Hur skall jag lägga tråden? Det skall alltså växa gräs i jorden mot makadamen. Det är drygt en decimeter makadam. Skall man lägga den ca 10cm i från makadamen och hoppas att den kan köra med hjulen uppe på och på så sätt klippa allt?

IMG_20150717_184814.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
qsecofr skrev:
Hur skall jag lägga tråden? Det skall alltså växa gräs i jorden mot makadamen. Det är drygt en decimeter makadam. Skall man lägga den ca 10cm i från makadamen och hoppas att den kan köra med hjulen uppe på och på så sätt klippa allt?

[bild]
Eller närmare 5cm så du är säker på att den klipper allt när den vinglar fram
 
Ok, när den kantklipper går den rakt över tråden va? Vad händer då om den krockar med lövrensen? Backar den ifrån och letar upp tråden igen längre bort? Eller är den inte så smart?
 
qsecofr skrev:
Ok, när den kantklipper går den rakt över tråden va? Vad händer då om den krockar med lövrensen? Backar den ifrån och letar upp tråden igen längre bort? Eller är den inte så smart?
om du lägger tråden 5cm från makadamen så kan det väl inte bli någon risk att worxen kör in i lövrensen? Inte för att jag har något bra ögonmått men bredden på makadammen ser betydligt bredare ut på bilden än vad en halv worx är?
 
nissenhj skrev:
om du lägger tråden 5cm från makadamen så kan det väl inte bli någon risk att worxen kör in i lövrensen? Inte för att jag har något bra ögonmått men bredden på makadammen ser betydligt bredare ut på bilden än vad en halv worx är?
Det är ca 12cm makadam. Jag kanske skall göra en liten sväng runt rensen, den sitter ju precis ut till kanten av makadamen. Lägger jag tråden bara 5cm från den så kommer den väl att köra in i den vid kantklippning?
 
qsecofr skrev:
Det är ca 12cm makadam. Jag kanske skall göra en liten sväng runt rensen, den sitter ju precis ut till kanten av makadamen. Lägger jag tråden bara 5cm från den så kommer den väl att köra in i den vid kantklippning?
Testa dig fram. Jag tror det kan bli svårt att klippa hela vägen, särskilt hörnet blir en utmaning då du måste göra svängen mjuk.
 
Ja det blir nog lite prova. Funderar på att ta bort knivbladen och studera den vid lite olika kabeldragningar redan nu innan gräset.
 
peternicklas
a2011 skrev:
Testa dig fram. Jag tror det kan bli svårt att klippa hela vägen, särskilt hörnet blir en utmaning då du måste göra svängen mjuk.
Svängen kommer att fungera bra. Har 5 st. 90 graders svängar och det funkar bra..
 
  • Gilla
qsecofr
  • Laddar…
qsecofr skrev:
Hur skall jag lägga tråden? Det skall alltså växa gräs i jorden mot makadamen. Det är drygt en decimeter makadam. Skall man lägga den ca 10cm i från makadamen och hoppas att den kan köra med hjulen uppe på och på så sätt klippa allt?

[bild]
Jag skulle inte rekommendera att lägga gräskanten sådär nära huset. Det är risk att det blir snustorrt nära huset, beroende på hur dräneringen är gjord. Jag har just ägnat dagen med att göra motsatsen till vad du gjort, dvs flyttat ut gräskanten från huset då det fläckvis inte växte något gräs.
 
mg765 skrev:
Jag skulle inte rekommendera att lägga gräskanten sådär nära huset. Det är risk att det blir snustorrt nära huset, beroende på hur dräneringen är gjord. Jag har just ägnat dagen med att göra motsatsen till vad du gjort, dvs flyttat ut gräskanten från huset då det fläckvis inte växte något gräs.
Det är nog lugnt, dränering är typ en meter ner. Det tjockt med matjord.
 
Nicke Nyfiken
qsecofr skrev:
Det är ca 12cm makadam. Jag kanske skall göra en liten sväng runt rensen, den sitter ju precis ut till kanten av makadamen. Lägger jag tråden bara 5cm från den så kommer den väl att köra in i den vid kantklippning?
Det måste vara minst 25 cm mellan hindret (väggen) och slingan, annars får inte klipparen plats. Så det går inte att lägga slingan bara 5 cm från kanten med makadam. Den måste ut minst 13 cm, om makadamen är 12 cm. Du kommer inte att få allt gräs klippt längs makadamen. Som någon skrev tidigare så bör man lägga slingan 5 cm från kanten för att garantera att allt gräs blir klippt när den vaggar fram längs slingan.

Samma sak gäller vid rensen, minst 25 cm. Och maskinen går inte runt ett hinder som den stöter på när den följer slingan vid hemgång för laddning eller vid kantklippning. Stöter den emot rensen så stannar den där efter några misslyckades försök att trycka bort hindret.

Men som sagt; det är bara att prova sig fram medan man lägger ut slingan.
 
  • Gilla
qsecofr
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
legion skrev:
Man kan ha flera Automower i samma område, det var kanske det Quick avsåg?
Det är väl främst av den anledningen som de har den lösningen, det är inget problem som antyds.
Förlåt för ot i LD-tråden ;)
I samma område? Du menar att man kan ha överlappande arbetsområden aktiva samtidigt. Det är ju lite fräckt faktiskt.
Men när behöver man ha det så?
 
Nicke Nyfiken
quick skrev:
Att dom skulle störa allt i sin omgivning är väl en rejäl överdrift.
Det är uppfattningen jag har fått när jag läst runt bland de olika trådarna för robotgräsklippare.

Nästan alla (oavsett märke) som skriver att de har problem med att deras gräsklippare blir störd av grannens gräsklippare, har en granne med en AM.

Du har kanske en annan uppfattning om vilket märke som orsakar mest bekymmer för grannarna.
 
Nicke Nyfiken skrev:
I samma område? Du menar att man kan ha överlappande arbetsområden aktiva samtidigt. Det är ju lite fräckt faktiskt.
Men när behöver man ha det så?
Nä, överlappande områden går nog inte men slingorna för två olika arbetsområden kan ligga helt jämte varandra. Det jag menade var att man för mycket stora ytor kan ha två eller fler automowers i samma slingområde, var och en med sin egen laddstation.

Nicke Nyfiken skrev:
Det är uppfattningen jag har fått när jag läst runt bland de olika trådarna för robotgräsklippare.
Nästan alla (oavsett märke) som skriver att de har problem med att deras gräsklippare blir störd av grannens gräsklippare, har en granne med en AM.
Det beror nog till stor del på att det under många år knappt fanns något annat märke än HQ, de är helt enkelt mycket vanligare än andra fabrikat.
HQ kan ju uppenbarligen göra robotar som inte störs av varandra, varför skulle inte andra tillverkare kunna göra samma sak? Jag kan tycka att HQ får mycket oförtjänt kritik i denna frågan.
 
peternicklas
HQ är nog inte den största boven gällande störning mot andra märken, finns t.ex. Bosch som är mycket värre.
Det arbetas på en standard så att detta problem ska försvinna, några tillverkare stretar emot.
Worx har valt att ha en svagare signal som inte stör andra, ibland även sina egna produkter.
Kommer nog att hända saker efter det att HQs patent går ut nästa år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.