Gör det någon skillnad om man sätter ett överspänningsskydd mellan 220-uttaget och stickkontakten till transformatorn? Tänkte mig om det gör någon skillnad vid åsknedslag.
 
Ett överspänningsskydd hjälper möjligen mot strömspikar i elnätet men inte mot åska.

Åskan slog sönder både klippare och laddstation för mig förra året trots att jag hade ett "bra" överspänningsskydd inkopplat.
 
Hur gick det med försäkringsbolaget när det hände?
 
Det var inga problem, robotklippare täcks av hemförsäkringen, har för mig att självrisken var på 1500:-. Reparationen gick på 8800:-:eek:
 
Hej! Ska nu i veckan ta mig i kragen och begemig iväg och köpa en 330x till mina 1100m2.
Hur många timmar per dag ska man sätta timern på för att den ska hålla min matta fin? Inte speciell komplex. Lite buskar och träd bara. :)
 
Jimmy Wahlfridsson skrev:
Hej! Ska nu i veckan ta mig i kragen och begemig iväg och köpa en 330x till mina 1100m2.
Hur många timmar per dag ska man sätta timern på för att den ska hålla min matta fin? Inte speciell komplex. Lite buskar och träd bara. :)
Jag kör med vädertimern, brukar bli en "laddning" per dag i snitt då, om den varit avstängd nån dag klipper den längre.
 
galento
FRS05 skrev:
En del säger att man ska låta gräsmattan "vila" exempelvis under helgen för att den ska må riktigt bra. Ligger den någon sanning i det?

Andra frågan rör om det spelar någon roll när roboten klipper gräset?
Vi bor på landet och har blivit rekommenderade att låta klipparen gå på dagen,känner några som fått klipparen söndertrampad av älg när de körde den på natten.
 
Har lite problem med att klipparen ibland stannar vid slingan till en ö. Om slingan är dubbel ska den ju passera över. Det är 7-8 m till ön och det är bara på vissa ställen den stannar. Närmast ön och tomtgränsen brukar det gå bra, på mitten stannar den oftast och byter riktning. Vad kan det bero på? Kabeln är nedgrävd.
 
dengroth skrev:
Har lite problem med att klipparen ibland stannar vid slingan till en ö. Om slingan är dubbel ska den ju passera över. Det är 7-8 m till ön och det är bara på vissa ställen den stannar. Närmast ön och tomtgränsen brukar det gå bra, på mitten stannar den oftast och byter riktning. Vad kan det bero på? Kabeln är nedgrävd.
Ligger den inte för långt isär bara då?
Alltså att där den passerar utan problem ligger den tätt ihop, men där den stannar ligger den nån mm? för långt isär?
 
FredrikR skrev:
Ligger den inte för långt isär bara då?
Alltså att där den passerar utan problem ligger den tätt ihop, men där den stannar ligger den nån mm? för långt isär?
Tja, kablarna ligger i samma spår så därför känns det lite märkligt. Måste kablarna vidröra varandra för att det ska funka?
 
De måste inte ligga helt intill varann, men det kan säkert räcka att en mullvad klämt sig emellan eller liknande för att det ska bli för stort mellanrum :)
 
galento
galento skrev:
Igår stannade vår 330x efter 7 veckors drift.Ringde säljaren och han trodde att det var transformatorn eller laddstationen.Displayen visade "ingen slingsignal " och den gröna lampan i laddstationen lyste inte.

Vi har ibland hört ett tickande ljud från transformatorn och detta hade visst flera nämnt sa säljaren och de skulle
titta på den till veckan.

Vi får väl se till veckan.
Idag kollade vi laddstationen och då lyste den gröna lampan och klipparen startade igen,nån mer som hört talas om detta ?
 
galento skrev:
Idag kollade vi laddstationen och då lyste den gröna lampan och klipparen startade igen,nån mer som hört talas om detta ?
Kan ju vara dålig kontakt eller brott på slingan nånstans. Vika på kontakterna vid laddstationen och se om det händer nått.
 
galento
Hejsan,jo det verkar var nåt glapp.Klipparen stannade 19.21 ikväll (enligt "ingen slingsignal" i displayen).
Har kollat kablarna både vid laddstationen och transformatorn utan resultat.

Ska ringa service firman i morrn och höra när de har mölighet att komma.

Tycker att felmeddelanden borde sparas i klipparen så det kan kollas av servicekillen.
 
Någon med connect - kan man komma åt verktygsmenyn också på distans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.