trattalask
AndersPS skrev:
Är det någon mer än jag som känner att Z-wave är jäkligt roligt, men att det fungerar sådär.

Trådlösa brytare som slutade fungera i samband med firmware uppdatering, enheter som inte har all funktionalitet för att just din controller stödjer inte denna enhet längre, enheter som inte går att konfigurera etc etc.

Men när det väl fungerar är det riktigt trevligt :D
Nu har jag inte hålla på så länge. Men det va klart en liten tröskel man skulle över innan man fatta hur det hängde ihop.

Men att hitta saker som funkar ihop har jag inte haft svårt med. Brukar kolla m.nu:s wiki. Där finns info om allt de säljer. Brukar givetvis handla där ifrån med. Några strulande noder har jag inte stött på. Tycker även att min fibaro hc2 har funkat bra.

Största problemet jag har just nu är att få min daikin ac att lira ihop med min hc2. Men det är en bit från zwave.
 
Tobas skrev:
Nu har jag inte hålla på så länge. Men det va klart en liten tröskel man skulle över innan man fatta hur det hängde ihop.

Men att hitta saker som funkar ihop har jag inte haft svårt med. Brukar kolla m.nu:s wiki. Där finns info om allt de säljer. Brukar givetvis handla där ifrån med. Några strulande noder har jag inte stött på. Tycker även att min fibaro hc2 har funkat bra.
Förhoppningsvis är det den där berömda trösklen. Det är inte så mycket saker som inte passar ihop så att de inte fungerar, men tex:

- REG-lightbulbs som inte går att styra färgen på ett enkelt sätt via Vera (jag vet att det finns 3:e partslösning)
- Strömbrytare som är onödigt krångliga att konfigurera.
- Strömbrytare, där samtliga slutade fungera i samband med firmwareuppdatering på Vera Edge.
- Keyfob från Aeon Lab, där knapparna "bytte plats" i samband med uppdatering av firmware. Förvisso började de fungera på det sätt som stod i manualen, men att funktionen byts är ju aningen frustrerande.
 
AndersPS skrev:
Är det någon mer än jag som känner att Z-wave är jäkligt roligt, men att det fungerar sådär.
Jag tycker inte ens att det är roligt längre. Just nu har jag en dimmer från TKB som _hänger_ och kräver strömcykling.
Jättekul när det är säkringen man behöver rycka för att strömcykla den...

Plus att hela mitt nät blir totalförvirrat i några dagar om jag lägger till någonting.

Nexa-prylarna är enkla och korkade och rätt mycket "kanske gjorde nåt", men de strular då inte på det sättet.
 
Hej.
Någon som vet hur jag ska inkludera min Foscam IpCamera i min Vera Lite. Jag kör UI7.
Vidare så har jag en tanke om att om larmet går -Scen "inbrott" ska kameran börja göra svepande rörelse samt spela in.
Ideer på detta?
/Andreas
 
trattalask
Mirar skrev:
Nexa-prylarna är enkla och korkade och rätt mycket "kanske gjorde nåt", men de strular då inte på det sättet.
Mina nexabrytare tappade minnet ibland. Bara att programmera om dem visserligen. Men ack så irriterande. Detta i kombination med att det inte tändes och släcktes som det skulle va droppen som fick mig att byta till zwave.

Nu lycklig HC2-ägare. =)
 
Mirar skrev:
Jag tycker inte ens att det är roligt längre. Just nu har jag en dimmer från TKB som _hänger_ och kräver strömcykling.
Jättekul när det är säkringen man behöver rycka för att strömcykla den...

Plus att hela mitt nät blir totalförvirrat i några dagar om jag lägger till någonting.

Nexa-prylarna är enkla och korkade och rätt mycket "kanske gjorde nåt", men de strular då inte på det sättet.
Har en Philio 04 som också brukar hänga sig. Det enda man kan göra är att släcka den med proppen. Tur man inte köpte fler. Hade tanken på att skicka tillbaka den till m, efter tredje gången, men fick aldrig tummen ur.
Annars tycker nog jag z-wave fungerar bra, värre är det med kontrollern (i mitt fall vera) som jag tycker inte matchar protokollet på långa vägar. Feedback från puckarna och deras status anser jag är viktigt, sedan får de gärna vara korkade.
Saknar fortfarande en kontroller värdig systemet/tanken/protokollet/standarden.
 
Qunaki skrev:
Har en Philio 04 som också brukar hänga sig. Det enda man kan göra är att släcka den med proppen. Tur man inte köpte fler. Hade tanken på att skicka tillbaka den till m, efter tredje gången, men fick aldrig tummen ur.
Annars tycker nog jag z-wave fungerar bra, värre är det med kontrollern (i mitt fall vera) som jag tycker inte matchar protokollet på långa vägar. Feedback från puckarna och deras status anser jag är viktigt, sedan får de gärna vara korkade.
Saknar fortfarande en kontroller värdig systemet/tanken/protokollet/standarden.
Har en Fibaro 2-reläspuck som brukar hänga sig. Då funkar inte ens knappen manuellt, flippas dvärgbrytaren så brukar den komma igång. Men Fibaro skall ändå utrotas i mitt system, så den är uppsatt på listan att byta ut när andan faller på.

