så matta väggfärger?

Kulörerna vi ska måla är följande:

Grey-206-NCS-S-1000-N.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grey-258-NCS-S-2000-N.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 2015-02-02-1732_54cfa6a49606ee18394af37b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkligen snyggt job och snabbt marscherat så här långt! :)

Nu hade ni väl om jag mins rätt provmålat lite med kulörerna ni tänkte er så jag hoppas att det blir bra. Vi provade säkert 10-15 olika gråa nyanser innan vi träffade rätt och just de helt neutrala gick bort direkt - de kändes som iskallt stål. :screwy: Det som var intressant var att nyanser som funkade i sol, kanske inte fungerade i molnigt väder eller lampljus, medan andra var helt tvärt om. Dessutom skall de ju fungera ihop med golv, tak, möbler, tavlor o s v - verkligen inte lätt att välja färger!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.