Min hammer k3
Visa bilaga 146356

Den plus en sån fär liten vinkelmätargyrobox(kommer inte ihåg tillverkaren) så är det lätt att få exakta vinklar.
 
Oj nu väcktes det ett ha-begär :wow:
Hur många babiljoner kostar en sådan?Jag kör bara med boschs bordsvariant..
/
M
 
Maskinen är onekligen elegant!

Men jag tror inte att jag skulle kunna åstadkomma så snygga arbeten ändå.
Det behövs lite kunnande och handlag bakom spakarna också :surprised:
 
Ja man kan tro det men sanningen är arbetet till 90% är helt automatiserat.
 
katos skrev:
Ja man kan tro det men sanningen är arbetet till 90% är helt automatiserat.
Fast man behöver kunskap för att kunna automatisera det.
 
  • Gilla
swejocke
  • Laddar…
1 år försenad 70 årspresent till min kära Mor. Litet skrin eller vad man ska kalla det, anpassat i storlek för att få in A4 tidningar/papper i toppfacket, lådan är väl tänkt till sodukofavoritpennorna + annat.

Ganska trixigt bygge, tanken var att få det att se ut som en helt solid skarv- och fogfri box, lådan gerad för att ge noll skarvar i sidled Tänkte först gera ner toppskivan också men gav upp den idén, mest för att jag inte skulle kunna backa och ändra mig om det inte funka. 2 tvärplankor på undersidan för att botten på boxen ska hålla sig formstabil och inte spreta eller vända sig inåt och få lådan att kärva.

Bookmatchad och ådringsmatchat runt hörnen o allt vad det heter, sågat från samma planka. Lådbotten + topplocket fanerat (sågat + hyvlat själv) resten massivt, allt i alm, oljat med ett lager osmo natur och 2 lager vanlig hårdvaxolja. Handtaget ganska egenpåhittat.

Ja det blev väl ganska bra, mor ska nog bli nöjd i alla fall:)

DSC_0111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0113.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 45 till
  • Laddar…
Jättetjusig Ola!
 
Hemmakatten
Jättefint skrin!
 
Du har talang Ola, det är inget att snacka om. Mycket fint!
 
Tack:)
 
Hur många manstimmar har du på en sådan?

Bra jobbat!!
 
Otroligt snyggt skrin!
Ser ut att vara grym precision på det.
 
nimhed skrev:
Hur många manstimmar har du på en sådan?

Bra jobbat!!
Oj:x. Jag räknar inte arbetstimmar eftersom det är ren hobby. Uppskattningsvis 50-80 kanske. Dock snickrar jag på olika vis, ibland enkelt och ibland lite klurigare. Detta var ett "utvecklingsprojekt" eller vad man ska kalla det där jag medvetet ger mig på något jag inte gjort förut (och helst som jag inte sett någon annan göra heller), gärna komplicerat och med små marginaler, för att utvecklas och bli bättre, och då får det ta tid. Mycket funderande och skissande även om en hel del av det äger rum på långtråkiga möten på jobbet:)

I just detta projektet tog det "enkla" mycket tid, att få fram snygga plankor där jag var nöjd med ådringen och inga fula knastar syntes. Började faktiskt om när jag sågat och hyvlat allt eftersom jag tyckte den första plankan var ful när den väl var hyvlad.
 
50-80 timmar är väldigt kort tid för något som kommer att beundras i generationer. Utmärkt jobb Ola!
 
  • Gilla
Svårtmednamn
  • Laddar…
Sjukt fint! Men var hittar du virke att använda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.