Har dessutom en Fibaro magnetsensor som har trasslat, men det kanske är batteriorienterat, den är iaf utbytt nu.
 
Hej

Börjar bli lite trött på Fibaro HC2, känns mest som en dyr snyggt interface bara, nu har jag inte haft så mycket strul med min, ta i trä som vissa andra haft, men det som förvånar mig är hur länge den funnits ute på marknaden o så lite som den stödjer andra z-wave produkter än sina egna brytare, går man till andra typer av z-wave produkter som inte har med belysning att göra så är det total stopp nästan, detta att jämfört mot vad Vera har, trodde det skulle bli bättre med plugin i ver 4.... men inte är det många plugin när man tar bort kameror.

MrDTS
 
MrDTS skrev:
Hej

Börjar bli lite trött på Fibaro HC2, känns mest som en dyr snyggt interface bara, nu har jag inte haft så mycket strul med min, ta i trä som vissa andra haft, men det som förvånar mig är hur länge den funnits ute på marknaden o så lite som den stödjer andra z-wave produkter än sina egna brytare, går man till andra typer av z-wave produkter som inte har med belysning att göra så är det total stopp nästan, detta att jämfört mot vad Vera har, trodde det skulle bli bättre med plugin i ver 4.... men inte är det många plugin när man tar bort kameror.

MrDTS
Tycker den funkar super och stödjer det som behövs.
Sen kunde de vara snabbare på uppdateringar och lägga till andra tillverkares saker.
Men över lag finns det nog ingen bättre att välja som är enkel och lätt att använda för hela familjen.
 
  • Gilla
KristoferL
  • Laddar…
MrDTS skrev:
Hej

Börjar bli lite trött på Fibaro HC2, känns mest som en dyr snyggt interface bara, nu har jag inte haft så mycket strul med min, ta i trä som vissa andra haft, men det som förvånar mig är hur länge den funnits ute på marknaden o så lite som den stödjer andra z-wave produkter än sina egna brytare, går man till andra typer av z-wave produkter som inte har med belysning att göra så är det total stopp nästan, detta att jämfört mot vad Vera har, trodde det skulle bli bättre med plugin i ver 4.... men inte är det många plugin när man tar bort kameror.

MrDTS
Plugins gjorda av användare är inte aktiverat än, när detta börjar funka så kommer boxen bli ordentligt mycket bättre, detta ska ske snart enligt Fibaros forum (men allt sker snart enligt Fibaro)
 
vespaman skrev:
Men Fibaro skall ändå utrotas i mitt system, så den är uppsatt på listan att byta ut när andan faller på.

Har dessutom en Fibaro magnetsensor som har trasslat, men det kanske är batteriorienterat, den är iaf utbytt nu.
Ja inte fan kör man hemautomation för att spara pengar inte :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Qunaki skrev:
Ja inte fan kör man hemautomation för att spara pengar inte :)
Förra hösten undrade jag momentant varför jag börjat med hemautomation - min vera pajade, och det tog över en månad att få en ersättare från vera ltd. Allt blev omständigt - all automatik man satt upp, blev plötsligt ett hinder då allt var avslaget, och man blev tvungen att fippla nere vid uttagen för att få igång lampor osv.

Nu finns bara ett läge för mig - skiten ska funka. :) Stabilitet är allt!

Vad gäller magnetbrytaren från Fibaro, så mäter batteriet 3,6V i vila men när den sänder så dippar spänningen, vilket kan förklara att den beter sig sjukt konstigt.
Tyvärr är batterierna lite svåra att få tag, i. Dessutom dyra (100 spänn +/- 10%), om man inte köper 5 pack eller mer från tyskland.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Redigerat:
dhanjel skrev:
Är det itne samma batterier som i rörelsesensorn om jag inte missminner mig?
(Har ingen dörrsensor kvar, bara rörelse)
Jag köper dessa på Jula, fungerar bra än så länge. 30kr/st

[länk]

Uhm, var det visst inte. Men finns på tex Conrad, 50kr är iaf bättre än 100kr :)
[länk]
Japp, finns lite här o där, men conrad+frakt blir 150 spänn om man inte har butiken runt hörnet.

Har nu beställt ett 5-pack SAFT från DE, passade på att beställa alla möjliga batterityper på en o samma gång. Jag hade monterat en tempgivare på den, kanske var därför som batteriet höll så kort tid, har tagit bort tempen nu, så förhoppningsvis klarar sig givaren längre nästa gång. Lite dumt att man behöver ha så många olika typer av nästan lika stora batterier.


Edit:
 
Redigerat:
vespaman skrev:
Förra hösten undrade jag momentant varför jag börjat med hemautomation - min vera pajade, och det tog över en månad att få en ersättare från vera ltd. Allt blev omständigt - all automatik man satt upp, blev plötsligt ett hinder då allt var avslaget, och man blev tvungen att fippla nere vid uttagen för att få igång lampor osv.
Usch, lider med dig. Hemska tanke som inte får hända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.