Silikonat rörgenomföringen för handfatet i vårt gamla badrum. Vi har haft problem med lukt sen vi stökade med ventilationen i nya delen av huset och kröp omkring därinne ikväll. Lyfte på hättan som sitter runt röret som går ner i golvet och TITTA, röret hänger löst ner och när vi spolade vatten så såg vi det rinna ut och sen ner i det gråa röret i golvet. Nu hoppas vi på att tätningen gör att lukten försvinner och att felet därmed är konstaterat. Om det är något MER fel därinne, ja då har vi lyckats ha fel på allt som har med avlopp att göra utöver vattenskador, på mindre än ett år. Fint Sjödalshus, visst :|

Edit: Låter bitter, men jag älskar det här huset. Men ibland funderar man ju på både typ vår förmåga att titta på saker och också besiktningsfolkets.
 
Redigerat:
Y
Varit med medan grävfolket grävde dränering och fyllde igen en vattenbrunn.
Trimmat gräs tills tråden tog slut i förpacknignen.
Lagat gräsklipparen, kört sönder gräsklipparen.
flyttat rishögar med traktorn.
Städat verkstaden och garaget.
 
bittle skrev:
Silikonat rörgenomföringen för handfatet i vårt gamla badrum. Vi har haft problem med lukt sen vi stökade med ventilationen i nya delen av huset och kröp omkring därinne ikväll. Lyfte på hättan som sitter runt röret som går ner i golvet och TITTA, röret hänger löst ner och när vi spolade vatten så såg vi det rinna ut och sen ner i det gråa röret i golvet. Nu hoppas vi på att tätningen gör att lukten försvinner och att felet därmed är konstaterat. Om det är något MER fel därinne, ja då har vi lyckats ha fel på allt som har med avlopp att göra utöver vattenskador, på mindre än ett år. Fint Sjödalshus, visst :|

Edit: Låter bitter, men jag älskar det här huset. Men ibland funderar man ju på både typ vår förmåga att titta på saker och också besiktningsfolkets.
Gör dig själv en tjänst och skaffa en gumminippel istället, silikon funkar ok ett tag sen kommer det läcka igen.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Vill inte vara sämre än alla andra flitiga husägare här i tråden... Byggde klart trappa till uteplatsen. Trall som ligger på murat upplag av leca som i sin tur står på små gjutna sulor. Lättare att göra så än att trixa med plintar och elände i slänten.

trappa.jpg
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Byggt en "anti"voljär på baksidan av stallet/hönshuset.
Tanken är alltså inte att hålla hönsen inne, utan att hålla andra fåglar, främst skator, ute,
när våra små knappt veckogamla kycklingar skall börja få gå ut i det fria.
P1000859.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi har köpt en speedheater och några burkar linoljefärg/linolja.. Och linoljekitt..

Woho..nu kan vi ta tag i fönstren när vi känner för det.. (y)
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Snigla skrev:
Woho..nu kan vi ta tag i fönstren när vi känner för det.. (y)
Skulle jag vänta på lusten, skulle det inte bli många fönster renoverade. ;)
 
  • Gilla
Sister ray och 4 till
  • Laddar…
Jag har monterat stuprör! Lagom avancerad lördagsunderhållning :)
 
-RB- skrev:
Skulle jag vänta på lusten, skulle det inte bli många fönster renoverade. ;)
Haha, nej det kan mycket väl stämma här med :) men jag menade lite mer beroende på väder och prioritering.. nu snickras det och pysslas i trädgården.. man hinner ju inte göra allt på en gång!
 
Mikael_L
Uächk ...

Har precis gett alla vattenlås, och avloppsfilter en omgång med högtryckstvätten.
Skönt att det är klart nu, är nu bara sugen på en ordentlig våldtäktsdusch och slänga alla kläderna i tvätten. :|


Brukar ta loss avloppsdelarna under diskho, tvättställ, upp vattenlås ur golvbrunnar, avloppsfiltret från tvättmaskinen och diskmaskinen och köra allt ordentligt rent med högtryckstvätten en eller två gånger per år.
TM och DM avloppsfilter får alltid minst två omgångar per år, höst och vår samt vid behov.

God idé, tycker jag, att göra allt detta skitjobb samtidigt.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Uächk ...

Har precis gett alla vattenlås, och avloppsfilter en omgång med högtryckstvätten.
Skönt att det är klart nu, är nu bara sugen på en ordentlig våldtäktsdusch och slänga alla kläderna i tvätten. :|


Brukar ta loss avloppsdelarna under diskho, tvättställ, upp vattenlås ur golvbrunnar, avloppsfiltret från tvättmaskinen och diskmaskinen och köra allt ordentligt rent med högtryckstvätten en eller två gånger per år.
TM och DM avloppsfilter får alltid minst två omgångar per år, höst och vår samt vid behov.

God idé, tycker jag, att göra allt detta skitjobb samtidigt.
Imponerande! Det där skulle jag också ha gjort men av någon anledning skjuter jag alltid upp det... :)
 
Funderar på hur fasiken jag ska få rent i brunnen/röret i duschen.. så att vattnet rinner ut när man duschar ist för bilda svimmingpool på golvet.. hm.. Stoppet är nånstans på 30-40 cm rörbit tror jag (då vi fixade fall förra året på biten vi kom åt)..och peppar peppar.. Verkar inget annat vara påverkat än duschen (hår o slimeboll antar jag)..

:thumbdown:
 
Den lösningen är perfekt jag kör dagvattenledningar(stuprörsledning)varje höst fungera klockrent, den driver sig själv framåt tills det blir rent.
 
jonko skrev:
Gör dig själv en tjänst och skaffa en gumminippel istället, silikon funkar ok ett tag sen kommer det läcka igen.
Ja, just nu är det bara på test för att se att det verkligen är därför det luktar. Åtgärda det ordentligt ska vi göra oavsett, men inte på några dagar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.