5 135 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Ekparkett i kök
Vi ska ha klinkers, skulle aldrig drömma om att ha trägolv i ett kök.
Fett och vatten är ingen bra kombination med trägolv.
Jag vill gärna kunna tvätta golvet ordentligt och inte bara dra med en fuktig trassa :-/
Fett och vatten är ingen bra kombination med trägolv.
Jag vill gärna kunna tvätta golvet ordentligt och inte bara dra med en fuktig trassa :-/
Då får man chans att förnya prylar i köket då och då ;D ;D ;DHåkan skrev:
Skämt åt sido, fogarna går att fräscha upp då och då, klinkers blir lika fina oberoende av vad du tappar på dom.
Trägolv blir ful efter ett tag, då måste man slipa den.
Nä... jag ska ha klinkers.
Det är ju faktiskt en smaksak det där, vad man vill ha för golv i köket. Endel pratar varmt för klinkers, andra för ex laminat eller trägolv.
Själva kommer vi att lägga massivt furugolv (plankor) i hela huset förutom i badrum, entré och tvättstuga. Finns många som varnar oss för det, men alla är vi olika och vi ser inga problem med att ha detta.
Ek är ett hårdare träslag än vad furu är och självklart fungerar det i ett kök.
Själva kommer vi att lägga massivt furugolv (plankor) i hela huset förutom i badrum, entré och tvättstuga. Finns många som varnar oss för det, men alla är vi olika och vi ser inga problem med att ha detta.
Ek är ett hårdare träslag än vad furu är och självklart fungerar det i ett kök.
Vi skall ha ekparkett i köket. Jag tycker att klinker är för hårt att stå och gå på, dessutom går ju det man tappar i golvet sönder.
I huset vi bor i nu så har vi massivt furugolv, det är för mjukt och blir lätt märken. Inte så lämpligt där golvet slits mycket, däremot i sovrum är det bra. Dock är det inget problem med att hålla rent, men man kan ju inte använda för mycket vatten då man torkar golvet. Så tänk till en gång till innan ni lägger furugolv i köket.
Mvh Annika
I huset vi bor i nu så har vi massivt furugolv, det är för mjukt och blir lätt märken. Inte så lämpligt där golvet slits mycket, däremot i sovrum är det bra. Dock är det inget problem med att hålla rent, men man kan ju inte använda för mycket vatten då man torkar golvet. Så tänk till en gång till innan ni lägger furugolv i köket.
Mvh Annika
Vi har köpt Tarkett, lackad ekparkett till hela undervåningen genom hustillverkaren. Vi har ännu inte valt golv till övervåningen, tacksam för förslag. Vi skall dock lägga detta golv själva, ca. 80 kvm. Maken vill gärna lägga ett clickgolv, Alloc. Dock har vi inte golvvärme på övervåningen, det kanske blir kallt.
Jag håller med om att ett furugolv som har blivit slitet har en viss charm, det enda golv som är OK som slitet. Men jag skulle inte ha det igen i köket och hallen som vi har i dag.
Mvh
Annika
Jag håller med om att ett furugolv som har blivit slitet har en viss charm, det enda golv som är OK som slitet. Men jag skulle inte ha det igen i köket och hallen som vi har i dag.
Mvh
Annika
Om man lägger parkett i hall eller kök, vilket vi skall göra. Väljer man väl lämpligast lackat och dessutom lackar efter läggningen för att få täta skarvar som tål vatten och grövre rengöring. Det är de rekommendationer vi har fått och därför också vår plan.